Hur gamla var era "egna" barn när ni blev familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag bara undrar hur era familjer såg ut när ni började. Säkert olika för alla men.. Hade ni stora barn, små barn, utflyttade barn? Och hur funkade det? Har det funkat bäst med barn i samma ålder som era eller äldre eller yngre? Hur har ni upplevt det?
 
hej!

nu har vi ju inga placeringar men vi har varit kontaktfamilj tidigare.
Då var vår äldsta son 3 år och uppdraget gällde en liten kille som var 1 år äldre. Funkade väl rätt ok.

Nu när vi väntar på familjehemsuppdrag så är våra biosar 5 och 10 och vi tror att mindre barn passar bäst.
 
När vi började var vår minsta 3 år och nästa 10 år. Vi började med en ungdom på 18 och det gick bra! Tror att det beror oerhört mycket på vilken "sorts" familj man är och hur uppdraget ser ut. Vi började jobba med kraftigt förstärkt och har fortsatt med det - ibland även uppdrag via soc. direkt. Har fungerat jättebra - trots att man ofta hör att det kan vara bäst att ha barn/ungdomar placerade som är yngre än sina egna.
Vi har haft plac som varit både äldre och yngre men aldrig jämnåriga, det har alltid varit ett eller flera år emellan plac och biologiska.
Att vara familjehem är det bästa jobb som finns - men också tungt och sorgligt emellanåt!
Lycka till och ha en riktigt skön sommar :banan:
 
I första omgången var bio 13 när vi blev kontaktfamilj till ett syskonpar.
Sedan kom en placering i samma ålder som kontaktbarnen och det skar sig ordentligt.
Sedan flög bägge ut.............. :littlesad

Andra omgången placeringar var barnen i samma ålder, det blev 4 barn inom 3 år, med en yngsta på 5.
Totalt kaos blev resultatet.
Inte för bio, de har klarat det bra.
Men placeringarna behövde så mycket mer än vi kunde ge.
Det höll i två år...............

Vi kommer INTE att ta placering i samma ålder mer.
Antingen yngre eller stort skutt uppåt.
 
Min bioson är 9 år (idag faktiskt!!!!) nu när vi fick en syskonplacering där barnen är ca 3 år. Det finns ingen konkurrens mellan vår bioson och våra goseänglar. Sedan har min sambo 2 vuxna biobarn som är på utflyttningsstadiumet (20 o 17 år)och bor hos sin mamma, men kommer till oss allraminst en gång/vecka. Till detta tillkommer min sambos styvdotter som är äldst av alla, 24 år och som fick bebis för 2 månader sen.
Så vi har långa skutt mellan alla våra barn som vi har behövt "para ihop" och det är något som fungerar ypperligt hos oss.
 
Vår tjej var 4½ (nu 11½) när hon fick 2 "systrar" på 5 och 2½...och drygt 1 år senare kom också en "storasyster" på 8...Rent åldersmässigt har det gått jättebra.Fast jag håller generellt med om att det är bättre att sprida ut barnen åldersmässigt som det brukar vara i syskonskaror.MEN det beror ju på hur alla barnen är och funkar.... och hur pass medvetet man har möjlighet att jobba.
Nu har våra 4 tjejer det oftast jätteskoj tillsammans...alltid finns det sällskap!Nu har 2 av dom också var sin kompis här så i morgon är dom 6 som ska ha frukost!
 
Hej!
Vi blev familjehem när vår stora pojk var tre månader. Barnet som kom till oss var då var i tidiga tonåren. Det är 6 år sedan nu. Vi har under denna tiden fått ett till biobarn. Dessa tre är oskiljaktiga :smirk: Vårt placerade barn bodde hos oss tills för ca ett år sedan då h*n gick ut i vuxenlivet :D
Jag tror inte att det är bra att de är i precis samma ålder. Risken är ju då att de hamnar i samma klass/dagisgrupp och att biobarnen "tar ansvar" för det placerade barnet under skoltid/dagistid. Men det är nog bara positivt att de är i någorlunda samma ålder. Som vanliga syskon....
 
Våra bio barn va 8 och 11 när vi fick placering. syskonen som kom till oss va 10,5 och 12 år. Det är absolut inte det optimala, men har fungerat ganska hyfsat ändå. vår äldsta bio och den äldsta placeringen går i samma klass tyvärr. Men de alla 4 har väldigt kul tillsammans också, finns alltid någon att leka med.
 
Vi har haft både äldre och yngre än våra egna.
Också en i samma ålder och samma klass "släktp." Det funkade inteBio skulle hela tiden
vissa hur man sköter sig.Så vi fick åka BUP med våran.
Det var andra tredje klass.Sedan försvan S-p och allt blev bra.Nu i vuxen ålder trivs dom bra ihop.Så det misstaget har vi inte gjort igen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp