Hur överlever man?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har precis fått reda på att skolan kommer för andra gången att anmäla mig och maken
för att vi inte är snälla mot våra placerade flickor.

Resultatet av förra anm,, var att
det inte finns någon anledning till oro, och att de har det bra hos oss.

Barnen talar om för skol personalen att de inte får ringa hem
då de gjort något som är mindre bra
för då kommer vi att "straffa" de :?

Frågar man barnen om varför de säger så...
svarar de, då ringer de ju inte hem!
Hm kloka barn man har:)

Det som känns värst är att personalen
på vår skola tror att vi verkligen inte är snälla!!!
Detta har jag svårt att leva med.

Barnen har bott hos oss sedan de var små,
och vi älskar de som våra egna.

Som det nu känns i denna stund är jag
färdig till att lämna tillbaks "våra" barn,
trots att de betyder allt.

Jag kommer att kräva att anm, utreds grundligt igen,
så att vi kan bli rentvådda,
men tänk om detta kommer att hända igen!!!!

Jag vill inte utsätta mig för detta igen!
Man blir så kränkt.

Snälla kom med råd och tips på hur man överlever detta!
 
Ja du - hur överlever man.................. fy vad jobbigt för er! :(
Hur ställer sig placerande kommun? Finns dom med och hjälper till med ex.v. samtal med skolpersonal, stöd till er?
Jag upplever att vi som familjehem "lever i en annan verklighet" ibland - våra barn har så mkt i bagaget som kan yttra sig på många olika sätt - som du skriver själv, smarta barn, som lärt sig att överleva i miljöer som vi knappt kan tänka oss! Innan vi började arbeta som familjehem förstod vi inte att det fanns så många barn som utsätts för så mkt hemskheter och konstigheter! Hur ska då skolpersonalen kunna förstå - dom behöver såklart handledning och där tycker jag att placerande kommun har ett mkt stort ansvar!
Känner verkligen med er!
 
Tja....

Har också blivit anmäld......
Första gången blev våran katt anmäld, fast då var det bioföräldrarna som anmälde katten!!!!!
Nu är jag anmäld för vårt placerande barn säger att vi slår henne med en tidning för att h*n är dålig i skolan!!!!! (barnet har inte klarat nationella proven i vare sig matte, engelska eller svenskan)
Tilläggas bör att vårat barn förmodligen är särskolemässig och ska även utredas för för nån typ av NP, h*n har just kommit i tonåren och vi står som levande frågetecken av allt som händer just nu, som tur är så har vi bra BUP kontakter som bekräftar och intygar att det inte är särskilt ovanligt ....
Vårat största problem just nu är att inse att h*n inte kan gå i vanlig klass just nu utan att h*n ska/bör (?) flyttas till särskolan..... men vem som ska hjälpa oss att ta beslutet och prata med barnet ifråga är inte helt klart....

Så jag förstår dig precis Julia!!!! Nu har vårat BUP erbjudit sig att komma o prata med personalen, att våran har svårt med underförstådda saker och skyller på allt när skolan går dåligt lär vi få leva med...
 
Hej! Och tack för ert stöd.
Fox: Jo det är så att den placerade kommunen har vi mer eller mindre inte sett något av
på de 6 åren som de haft sin placering.
Tror att vi bytt (eller rättare sagt fått "ny" sekreterare) 8 gånger.
De har varit på hembesök 4 !! gånger på 6 år.
Stödet därifrån är lika med noll,
men vi har placeringen genom ett "bolag"
och det är jag evigt tacksam för, för de finns till för oss

Talade med rektorn igår, som pratade om "de där barnen" snacka om att göra mig ursinnig!!!

Det som jag tycker är underligt är att skolan vill hålla bup utanför detta!
Ena flickan har gjort en terapi på 2 år, och den andra är inne på sitt 3:e år i terapi.
Skulle inte de upptäcka om det var så att barnen inte hade det bra??
Ja ja vi får väl lunga oss tills det varit möte på skolan igen, så får vi se vad som händer.

Tack än en gång, och det är skönt att veta att man inte är ensam!

Kramis Julia
 
Hej! Tyvärr är vi familjehem allt för ofta offentlig egendom där "alla" ska vara med och ha åsikt om hur de placerade barnen har det. Ha råg i ryggen och se till att få adekvat handledning och sedan i förlängningen möten med skolan - med handledaren. Att BUP ska vara med på elevkonferensen är väl ett minimum, kan jag som utomstående tycka.

Ett familjhem i min närhet lyckades vända skolpersonalen så att det nu efter 1,5 år är en tillräckligt positiv kontakt. MEN se även till att ha ett kontaktnät så att ni får ur er detta. Jag rekommenderar att ni går med i en familjehemsförening om ni inte redan är det - OCH SEDAN BLIR AKTIVA. Att bli så kränkta som ni är utomordentligt svårt att komma över och då behövs all hjälp. Tyvärr blir även vi och alltför många andra utsatta av samma oförstånd hos personal som borde veta bättre. På något sätt utgår man alltid från att barnen har det bäst hos just dem - mao inte í familjehemmet som har dem dygnet runt och inte bara några futtiga lektioner om dagen. Märkligt! :x

Stå på er!

Mama
 
Skönt med stöd :)

Just nu har ledsamheten gått över till ilska.
Det skall vara ett nytt skol möte i nästa vecka.

Rektorn ringde och talade förresten om
att hon inte skickat anmälan än,
för ibland så reagerar jag lite för fort...??? :?

Jag blir nog inte riktigt klok på vad de egentligen vill.

Ja,ja vi får väl se vad som händer.

Skönt att i allafall veta att man inte är ensam.

Ha en bra helg // Julia
 
Ilska...

Bra Julia att du blir arg istället :D
Kräv att soss och/eller BUP är med på mötet!!

Skolan har anmälningsplikt och begår ett brott om dom inte anmäler om barnet säger så........
När våran placering sa så uppmuntrade jag personalen att anmäla..... för konstigt nog är det förs då man kan få soss att engagera sig lite extra, att även soss och BUP är med på mötena och informerar utbildar skolpersonalen är ju något som verkligen behövs!!

Självklart blir man förbannad och kränkt, ska man skratta eller gråta :? Men samtidigt är det bra att det utreds för det är ju bättre att man blir friad än att folk går omkring och tror saker.......
När jag frågad vår placering varför h*n säger så får vi till svar.......-jag vet väl inte heller!!!!! (Men häromdagen så deklarerade den lilla "att nu har jag slutat ljuga" !!!!! :wink:

Anledningen TROR jag är att vi förbjudit h*n att använda internet, placeringen har skrivit elaka saker om skolkamrater samt lämnat ut namn, adress och telefonnr till helt okända... självklart blev det internetförbud och rejäla utskällningar.

Hoppas det löser sig för dig Julia, du kan väl berätta hur mötet gick.
 
jag jobbar inom skolan och har även en plac,som vi nu ska avsluta efter 4 år, men det är inte många som vet att jag har en plac,vi fick ett plac barn till skolan DET TOG INTE MER ÄN ETT PAR DAGAR SÅ BÖRJADE SKITPRATET I SKOLAN,han fick inte det han behövde,hans beteende var pga plac inte hans uppväxt,fostermamman var alltid sur när hon hämta så hur var hon hemma med honom då,hon hade för mycket barn,dom var för unga m.m.detta har även vi fått stå ut med i alla år allas åsikter.efter 2 veckor kallade rektorn in soc till skolan,så här går det till bakom ryggarna på många familjehem.
 
Ja och från bvc..

vill de tydligen också ha koll...Var på bvc i veckan för vaccination av vårt placerade barn, ja nu behöver ni inte komma på ca ett & halvt år egentligen MEN det kanske är bra om ni kommer hit om 6 månader igen!?

Jag ringer er OM det är något jag undrar över innan nästa "standard" koll sa jag... plac.kommun är inte vår "hemmakommun" så kanske är de extra noga då :?
 
Re: Ja och från bvc..

Mammis sa:
vill de tydligen också ha koll...Var på bvc i veckan för vaccination av vårt placerade barn, ja nu behöver ni inte komma på ca ett & halvt år egentligen MEN det kanske är bra om ni kommer hit om 6 månader igen!?

Jag ringer er OM det är något jag undrar över innan nästa "standard" koll sa jag... plac.kommun är inte vår "hemmakommun" så kanske är de extra noga då :?


Undrar om det är lite så där det ärnär man har plac?! Vi hade en liten kille under 1 års tid, och bvc var mycket mer engagerade med det barnet än vad de är idag, av våran biologiska bebis. Jag tog hennes intresse som något helt annat än omtanke, då jag kände mig kränkt av hennes misstänksamma frågor och telefonsamtal..

Skulle vara intressant å höra om det är fler som upplevt bvc på liknande sätt!
 
Det känns som om det är fler än jag som är inne på " misstanke-spåret" bland skol-personal...bvc, osv.
Ett av "mina" barn kom hem idag IGEN och talade om att en på fritids frågat henne hur hon har det hemma egentligen.
Jag undrar...vad vill de???
:evil:

Skall iallafall äntligen på mötet i skolan i morgon, där överlämnandet av anmälan skall ske.
Med på det mötet skall vi, rektorn, kuratorn, soc och vårdbolaget vara.
(undrar varför den inte gått "postvägen"? )
Det är skönt att vårdbolaget, och soc redan har talat om för oss att vi har deras fulla förtroende.

Jag hör av mig om resultatet av mötet

// Julia
 
Jaha så var mötet då över....
Blev nog ganska bra egentligen.
Resultatet är i alla fall att rektorn skall "ta tag i " sin personal,
och tala om för dem att det är soc som utreder om vi är lämpliga som familjehem och inte de.

Så länge som soc anser att vi är ett bra,
(eller som de sa..MYCKET bra) familjehem
så får de rätta sig efter det
och inte hålla på att prata en massa skräp.... :evil:

Problemet ligger alltså inte hos oss utan är skolpersonalen.
Rektorn talade om att jag (mamman) har mycket skinn på näsan
och det stör en del :?
Men hallå...jag slåss ju för "mina" barn

Nu är det bara att vänta in hösten, med nya möten
så får vi se vart det bär hän

Tack för ert stöd // Julia
 
Skönt Julia

Tur att rektorn insåg detta och tar tag i det hela.
Detta måste ju ha tagit mycket energi från er under våren.
Jag hoppas verkligen ni får en fin sommar då ni kan slippa tänka på det här.
"Förståsigpåare" som inte förstår sig på kan ställa till en väldig massa skada.
Och dit verkar ju skolpersonalen kunna räknas.

Sköt om er!

Tolmia
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp