Hjälp vad gör vi med alla lögner

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Jag undrar om någon annan har varit med om barn med ADHD som ljuger kategoriskt.
Det finns nog ingenting som denna :angel: verkligen står för.
:angel: har varit hos oss i ett par månader nu och i början så tyckte vi båda att detta känndes enkelt,
(gämfört med vårt hemflyttade bokstavsbarn)
mer att bio:s hade misslyckats i uppfostran , gränser och rutiner. Men nu när det har gått ett tag och vi börjar lära känna varandra lite bättre, så blir vi bara mer och mer frågande. :?
Efter ett par veckor i ny skola, blev det genast problem med kompisar, som inte gillade att vår :angel: inte var helt sanningsenlig,knuffades,och försökte köpa sig vänner med att ge bort sakerna som jag precis hade köpt till :angel: Småsaker som pennor suddgummi och dyl försvinner spårlöst hemifrån och :angel: nekar hela tiden till att det är h*n som har tagit dem. ( hittar inte det på rummet heller har letat). När vi försöker prata om det så stoppar h*n fingrarna i öronen och vill inte lyssna och när vi kommer på :angel: med uppenbara lögner så bara nekar h*n, eller kommer det ett utbrott som kan vara hur länge som helst.
vi försöker att skapa rutiner för allting, sätter gränser och ger konsekvenser men än så länge har h*n inte lärt sig någonting av det. Jag nästan misströstar för jag får inte känna mig snäll någongång :littlesad och misstänker att det kommer att bli ett ganska så tråkigt sommarlov för oss alla. Kan inte ge ett lillfingernagel ens utan att h*n tar hela handen.
Finns det någon som kan komma med ett gott råd till oss ???

/M
 
Hej!

Jag vet inte om det är användbart, men jag hade försökt att konfrontera lögnen. Det gör man genom att fråga mer, det är viktigt att inte vara sarkastiskt utan att genuint fråga mer kring :angel: svar eller det du tykcer är en lögn. Det är väldigt svårt att svara på frågor byggda kring osanning. Ni behöver då inte påpeka att det är en lögn, utan när svaren tar slut eller inte stämmer kommer er :angel: själv att inse att det inte håller.
Om jag har varit oklar eller om du vill veta mer så får du gärna pm:a

Tre
 
Tack snälla för att du svarade mig. vi försöker hela tiden fråga och fråga för att komma till botten med det, problemet är att :angel: direkt går i försvarställning och blånekar sen slutar h*n att lyssna. Eller säger h*n bara att h*n skojade. De gånger som :angel: inte kommer undan så visar h*n ingen ånger alls, och det bekymmrar oss en hel del. Kan man se det som en överlevnadsinstinkt ... jag vet inte... :?
Det förekommer ju oerhört mycket utspel också , men det bollar jag bara tillbaka...
"jasså har han sagt det eller gjorde hon det då är det bäst att vi frågar personen hur det ligger till"
och ibland hjälper det.

De har det inte lätt de här barnen vilken ryggsäck de bär med sig när de kommer till oss.
Men vi jobbar vidare med problemen, allt kan ju inte lösas över en natt.... vi har förhoppningsvis tiden för oss
tack Tre

/M
 
Just detta med att inte visa någon som helst ånger har vi också bekymmer med,ibland kan tom vårat troll skratta eller flina...det gör mig frustrerad till max tyvärr.

Historier har vi hört mååånga av detta troll också så jag ska testa att gå vidare med att jaha jaså då måste vi gå till botten med detta som ni skriver,ska bli intressant.

Bollar gärna vidare med er i denna tråd för vi verkar ha samma bekymmer med våra änglar och troll men vi ska lösa detta med varandras hjälp som vanligt hoppas jag :idea: :claphappy:
 
Fiaflopp sa:
Just detta med att inte visa någon som helst ånger har vi också bekymmer med,ibland kan tom vårat troll skratta eller flina...det gör mig frustrerad till max tyvärr.

Historier har vi hört mååånga av detta troll också så jag ska testa att gå vidare med att jaha jaså då måste vi gå till botten med detta som ni skriver,ska bli intressant.

Bollar gärna vidare med er i denna tråd för vi verkar ha samma bekymmer med våra änglar och troll men vi ska lösa detta med varandras hjälp som vanligt hoppas jag :idea: :claphappy:

Hej Fiaflopp

Hur går det med ditt lilla troll? är bara lite nyfiken.

Vi har nyligen fått bytat medicin på vår :angel: och hoppas med det att det ska hjälpa :angel: att bli lite lugnare, och hjälpa :angel: i kompisrelationerna nu när skolan snart ska börja. lögnerna har inför oss blivit lite färre så en viss framgång har vi nått på ganska så kort tid. :angel: har svårt för att komma för nära, nästan inget kram och kel tillåts.
Det har varit en tuff sommar men snart kommer hösten och man får tid att ta nya tag när allt lugnar ner sig och skolan börjar
Ha det så gott
Mammamoa
 
Vi mår mycket bättre nu efter att ha både ökat och lagt till en medicin på kvällen,lögnerna blir färre även hos oss så jag hoppas och tror på en väl fungerande hösttermin :claphappy:

Morgon: 2 tabl Mediknet
Lunch: 2 tabl Medikinet
Kväll: 1 tabl Strattera
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp