Hur många placeringar?

Vi funderar på om vi har tid, ork, lust & kärlek för ett barn till. Vi har två bio & ett placerat. Vi vet att kommunen behöver fler platser/hem. Och är det någon vi vill samarbeta med så är det just denna kommunen då vi tycker att allt har fungerat bra.

Hur många placerade barn har ni? Känner ni att ni har har tid o engagemang?
 
Hej
Vi har alltid haft en placering men vi jobbar 100% och 50-75%.

Tidigare bodde våra två biologiska barn hemma men nu vid senaste placering har dom flyttat hemmifrån och den placeringen var ensamt barn.

Men det beror på många saker kan jag tycka, barnets behov och hur mycket
man vill jobba utanför hemmet.

Vårt senaste placerade barn krävde mycket tid av oss som vuxna och hade inte klarat av konkurrensen av ytterligare ett barn.

Viktigast är väl att alla i familjen är med, det är ju en helt fantastisk uppdrag som ger så mycket tillbaka!
Lycka till!
 
Vi är förstärkt familjehem och har således alltid en vuxen hemma heltid.
Då våra tre bio barn bodde alla hemma var vår personliga gräns två placeringar och då inte två väldigt vård krävande samtidigt.
Nu när en bio har flyttat hemifrån och dom andra två är unga vuxna har vi möjlighet att ta emot fler .
I perioder har vi haft tre placerade och då har vi valt att vara två vuxna hemma heltid.
Då har vi blandat väl i både ålder och vård behov.
Som sagt det är helt beroende på placeringar men vår gräns går oavsett om vi är två hemma heltid vid tre placeringar för vi ska känna att vi hinner med alla på ett bra sätt.
 
Jo, men det är lite så jag känner. Jag vill inte vara förvaring.
Och nu när man varit med lite vet man vad man vill ha från början. Det låter kanske hemskt det här. Men jag vill inte ha fler sol-placeringar. Barnet vi har hos oss är helt underbart, älskar verkligen detta barn. Men bio är inte lika underbara. Med åsikter o makt att stoppa så mkt som möjligt. Aldrig barnet i första rum, tyvärr.
Det jag känner är att om kommunen har ett litet barn ( heter det lvu-placerad? )som kan passa hos oss, kommer jag ha svårt att tacka nej.
Men samtidigt vill varken jag eller min man avstå våra jobb helt, vi jobbar ca 60-70%
Sen har vi ju 2 bio. Ett i lågstadieåldern o en i övre mellanstadieåldern. Ja, vi får se. Ett annat familjehem som har samma kommun har fått förfrågan.
 
Lugnar det ner dig runtomkring den nuvarande placeringen - ev hemgång närmsta tiden - o placeringen bor kvar hade det känts ok m en placering till om ngt år - då biobarnet på 1.5 år blivit större... Om inte det blir fler biobarn :)
 
Vi har två små ganska krävande och en tonåring som är som en 14åring men är aldre. Vi jobbar 50% var just nu. Vi har inga bios och är öppna för kanske 1 barn till när nuvarande plac är redo för det. Hade jag inte haft en partner som stoppade mig så hade jag nog kunnat tänka mig en o annan extra tonåring och då gå utöka min tjänstledighet.
Men vi har alltid utgått ifrån att hela familjen ska vara redo och vilja detta. Just nu är vi 1 mot 4 gällande ännu en tonåring. Så jag avvaktar nått år innan frågan ska upp igen.
 
Måste erkänna att jag älskar detta livet. Även om det ibland känns hopplöst, oroligt & sårande... Men jag är så tacksam för att just vi har fått äran att få ta hand om denna underbara "placering". Ta hand om barnet är verkligen inte jobbigt på något sätt utan bara kul! Men det är just bio/nätverk osv som inte är sååå roliga :angel
Men samtidigt så är det absolut värt det!

Blir man beroende när man väl börjat? Jag sa t.o.m till vår handläggare att jag kan tänka mig lite kontaktfamiljs-uppdrag. Får nog fundera lite till om vi orkar en till på heltid. Min sambo vill absolut ha en till på heltid. Han är inte så känslig och tar inte åt sig så mkt när bio-föräldrarna sätter igång o "bråkar" o pratar hemgång osv. Vår placering är ju en sol-placering och det flikas gärna in OFTA.
 
Tillbaka
Topp