hur gör vi nu??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vi skrev avtal för vår första placering i frdags :D toppen känndes det då. denna härliga tonåring, lugn och ärlig. h*n är givetvis fortfarande lika härlig men enl kommunen så finns det ingen broblematik hos barnet utan enbart hos fadern (mamman bor på annat håll). från början hette det tom att han skötte skolan men det går han över huvud taget inte enl tonåringen själv.

vi har hela tiden kännt oss stressade och påtvingade av kommunen, de har inte svarat på frågor och vi har inte alls käönnt oss trygga med dem.
hur som helst så har vi träffat tonåringen två ggr och det kändes jättebra.
vi lyckades även förhandla upp arvodet/omkostnaden från *förra årets* lägsta enl kf rek.

i går kväll talar jag med tonåringen i telefon och h*n berättar då att h*n ibland får utbrott och blir oerhört stark och slår ned även vuxna /lärare när h*n blir så "blind" av ilskan. nu var det dock ett tag sedan enl tonåringen. Detta kändes trråkigt att det inte komit upp förens nu då min make inte känt sig redo för en placering med den typen av problematik och att vi har små barn hemma.

en timme senare ringer tonåringens mamma (som inte ens handläggaren talat med?) Hon är väldigt pratglad och pratar på om hela sitt eget liv och vilken skitstövel hon har som far till barnen. Sedan så säger hon att all den här alkoholen och rökningen( :oops: :? ) inte alls är xxx på riktigt utan att det beror på "diagnoserna"?!
ja, tonåringen har ju DAMP/ADHD, blev diognostiserad för nio år sedan och medicineras . Dock så sköter h*n inte alltid medicinen?!

pang BOM!!! Vad mer känner vi inte till??? HUr skall vi ta ställning till detta nu ? det står en tonåring med packad väska beredd att flytta in på torsdag!?

vi känner oss så arga, besvikna och förvirrade, totalt överkörda och lurade av kommunen. Jag skall givetvis ring så fort hanläggaren börjar jobba (KL NIO).

kommunen har heller inte utrett oss eller kollat upp oss alls, inget register någonstans. de har inte ens min makes personuppgifter och mina fick de i fredags då vi skrev avtal. Så mycket känns fel men det har kommit lite smygande. Vi känner varken respekt eller tillit för denna kommun och skulle inte vilja samarbeta med dem i flera år. MEN ett barn är redo att flyttta in här!

fasen vi skulle stått på oss mycket mer när vi ville träffa kommunen INNAN barnet. Så handläggaren inte kunde fråga "ja tar ni emot xxx" när h*n står framför oss.bara tre dagar efter förfrågan, helt utan information och första gången vi träffade både barnet och kommunen.

vi skulle givetvis gjort annorlunda från början (vi försökte) men vad gör vi nu??
 
Ja du, nu är det tungt förstås. Jag tror att det är viktigt att ni känner efter om det överhuvudtaget är så att ni vill och är redo att ta emot en tonåring med de förutsättningarna som finns här och vad som i så fall krävs av er familj( ev. ledighet från arbete, avlastning, ersättning m.m.) eller om det är så att det helt enkelt är bäst att avså!
Är ni utredda av ngn annan kommun/org eller placerar dom hos er helt utan utredning?
Behoven är stora och matchningarna jätteviktiga - vi har själva hamnat i en sits där vi efter bara en kort tid var tvungna att avsluta och månaderna fram tills ny familj var matchad och omplacering kunde ske var oerhört slitsamma, speciellt för vår minsta flicka. :(
 
Fox sa:
Ja du, nu är det tungt förstås. Jag tror att det är viktigt att ni känner efter om det överhuvudtaget är så att ni vill och är redo att ta emot en tonåring med de förutsättningarna som finns här och vad som i så fall krävs av er familj( ev. ledighet från arbete, avlastning, ersättning m.m.) eller om det är så att det helt enkelt är bäst att avså!
Är ni utredda av ngn annan kommun/org eller placerar dom hos er helt utan utredning?
Behoven är stora och matchningarna jätteviktiga - vi har själva hamnat i en sits där vi efter bara en kort tid var tvungna att avsluta och månaderna fram tills ny familj var matchad och omplacering kunde ske var oerhört slitsamma, speciellt för vår minsta flicka. :(

vi är utredda av en org men detta har kommunen anbart vårt ord på. vi får inte utredningen och de har inte kontaktat organisationen. inte heller organisationen har tagit emot utdragen från belastningsregistret fast vi har dem och har frågat fler ggr.
jag glömde även att alla vännerna är nasister....(fick jag veta igår av tonåringen). Detta har vi misstänk och frågat om upprepade ggr men precis som med alla andra frågor och aningar så har det bara viftats bort.

just nu så vet vi varken ut eller in . Vi skulle aldrig tagit denna placeringen genom denna kommunen om vi kände till allt men kanske genom en org med rätt stöd/vägledning och ersättning.
 
Du skall veta att det inte är försent att ändra sig. Det är ju bättre att ni drar er tillbaka nu innan placeringen flyttar in.
Skulle förstå att det känns tungt med all ny info, men va glad att den kommer nu innan inflytt. Oftas så kommer detta efter barnet flyttat in. Ni har ju en chans att kunna tacka nej nu. Ta upp en diskution med maken och bestäm er.
Det finns ju andra barn som behöver er som har en mindre "ryggsäck".

Lycka till.
 
stoppa och tänk till!

Ta det lugnt och tänk till ordentligt. Du skriver att ni har små barn. Tänk på hur en utåtagerande tonåring med utbrott kan vara. Vet ju inte hur små era barn är men det krävs eftertanke.. Låter som det kommer fram mer och mer. Menar nu inte att det är fel att ta emot, men tänk först.. Även bioföräldrar kan ju ta på krafterna.
 
ejsa sa:
Du skall veta att det inte är försent att ändra sig. Det är ju bättre att ni drar er tillbaka nu innan placeringen flyttar in.
Skulle förstå att det känns tungt med all ny info, men va glad att den kommer nu innan inflytt. Oftas så kommer detta efter barnet flyttat in. Ni har ju en chans att kunna tacka nej nu. Ta upp en diskution med maken och bestäm er.
Det finns ju andra barn som behöver er som har en lättare ryggsäck.

Lycka till.

det hanlar heller inte enbart om allt som tillkom utan att de har undanhållit denna viktiga info och tom ljugit när vi frågat.

jag har nu pratat med handläggaren och hno om vartannad ljög, fjäskade och kränkte. första gällde detta inte denna tonåring utan ett sysjon till denne, sedan hade h*n adhd mm men den var lindig sedan kände de inte till detta för att i nästa sekuns säga att vi måste tänka på vår bio son och borde av säga oss placeringwn. ibland sa hon att vi självklart hade rätt att veta och gjorde rätt som ifrågasatte för att i nästa sekund säga att vi nog inte borde vara familjehem över huvud taget :x :(
imellanåt sa hon att vi inte kunde kräva av tonåringen att han skulle berätta allt detta och att det var helt ovesäntligt.

jag förklarade att vi hade väntat det av kommunen inte barnet och att vi nu vill hitta en lösning. men hon fortsatte att kränka för att sedan fjäska igen. nu sa hon även att h*n placeras pga vagabondering , detta har aldrig sagts tidigare utan. hon sa vidare att det inte förekommer någon kriminalitet för att snabt ändra sig till GROVkriminalitet. och att det utåtagerande beteendet inte hade med adhd att göra utan berodde enbart på att han var försummad. Hur vet hon det när hon inte ens kände till adhdn?? Handläggaren är helt ny och detta är även hennes första placering.

jag gråter och gråter :(

jag hade hoppats att de skulle ta ansvar och försöka lösa detta men enligt handläggaren så kan man inte lösa något????

jag har nog aldrig varit så förvirrad i hela mitt liv!!!
.
 
hmm..

Är man ny inom detta, är det väldigt viktigt att man har en kommun som vet vad de håller på med(tycker jag). Det låter inte bra ... Man måste känna förtroende för den soc man har.. Annars blir det mycket jobbigare..Och det kännsju redan nu som detta uppdrag inte är samma som det uppdrag ni skrivit på papper om.. Det är bättre att vänta och att det känns rätt, än att stressa in i nåt som från början är ohållbart.
 
Jag förstår att du känner det maktlös och att info brister från handläggaren. Hur skall ni kunna samarbeta i framtiden. Jag skulle själv aldrig kunna lita på denna handläggaren. Mitt råd är att välja en annan kommun. Men det kanske är lätt för mig att sitta här och ge dessa råd. Men jag vet ju i vilket behov det är av bra familjehem så därför bli jag så ledsen att dessa familjehem blir illa behandlade.

Så snäll du, ge inte upp.
 
tack alla! nej, vi ger absolut inte upp.
jag har nu pratat med fältarbetaren som varit med på båda träffarna och som vi direkt fick en god kännsla för.
han säger att han tar tag i det direkt och ordnar en ny handläggare. detta är enl honom inte ok på något sätt och att vi självklart skall få veta allt och kunna lita på handläggaren.

det finns ett barn i allt detta :( jag hoppas att vi kan lösa det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp