Hur fort glömmer en 1-åring ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar om någon vet hur snabbt en 1- 1 1/2 åring glömmer en närstående ? Om de inte har haft någon kontakt alls .
Om de senare träffas igen, kommer barnet då ihåg personen sedan tidigare, eller blir det som en ny "bekantskap" ? Tänkte att ni som har haft småttingar placerade kanske har ngn erfarenhet av detta..

Jag har i o f s ingen erfarenhet av så små placeringar men av barnbarn........

Det beror nog på hur mycket man "underhåller" minnet.
Pratar om och har foton.
Ett barnbarn hade svårt att komma ihåg oss (usch, låter hemskt) så vi fick börja om varje gång vi sågs.
Tills vi kom på att göra en Minnesbok som dom tittade i hemma mellan besöken hos oss.
Vi bodde tyvärr långt ifrån varandra under de första 2,5 åren.
Men, efter boken, gick det bättre!

Ett spädbarn ska inte ha umgänge mer sällan än 14 dagar. Ett barn på 1 år lika så. Men det bygger på att ingen skada ska ske i relationen(hur man kan säga så?) Att glömma helt tror jag sker efter ca 1 månad. sen beror det säkert på hur stark relationen var från början. Många av våra små låne har inte haft någon vidare anknytning till sina föräldrar.

Till saken hör den att det egentligen inte handlar om ngn placering. Det är vårt biobarn som inte har haft kontakt med en släkting sedan långt innan jul.... :littlesad
Släktingen blev "sur" (fick en knäpp ???) och har inte hörts av sedan dess. Innan var barnet väldigt nära denna släkting, så det är mkt sorgligt. Jag ville mest veta om barnet sörjer så att säga. Men då kan
man alltså anta att barnet glömt denna släkting ? Tyvärr kan jag inte påverka kontakten, har redan försökt. Vi har inte försökt hålla minnet levande för barnet, eftersom vi är ganska säkra på att kontakten inte kommer att återknytas..... Svårt att förklara för en sån liten !

Jag är övertygad om att ditt barn mår bra och sörjer absolut inte. För det är ingen världsviktig person som försvunnit ur barnets liv, mamma pappa syskon. När man är så liten så har man ju liksom inte knytit an till så många, inte ens mor och farföräldrar. Mamma pappa och den egna kroppen tar ju den mesta tiden. Att någon ploppar in och någon ploppar ut det gör inget. bara NI finns och är trygga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp