hjälp placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! var här inne för ett tag sedan och berättade om min dotter som varit utsatt för sexuellt övergrepp i ett familjehem. nu har även min lilla syster gjort en anmälan ett år efteråt ... så hon bor hos mig och mina tre barn. jag måste få hjälp med att hur jag går till väga för att hon får bo hos mig hon har varit sol placerad i 10 år i familjehemmet. och jag bor i samma stad och hennes önskan är att bo hos mig. men den komunen som handlägger ärendet har sagt att dom söker efter en ny familj tros att hon inte vill.,,, hur ska vi och mina syskon gå tillväga så att hon får stanna här mvh elisabeth
 
Hej!
Du kan ta hjälp av lagtexten när du pratar med soc. Ring soc och berätta att ni är villiga att ta emot systern i ditt hem, då får de det svart på vitt (om ni inte redan gjort det)

Skickar med länken till socialtjänstlagen där det står i
6 kap "Vård i familjehem och i hem för vård eller boende
Allmänna bestämmelser om vård utanför det egna hemmet"
Bland annat står det i 5 § "När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. Vad som är bäst för barnet skall dock enligt 1 kap. 2 § alltid beaktas."

Det står även mera information i rekommendationerna som skl ger ut, cirkulär 08:81

Länkar till
Socialtjänstlagen https://lagen.nu/2001:453
Rekommendationerna hittar du på startsidan (denna hemsida) under Snabblänkar och klicka vidare på ersättningar, cirkulär 08:81

Fråga på om något är oklart av det jag skrivit.

Lycka till!
/Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp