Hur överens har ni varit?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har under nästan hela mitt vuxna liv haft funderingar på att bli familjehem någon gång. Maken har varit mer tveksam och har på goda grunder hävdat att vi inte varit på rätt ställe i livet (småbarnsår,flytt, husrenovering, utbildning mm) för att ta oss an ett sådant uppdrag. Men nu börjar bitarna falla på plats och jag kan se oss som familjehem inom en treårsperiod.

När jag blir engagerad i något läser jag på, tar reda på fakta och vill vidare i processen. Han är mer nja, kanske, vi får se-typen. När mitt engagemang gått över i något mer konkret så är han hur involverad som helst. Det gäller såväl våra bio-barn (jag har längtat, planerat och funderat - han har "hängt med" - för att sedan vara en mycket engagerad pappa som t.ex. har varit föräldraledig i långa perioder), som hundar och husrenoveringar. Men att bli familjehem kräver ju att vi bryter detta mönster, dels med tanke på utredning ody, dels med tanke på allvaret i uppdraget.

För något år sen fungerade vi som en informell kontaktfamilj till släktingbarn under en period. Som vanligt var jag motorn i det hela, medan han var engagerad i barnen när de var här.

Så för att göra en fråga av det här - hur aktiva har du respektive din partner varit i det här med att bli familjehem? Vem har varit loket- och vem har varit vagnen? Är det någon som haft en mer ovillig/avvaktande partner som kommit med på tåget? Hur?
 
Intressant fråga! Här hemma var det båda två faktiskt som tog beslutet. Men för oss var det en annan situation. Det här är massor av år sedan och jag hade fått en allvarlig sjukdom och läkaren ansåg att jag inte skulle kunna få fler barn. Vi hade två barn då. Och vi hade önskat oss en stor familj. Så vi funderande på att adoptera men vår läkare undrade varför vi inte kunde tänka oss att ta hand om ett barn som redan så att säja fanns på hemmaplan. Och på den vägen är det.
Men nog har jag varit den som är mest drivande. Och jag har också huvudansvaret för de barn vi har placerade. Det är jag som håller reda på datum, utredningar, papper o.s.v. Men min man är väldigt engagerad i barnen fast på ett mer jordnära sätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp