Hur förhandlar ni till er ett godtagbart arvode?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som nyutbildad familjehem och vi får ett första erbjudande om barn. Det här är ett barn med stora omsorgsbehov, bla funktionshinder och hjärtsjukdom.

Jag är absolut ingen nybörjare på barn med funktionshinder, (jag har ett biologiskt barn med det).

När vi nu har kommit så långt i processen, att "vi är dem utvalda" ur "deras hög". Ändå har barnet varit i jour sen förra sommaren! Och bytit jour däremellan också!

Jag skrev ner alla våra önskemål och krav och ville att vi skulle ha ett personligt möte med handläggarna. Dem har ont om tid (det förstår jag), men i alla fall så ville dem då hellre ha frågorna e-postade. Jag gjorde det, med mycket lättfattat och utförligt förklaringar till våra krav och önskemål. (Det handlar verkligen inte om några konstiga krav). Bara sånt som jag har tagit till mig genom all tid jag lägger ner på att läsa forumet tex.

Nu helt plötsligt har vindarna vänt från soc. sida. I nuläget handlar det inte längre om att barnet ha funktionshinder! Och mer därtill som hon sa till oss igår. Vi ska ändå träffas nästa vecka, vi vill vidhålla vårt krav på tex högsta arvode 10108 kr. Fanns även förhöjd omkostnad (jag om någon vet hur mycket det kostar att ha barn med funktionshinder).

Men alla ni jag läser om härinne; Ni har lyckats med både lönebortfallsers. högsta arvoden + förhöjda omkotnadsers. En del av er får extra till semestrar, kapitalvaror m.m. Även sådant hade vi som önskemål + att eftersom barnet kommer bli placerat nu, INTE långt kvar till jul. Då var vårt önskemål att få ett extra bidrag till julklappar för denna jul. Eftersom vi är rättvisa föräldrar så vi anser att det kommande barnet ska få precis lika stor andel som våra biologiska. Vi har dessutom inte begärt 1 krona till inköp av leksaker (barnet är 3 år). Vi har själva leksaker, vi har bara begärt grund i möbelväg, och det är en säng.
Inte ett skrivbord (han är för liten), istället ett litet barnbord o stolar till det. Bilstol och ev. sulky ifall han inte har någon. Vi hade också önskemål om en saccosäck, eftersom vår son har en och jag vill att dem kan få ha varsin.
Vi skrev också att övrig inredning står vi själva för. Barnet har full förfoganderätt över vårt utbud som är studsmatta, pool, cyklar m.m.
Jag kan inte se att vi har begärt i överkant eller varit giriga!
Vi ansåg från början att vara öppna och ärliga, vilket vi sa till handläggarna vid första mötet. Dem höll med, men nu när vi visar våra krav och önskemål så backar dem. Så, jag bara undrar, var finns dem handläggarna som förstår oss familjehem? Dem som jag läser om i en del inlägg härinne? Och hur förhandlar ni till er era krav och önskemål?

hej! det är inte lätt du, men jag tycker inte dina krav är orimliga, med tanke på att det finns problem med placeringen = mer jobb. självklart ska du ha möbler och utrustning om du behöver det för att kunna ta emot barnet.
när vi tog emot vår placering fick vi ett startbidrag så jag kunde fixa med möbler säng, sängkläder, leksaker , bilbarnstol osv. jag kollade runt på olika affärer och gjorde helt enkelt en lista på vad jag behövde, och satte ut cirka pris och räknade ut att det blev xxx,men jag fixade även en del begagnat av kompisar. det var inga problem, jag fick allt jag ville ha.

omkostnaden önskade jag högsta, för som jag sa till min handläggare, då får jag ta ansvar själv om det blir extra ibland coh så slipper jag springa till soc. så fort man vill ha till lite större grejer och det sparar ju tid för dem oxå...+ att jag vill spara till placeringen som jag gör till mina egna, så det finns till körkort och möbler till lägenhet en dag. det nappade han på direkt, sen har jag bekanta som har barn från större kommuner och där är det policy att de alltid får det högsta så de slipper krångla vid ev. köp av cyklar, datorer,resor osv.
det tar ju faktiskt tid för dem att bahandla varje ärende som kommer in, där man önskar pengar till olika saker.

arvodet har jag nåt i medel, inte det lägsta och inte det högsta.........men det finns egentligen inte några som helst kända problem med vår placering....så vi är nöjda.

eftersom jag har kompisar som är familjehem så har jag nog blivit drillad i vad jag skulle göra osv. så jag sa i varje samtal jag fick från soc. att det är ingen ide att gå vidare (med att träffa barn, tas upp i nämnd osv) om vi inte är överens ekonomiskt, så till slut så var vi det :wink: de ville gjärna att det skulle rulla på, inskolning osv innan vi kommit överens och det tror jag är farligt.........för inte kan man va hård när man har träffat gullungen på 2 år.......då hade vi väll tagit h*n gratis :wink: de var lite luriga, de arbetade på i början utan att över huvudtaget nämna nåt om ersättning.....så vi fick dra i handbromsen rejält.

jag kan nästan bli lite förbannad, när man behöver förhandla....vad då!!! de vill köpa en tjänst av oss.....och vi har ett pris på det vi gör.....får vi inte det priset så gör vi det inte.........så enkelt är det.....vi öppnar vårt hem för någon annans barn och tar om hand och sköter det som om det vore vår eget och lägger stor energi på att det ska må bra och har ansvar dygnet runt. räkna ut timlönen på det :smirk:

lite underligt är det ju faktiskt att han varit i jour så länge......jag tror att de kör en rövare. de vill ju ha det så billigt som möjligt, naturligtvis.
det känns alltid hemskt att prata pengar och barn, det vet de. men man gör faktiskt ett hästjobb och det ändrar livet i familjen oxå, det går inte obemärkt förbi att man tar emot ett barn............men det är ändå såååå roligt.
lycka till o stå på er
kram sally

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp