Hur går det till vid Jul hos er?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gör ni med Julklappar till placeringens familj?
Vi har ju precis fått vår placering och rätt många är vana av att ha fått det av H innan nämligen.
Soc sa nej men H har fått gett det innan, så hur gör man :roll: det blir ju rätt mkt såhär i början ändå...

Usch va svårt detta blev.
 
Om något ska ges så tycker jag att det räcker med foto på barnet tex i en fin ram som barnet kanske målat och pyntat.
Själv ger vi en CDskiva till mormor/morfar, mamma och pappa med bilder vi tagit under åter på barnet.

Tycker INTE att man ska köpa dyra saker bara för att.

Sara
 
Hej....
Ja denna frågan kommer upp varje år hos oss. Men vi har låtit dom äldre barnen spara under året till dom som dom vill ge till. Sedan får dom mindre göra teckningar mm. som vi slår in i fina packet. Oftas blir det något foto eller något annat inrammat. Vi brukar ge till föräldrar från oss i familjehemmet en enkal present som typ ljus i någon finare förpackning. brukar blir runt 50:-
Men till syskon och annan släkting till barnen låter vi föräldrana ta hand om. Det finns inte utrymme för oss att ge till alla. För det samlas ju även in till lärare och dagispersonal. Sedan är det alla kalas som barnen går på under året. Vi har 5 placerade och det är kalas minst 2-3 gånger i månaden. Jag åker till Ullared ett par gånger per år och då "hamstrar" jag upp ett lager med pressenter till både flickor och pojkar.
Så mitt tips är att inte "skäma" bort föräldra och släkten med fina presenter. Sedan så skickar vi alltid julkort till barnens soc sekr. Tyvärr är det mycket sparsamt med det vi får tillbaka både från biologiska föräldrar och socilan. Men det är ju inte därför man ger.......... :angel

Ha en trevlig helg
:bounce: :bounce: :bounce:
 
Ja teckningar är ju också en jättefin present att få. Glömde visst nämna det.

Syskon ger vi inget, utan ger bara dem som kommer och träffar barnen regelbundet. Annars skickar vi ett litet julkort.

Sara
 
Vi har gjort en CD med bilder från året som gått (vi brukade gör en till sommaren och en till jul).
Har varit väldigt uppskattat av föräldrarna.
Dessa finns ju kvar sedan för placeringarna när de blir större även om de fick ett album med pappersbilder med sig när de flyttade.
Utöver det har det varit det barnen gjort själva.
Vi valde nivå på direkten då vi visste att placeringen var kortvarig.
Julklappar till syskon har biosarna fått ordna med vid umgängena.
Vi har bara köpt till födelsedagarna, en tillsammans från båda för runt 100-lappen.

Vilka som "ska få" tycker vi beror helt på hur bilden ser ut runt placeringen, vilka som hålls kontakt med o s v.
 
sara sa:
Om något ska ges så tycker jag att det räcker med foto på barnet tex i en fin ram som barnet kanske målat och pyntat.
Själv ger vi en CDskiva till mormor/morfar, mamma och pappa med bilder vi tagit under åter på barnet.

Tycker INTE att man ska köpa dyra saker bara för att.

Sara

Så tänker vi med. Mycket bra ide..
Problem med H bara som blir panikslagen då det ska vara paket som kostar.
Hur tar man upp det utan problem?! :littlesad
 
honey sa:
Vi har gjort en CD med bilder från året som gått (vi brukade gör en till sommaren och en till jul).
Har varit väldigt uppskattat av föräldrarna.
Dessa finns ju kvar sedan för placeringarna när de blir större även om de fick ett album med pappersbilder med sig när de flyttade.
Utöver det har det varit det barnen gjort själva.
Vi valde nivå på direkten då vi visste att placeringen var kortvarig.
Julklappar till syskon har biosarna fått ordna med vid umgängena.
Vi har bara köpt till födelsedagarna, en tillsammans från båda för runt 100-lappen.

Vilka som "ska få" tycker vi beror helt på hur bilden ser ut runt placeringen, vilka som hålls kontakt med o s v.

Så skönt att höra att fler gör såhär.
Vi sitter i en rävsax bara just nu och ska be soc förklara tror jag då H gick i taket när vi kom med våra ideer...
 
Godmorgon.

Detta blir andra julen hos oss för vår placering, och vi gör nog samma som vi gjorde förra året, vi en liten liten present, typ strumpor till bio mamma och biopappa.

Sen gjorde vi iordning en CDskiva med bilder.

Till biofarfar gav vi ett foto.

Media Marcht har billiga förstoringar. Soc har uppmuntrat att ge nåt ytterst litet. Och det är på den nivån vi håller det. Barnet tycker ju det är kul att ge presenter också, inte bara få. Viktigt för relationen tror jag.
 
Jag har sparat saker som :angel: gjort i skolan som jag tänkte man kunde
ge i julklapp till i alla fall mamma o pappa. Men funderar på hur man ska
göra med syskon, som vår :angel: är så fäst vid. / Lilla ja
 
Vi uppmuntrar de plac vi haft att ge... Lära sig att känna glädje av att ge - inte bara få! Vi hjälper till att skriva julklappslista och bidrar med 500 kronor per barn/ungdom, som dom får dela upp på antal julklappar! Ungdomarna påminner vi om att spara till julklappar - lite i taget några månader innan! Har fungerat utmärkt! Passar också på att barnen/ungdomarna får öva på att inte följa första bästa impuls utan följa den i förväg uppgjorda listan - jul e en toppenbra tid, går så bra att öva på många saker som kan vara lite "svåra"
 
Tack alla för era kloka svar och så anser soc med så vi går nu på den linjen.
När jag lagt fram vad vi skulle kunna ge ex som H gjort i slöjden,kort,eget pyssel och ev köpa något men inte för de summor som H är van vid så verkar H förstå detta mkt bra nu.
La fram det så att jag vet att Mamma,pappa och syskon blir glada för saker som H gjort själv osv
Det fick bara smälta in.

Vill verkligen tacka alla som ger svar och känner mig så tacksam för er hjälp.
Det känns som första placering var gång då det skiftar med ålder och allt runt omkring...ja ni vet vad jag menar.
:bow
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp