Hur förklarar man för barnet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Efter att vi nu fått vår plac. väldigt nyligen, uppstår vissa frågeställningar. Undrar om någon har ett bra tips?

Frågan vår :angel: kom med va ju inte alls konstig, men för oss va det svårt att svara så att inte något blir fel.

"Varför får jag inte bo hos xxxx?"

Detta skulle soc ha pratat med :angel: om men tydligen har det inte gått fram... är plac enl LVU, Vad säger man för att det inte ska bli fel gentemot Bio? Barnet är i förskoleåldern, soc ska komma på ett besök för att vi ska kunna gå igenom div frågor men det är ett tag dit och vi vill ju kunna svara på ett så bra sätt som möjligt.
De har förövrigt talat om för :angel: att :angel: ska bo här länge men :angel: har nog inte förstått vad länge är (trolig uppväxtplac) för :angel: pratar bara om när bio ska komma i bilen och hämta hem :angel: .... Vad säger man?

Känns som om :angel: visserligen accepterar att bo här men att det samtidigt bara är tillfälligt, klart att vi förstår att sånt här tar tid men finns det någon som har några bra tips på hur man kan underlätta?

Vore tacksam för svar :banan:
 
Hejsan!

Jag tycker du ska svara så här: - ja det är en bra fråga, vi frågar din socialsekreterare när hon/han kommer om en månad. Vi skriver upp frågorna här på pappret så vi inte glömmer att fråga om det. Har du fler frågor?

Jag hade en 8 årig :angel: jourplacerad som soc pratade med säkert 10 gånger så jag vet att dom verkligen gjorde det. (Dom var superbra) lik förbaskat så kom frågorna bara några dagar efteråt...varför ska jag till en annan familj, jag kan väl flytta hem till mamma/pappa.

Ja att ängeln tror att dom ska komma o hämta är ju inget ovanligt du kan ju bara svara - ja det är kanske möjligt men jag tror det kommer dröjja länge men vi frågar socialsekreteraren om det med.......

Lycka till och huvudsaken är att du inte bagatelliserar frågorna utan tar dom på allvar och gärna skriver ner dom så :angel: ser det.
 
Hej
Vi hade samma problem med en syskonplacering.( uppväxtplacering). Soc förklarade men gjorde det inte tydligt, hos oss är problemet tvärtom, traumatiskt bara tanken på att FÅ flytta hem.
Vi sa att ni ska bo här tills ni är så stora att ni kan ta körkort.. ja det gick in.. det var länge för dom. Sen har vi sagt hela tiden att det inte är vi som bestämt utan det är x och y ( soc.sekretare) som bestämmer det.
Vi har också sagt att ma o pa är inte så bra på att vara mamma o pappa just nu och då är det ju bra att vi kan hjälpa till med det.... Än så länge fungerar det...
Lycka till. :rollhappy:
 
Tack så jättemycket för era svar!

provade att förklara att det inte är vi som bestämmer utan tanterna (soc).
I vårt fall har inte :angel: något emot att åka hem, så det blir lite konfliktfyllt.... Tyvärr står vi desutom inför ett överklagande och en bio som inte tänker ge sig i första taget, blir ännu lite svårare att förklara eftersom chansen, även om den är än så liten, faktiskt finns!

Men hur som helst verkade :angel: nöja sig med det svaret och att vi ska skriva ner de frågor som :angel: har till nästa besök, så nu är det iaf inte vi som är de "dumma".

Tack än en gång :claphappy:
 
Hos oss så tog vi det i 6 månaders intervaller tills :angel: var så stor att den forstod...
Alltså du kommer säkert att få bo här fram till sommaren...på sommaren så kommer du säkert att få bo här tills tomten kommer...just också för att vi inte viste heller.

Det fungerade hos oss ;)
Nu sa :angel: häromdagen att h*n skulle bo hos oss lika länge som bio-storebror ;) som är 19 :idea:
 
Vad säger man till liten som bott hos oss i 2 år o inte vet annat,men som bio som ständigt säger att vi inte är mamma o pappa.
:angel: har börjat undra eftersom bio säger att h+n snart ska flytta till denne.
:angel: vet att den har 2 mammor ect,men hur förklarar man för en 4 åring varför denne bor hos oss? o inte hos bio,barnet minns inte tiden med bio.
Är det någon som hänger med? Vi har alltid pratat om bio föräldrarna men tror inte :angel: riktigt fattar.
vet inte vad jag ska säga....Barnet är troligtvis uppv. plac fast bio s inte förstår det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp