Hjälp och tips önskas :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej. Min första tråd här, har suttit och läst massor, men önskar lite mer svar:)

Vi blev utredda i somras och idag ringde de och frågade om vi va intresserade av en placering :)

De är en flicka på 14 år som bott i Sverige i ca 4 år (trodde de) hon går på särskola pga "lägre begåvning"

Min första fråga. Vad lär fixas innan man får en placering? Vad förväntas vi stå för?
Vi har en del saker så kan med största sannolikhet plocka ihop ett bra tonårsrum. Men saknar tex en byrå, nått vi måste köpa?

Min andra fråga rör de ekonomiska.
Vi kommer att få 995kr/dag. Av detta är de 170kr sociala avgifter (?!) och ca 250 kr omkostnader.
Är detta en okej summa? Hur mkt får man ut ungefär varje månad?
Sen tar jag jätte gärna emot bra tips på hur ekonomin bör skötas. Sparande, veckopeng/månadspeng? Hur mkt?
Hur bokför ni allt och vad bör bokföras? Vi fick mkt info i somras men har glömt bort de mesta sen dess.

Tacksam för svar :) kram och hej!
 
Har aldrig varit med om att man får en summa per dag,, En byrå o allt sådanat ska du få extra för om de hade varit i min kommun, men märkt här att de skiljer sig enormt :angel
 
Sociala avgifter ska DOM betala, sånt ska du inte sitta med själv om du inte vill...... annars låter summan ok, men är det en organisation eller kommun?
 
Det här med möbler är ju väldigt olika om man får en placering från kommunen eller från en organisation. Från kommunen tror jag alltid att man får ett startbidrag till möbler och kläder, medan vissa organisationer förväntar sig ett inrett rum, Eftersom det är så olika så är det bästa att ringa din organisation och fråga hur de brukar göra.
 
Det där med sociala avgifter låter helt kokko det är något en arbets givare aldrig kräver att det ska dras på din lön så varför ska det blandas in i ditt arvode?
Är det meningen att en ska vara hemma heltid så blir ditt slutliga arvode 575kr dag skatt dras på det, vilket jag tycker är lite betänk att du har ett "vanligt" jobb så räknar jag den summan på 8 timmar och det ger 71 kr i timmen ca . (fast du är eg uppbunden hela dygnet)
Så ska du spara till din egen akassa bättre pension mm
Glöm inte att fråga om rese kostnadersom kan dra iväg väldigt om det krävs mycket resor vem står för dessa?
Lycka till och stå på dig.
 
Jag tycker också de låter konstigt de här med sociala avgifter.
Eftersom jag får 995kr/dag och 168 kr av dessa är ju sociala avgifter. Så de verkar ju samtidigt som att de är något som vi FÅR, inte som blir avdraget. De som nämns är ju att skatt dras av från arvodes delen. Skulle dessa 168kr som går unde kategorin "sociala avgifter" betalas till någon så borde ju detta stå?!
 
Sociala avgifter är något som betalas, alltså inget ni får. De har gett er en klumpsumma, vilket bara visar deras utgifter, inte dina inkomster.

För att ta reda på vad du får ut i handen, måste du dela på kostnaderna. Dra av de sociala avgifterna direkt. Sedan drar du av omkostnaden. Den delen får du ut i handen, för den dras det ingen skatt på. Resterande är arvodet, som det är vanlig skatt på.

Till din fråga om ekonomin med en fjortåring, med utvecklingsstörning, så hade jag nog satt typ 1050, som är barnbidraget till hennes pengar. Utav de pengarna hade jag lagt en del till mobilkostnader och resterande hade jag låtit vara hennes, att handla lite kläder för mm. Däremot hade jag inte låtit henne hantera pengarna helt på egen hand, utan det behövs nog mycket vuxenstöd.tex ge 50 i veckan till att handla småsaker för och sedan följt med till affären varannan månad för att stödja vid klädköp mm. Det är jätteviktigt att få lov att hantera pengar och att lära sig
pengarnas värde, men du kan nog räkna med att alltid behöva styra upp och stödja mycket, för det är något de flesta med utvecklingsstörning har mycket svårt för.
 
Tack för ditt svar :)
De jag anser vara väldigt konstigt är att i papperna jag fått så står de typ:
Arvode:532kr och denna del dras de skatt på.
Sociala avgifter: 168
Omkostnader: 205
Fickpeng:50

Om denna del som avser sociala avgifter ska dras av så borde ju de stå?!
Samt så har jag förstått att sociala avgifter är kostnader som en arbetsgivare betalar för sin anställde! Som familjehem så är man ju inte anställd så då ska väl inte arbetsgivaravgift/försäkring/pension betalas ändå?!
 
Sociala avgifter (arbetsgivaravgifter) betalas även på arvoden, så det är inget konstigt med det. Det konstiga är att de har listat den posten till dig, för du är inte inblandad i hanteringen av de pengarna.

Ditt arvode blir i snitt per månad:
532 kr per dag * 365 dagar / 12 månader = 16181 kr/mån. Skatt dras från detta.

Ni får omkostnadsersättning:
205 kr/dag * 365 dagar / 12 månader = 6235 kr/mån. Dessa dras det ingen skatt på. I deklarationen anger du avdrag för dessa pengar, du kommer att få betala skatt för 5000 kr i arvode men resten är skattefritt.

Barnet ska ha fickpeng från er:
50 kr/dag * 365 dagar /12 månader = 1520 kr/mån. Det är verkligen ingen självklarhet att en lindrigt utvecklingsstörd 14-åring kan hantera den summan. Fundera på om ni ska öppna ett bankkonto åt henne och sätta in den summan och från det kontot ta ut mindre summor pengar som hon får träna på att använda, eller diskutera med organisationen vad som blir lämpligt.

Vi har uppdrag från en kommun och gör ingen bokföring alls. Vi är inte ett företag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp