Hur hantera länktan efter mamma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en ny :angel: som bor här tillfälligt allt runt omkring är väldigt rörigt och inget vet hur länge det blir, en vecka, en månad eller längre?

Vi vet inte riktigt hur vi ska bemöta :angel: länktan efter sin mamma. Svårt att ge klara besked då ingen vet något säkert. Dagen fungerar bra men kvällar och nätter är svårare.
Barnet är i lågstadieålder.
 
Så här brukar jag säga:
Klart att du saknar och längta till mamma. Skulle ha varit konstigt annars.
Berätta sedan att du kan inte påverka tiden och vet inte hur länge.
Att mamma behöver kanske hjälp och under tiden skall :angel: få bo hos er.
Samt att ni skall gör det bästa så att allt skall bli bra.
Ha man kontakt med biologiska så brukar jag prata med dom att dom inte skall ringa i samband med sänggående.

Samt då barnen hör på komma överrens att man vi den viss tid på kvällen titta ut på en stjärna tex och säger god natt. Det fungera på små barn och då blir tryga på att mamma och :angel: se samma stjärna och att mamman även säger god natt på detta sätt.

Vi brukar också ha ett litet fotoalbum eller dyligt med :angel: samt föräldranan på. Ett som vi har tagit bilder på vi umgänget. Detta brukar vara barnets trygghet och ligger ofta under huvudkudden på natten.Brukar försöka korta ner våra samtal vid sänggåendet då det gäller detta med längta. Säger även att detta kan vi ju prata om i morgon. Har ofta en radio på barnens rum där jag kan spela cd och dom får lyssna på lite trevliga barnvisor.

Har märkt att dessa samtal ofta blir en trygghet för barnet att kunna samtal om sin längtan med oss som finns hos dom under vardagen.
 
Jag tänker som Bortblåst!
Prata med barnet att det så klart längtar och att du inte vet hur länge det blir men det får bo hos där det är lugn o ro er till det är mindre stökigt hemma!
Mys mkt kramas mkt beröm, osv...

Jag tror att du redan gör det så bra som du kan :wink:
:angel: har inte varit hos er så många dagar.

LYCKA TILL
C
 
mammac sa:
Jag tänker som Bortblåst!
Prata med barnet att det så klart längtar och att du inte vet hur länge det blir men det får bo hos där det är lugn o ro er till det är mindre stökigt hemma!
Mys mkt kramas mkt beröm, osv...

Jag tror att du redan gör det så bra som du kan :wink:
:angel: har inte varit hos er så många dagar.

LYCKA TILL
C

Tack! Iaf så går det bra och de sista dagarna har :angel: inte ens nämnt mamma vilket också känns lite konstigt.
 
Nu är länktan efter mamma svårare igen. :cry: De sista månderna har detta inte varit ett problem men nu finns länktan efter mamma där igen.
 
ela sa:
Nu är länktan efter mamma svårare igen. :cry: De sista månderna har detta inte varit ett problem men nu finns länktan efter mamma där igen.


Vårt pyre går i perioder. Jag börjar nästan kunna tajma in dem nu. Det är lugnt ett tag, sedan kommer grejerna upp på "fel" sätt (aggressivt), sedan kommer de på "rätt" sätt (prata om dem), sedan är det extra mycket närhet, sedan är det lugnt, osv.

Jag tror att de bearbetar lite i taget, helt enkelt, om och om igen till de en dag (?) känner sig färdiga. Det bästa vi kan göra är att hänga med och försöka möta upp det som är just nu.

Antar att ni redan har de praktiska knepen, typ foto på mamma vid sängen, rita och berätta och prata om hur det är där, sjunga godnattsång till mamma, att du säger "just nu tror jag att din mamma tänker på dig och att hon tänker..." osv osv. Bara köra på. Ni gör ett bra jobb du och din man :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp