Hur funkar...?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läste någonstans att efter en vårdnadsöverflytt så får ju den som får vårdnaden tillgång till allt gällande barnet...typ sjukjournaler o allt möjligt sånt.

Jag funderar på hur sådant funkar när man inte har vårdnaden. Alltså om vi skulle ha en placering och lilla gullet blir sjuk tex och man behöver åka till sjukhus. Hur funkar det om det skall tas beslut om olika typer av vård?

Tex på vår bioson har jag ju ordnat så vi har tillgång till "mina vårdkontakter" för honom. Kan man ha på samma sätt med en placering för att sköta vårdkontakter?

Hur skulle det bli om placeringen biosar exempelvis är jehovas vittnen, vilka jag vet är emot blodtransfusion. Säg att liten råkar ut för nån olycka och liten behöver blod. Vad gäller då? Vem tar beslut om sånt är ok eller inte. Ska biosar eller soc ringas och de ska sitta o sega om nåt beslut eller har man rätt att besluta om det som familjehem i en akutsituation?

Nu finns det säkert fler grejer än just sjukvårdsfall som kan behöva tas beslut om men är ju inte så insatt i äldre barn än vår egen 1,5-åring än...skola o annat kanske också kan dyka upp saker som behöver beslutas någonting om...försöker mest spåna lite innan, så att man har lite klarare bild över en del praktiska saker.

Mycket i huvet på Bond-moran nu... :wink:
 
Hej!

Jag tror att det fungerar så här. Vi har fått ett intyg från vår placerande socialtjänst som säger att vi får ge vår :angel: den sjukvård som behövs. Vår :angel: är LVU placerad. Helst vill man att bioföräldrarna ska ge sitt medgivande för sjukvård osv.

Tre
 
Om föräldrana är Jehovas vittne och barnet behöver blod så kan det ganska snabbt ordnas ett LVU och då har inte föräldrana något val i den frågan.
Då det gäller dina övriga funderingar så tycker jag att det bästa är att ta det med er socialsek. Det är väl så att då det gäller dagliga frågor i skolan så skall familjehemmet fatta dessa beslut. Jag har själv befunnit mig i situation där barnet var under LVU och jag fick på inga vilkor klippa pojken som bodde hos oss. Då jag frågade sekreteran så tyckte hon att jag skull diskutera detta med föräldern. Men då jag frågade en annan sekreterare för ett av våra andra barn så tyckte hon att det var vi som hade detta ansvaret. Så det är tydligen så olika.
:angel
 
Ja då verkar ju sjukvården vara ordnat för men virrigare eller inte lika givet gällande vardagliga saker. Svårt när man får olika besked av olika sekr, Bortblåst. Blev han klippt eller inte förresten? Hehe
 
Bond sa:
Ja då verkar ju sjukvården vara ordnat för men virrigare eller inte lika givet gällande vardagliga saker. Svårt när man får olika besked av olika sekr, Bortblåst. Blev han klippt eller inte förresten? Hehe
Nej inte på vår bekostnad, utan en bekant till familjen gjorde detta enligt "pottmodellen" såg fruktansvärt ut. Allt för att mamman ville att pojken skulle ha kvar sina lockar. Han skulle börja skolan och det var inte på modet då med lockiga pojkar.
 
Alla papper som gäller skola/fritids har vi strukit över "vårdnadshavare" och skrivit dit familjehemsförälder istället, allt i enlighet med dåvarande soc.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp