Hjälp mig få till ett LVU

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är det dags för mig och min familj att ta strid för att "vår" minsting. Vi har varit kontaktfamilj åt * sen * var 1år nu firas snart den 3-dje födelsedagen. Det började med varannan helg, utökades blev varje. Hela förra sommaren bodde * hos oss pga av moderns "sjukdom" Hemflytt o sedan 4 dagar vecka. Nu har en ny man kommit in i bilden och flytt från kommunen planerad. Vad är det då vi inte kan acceptera jo detta: Kommer aldrig till dagis i bestämd tid= frukost. Kommer efter o missar frukost eller kommer inte alls. Får ej lagad mat. Inga rutiner vad gäller sova¨, äta. Får glida runt i samhället sovandes i bilen kvällstid Missbrukare på avvänjning bor över tittt som tätt. Lämnas bort till andra över natt emellanåt när han inte är hos oss (bor alltså 4 dygn/vecka hos oss). Lägenheten är belamrad av skitiga kläder,disk, hund och katthår+ avföring. Men Soc ringer och förvarnar om besök... då är det städat. Har haft "hemma hossare" i perioder....nu är det dags igen dom ska hjälpa mamma och pojkvän med deras sovrutiner bl.a.!!!! Dom är så flata!! Alla vet att hon inte har kapaciteten att vara en tillräckligt god förälder, hon har sig själv i fokus.
Usch det känns så torftigt när jag försöker skriva men kan ni se problematiken?? Har haft jourbarn från grannkommunen LVU placerade här på lösare grunder, ändå räcker inte detta för vår kommun. :(
 
Ack ja, jag känner alltför väl igen det du skriver. Fick ett kontaktbarn som var 10 månader och har nu fyllt 4. Det har varit precis samma situation för oss och jag undrar hur 17 det inte kan bli tal om omhändertagande. Barnet bor hos oss när mamman blir sjuk, men sedan återgår allt till "normal" varannanhelgs-kontakt.

Det här barnet har dessutom en allvarlig fysisk åkomma som mamman fullständigt nonchalerar och soc. säger att de inte kan göra någonting åt det eftersom det är ett frivilligt åtagande att ha kontaktfamilj.

Suck!
 
Moster sa:
Ack ja, jag känner alltför väl igen det du skriver. Fick ett kontaktbarn som var 10 månader och har nu fyllt 4. Det har varit precis samma situation för oss och jag undrar hur 17 det inte kan bli tal om omhändertagande. Barnet bor hos oss när mamman blir sjuk, men sedan återgår allt till "normal" varannanhelgs-kontakt.

Det här barnet har dessutom en allvarlig fysisk åkomma som mamman fullständigt nonchalerar och soc. säger att de inte kan göra någonting åt det eftersom det är ett frivilligt åtagande att ha kontaktfamilj.

Suck!

Samma här, vårt extrabarn fick också flytta hem efter flera år hos oss. Vi hör o vet att det inte går bra men soc verkar inte kunna göra något eftersom inte barnet har det jobbigt fysiskt, ingen misshandel eller så utan här är det psykisk misshandel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp