hur bete sig mot bios?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ny placering, med täta umgänge just nu. Placeringen är liten, under året. LVU-placering. Nu till mina funderingar. Vid umgänge är det jag, barnet, bio och soctant. Bio umgås med barnet, och är väldigt gullig, men tar inte så mkt egna initiativ gällande barnet. Inga frågor osv. Problemet är att Jag märker att det är lätt att falla in i att bli lite mamma åt bio också. Liksom, säga åt vad som behöver göras, hämta saker bio behöver, plocka upp saker som barnet kastar i golvet m.m. Men ska jag göra det? De två sista gångerna har jag undvikit det eftersom jag tänker att om jag servar med allting kanske det stärker bios i uppfattningen att de klarar att ta hand om barnet? Detta resulterar i att soctanten gör detta istället för mig..
Så vad tycker ni? Hur gör ni?
 
Jag har ingen erfarenhet men spånar lite..........

Det bror på omständigheterna skulle jag säga.
Bio kanske faktiskt inte KAN se vad som behövs, kanske behöver hjälp med att "oj, nu tappade :angel: skallran, ska du plocka upp och se om X vill ha den?"
"Oj va kissig blöjan har blivit, vill/kan du byta?"
Alltså hjälp att SE, inte att få det gjort.
Förstår du hur jag menar?

Sedan beror det ju på omständigheterna kring placeringen, varför :angel: är omhändertagen.
Om jag hade varit du hade jag diskuterat detta med min handläggare.
 
Nje de har jag inte varit med om. Men jag hade en som "körde" med mig. Såg vad som behövdes göras men bad mig o göra det. Det blev ett problem.För de var inget givande o tagande alls. Och de blev svårt o få bort de .. Fick ingen hjälp av soc alls. Vad ska man säga gör de själv ? gör de du ? de kan väl du göra ? allt blir så fel ,,,som uppgjort för att de skulle bli en konflikt. Men var så irriterad många gånger .Eftersom man bli utnyttjad på ett väldigt konstigt sätt som inte kändes bra alls ....
 
Du har säkert rätt "honey". Bio kan ju inte bättre..givetvis....troligen en del av anledning till omhändertagandet. Har nog bara inre kommit in ivad min roll är. Skulle önska att bio inser begränsningar, och inte lever i en "drömvärld" men det är nog inte min sak att upplysa om det.Känns som en svår balansgång, man vill vara tillmötesgående, samtidigt inte ta över nåns roll, samtidigt få bio till insikt..

"Melodi", usch det låter jobbigt, så är det ju inte alls här.
 
Eftersom soc är med skulle jag var trevlig och berätta om barnets utveckling och behov men inte göra för mycket själv. Detta p g a att många ggr behöver soc fortsätta se väldigt tydligt att bio inte är kapabel. Ibland går det snett och placeringen kanske avslutas (fast alla andra kan se att så inte borde ske). Om soc hjälper bio så blir det oerhört mycket tydligare den oförmåga som ev finns. Om du fyller i så märks det inte lika tydligt. Detta beror givetvis på ert uppdrag och det man kan se om framtiden. Kanske finns möjlighet till utveckling och hemflytt, då stöttar men det givetvis. Men kanske skulle det vara katastrof och då behöver man göra sin del i att bidraga till att fakta kommer fram och synliggörs.
 
Sparris, där satte du nog huvudet på spiken:). Precis så går mina tankar, fast jag ibte tänkt gentemot soc utan mer gentemot bio, att bio ska få insikt. Men det är ju rätt, även soc måste ju se "sanningen". Har pratat med soc och rådfrågat där oxå. Lite luddiga svar där, soctanten är rätt ny.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp