Hur många utredningar? Hjälp!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla entusiaster där ute! Har fastnat i många långa trådar här och är imponerad av den trevliga stämningen i forumet. Det är otroligt intressant och lärorikt att läsa!

Vår lilla familj (två föräldrar och ett biologiskt barn på snart fem år) har bestämt oss för att bli ett familjehem. Vi är redan utredda och godkända som kontaktfamilj och nu har vi två hembesök från två olika kommuner inbokade inom kort. (bl a från den ena kommunen som redan utrett oss som kontaktfamilj.) Vi håller på att fylla i papper som vi ska skicka in till en tredje kommun.

NU TILL MIN FRÅGA: Hur många kommuner skall vi utredas i? Skall vi även kontakta organisationer? Vad rekommenderar ni som vet? Vi är intresserade av ETT barn och åldern skall helst vara från 0-8 år, helst inte lika gammal som vårt biobarn. Tror ni det blir svårt? Hur länge behlver vi vänta innan utredningen blir klar? Båda kommunerna som kommer verkar vara intresserade av oss.

Massor av frågor, hoppas på svar!!!! :rollhappy: :?
 
Hejsan och välkommen hit!

Jag tycker absolut att ni ska kontakta så många ni bara orkar, även organisationer.
Men se till att NI FRÅGAR dom lika mycket som ni kommer bli utfrågade.
Be t.e.x om referenser från andra familjehem som jobbar åt dom (jodå så kan an absolut göra, varför ska bara ni lämna referenser?)
Fråga hur det ser ut med handledning, stöd, arvoden, lönebortfall, hur dom jobbar vid t.e.x umgängen.

Men som sagt referenser ska ni be om, vill dom inte att ni ska få prata med deras familjehem så dra öronen åt er, några hem måste ha något gott att säga om kommunen eller organisationen.

Lycka till
 
TACK för svar! Blir till stor hjälp redan vid hembesöken! Finns det några organisationer som du/ni rekommenderar? Några vi skall undvika? Bor i Närke, känns som en djungel allt detta! Spännande dock, vi är väldigt förväntansfulla! :bounce:
 
Jag kan varmt rekommendera Brizad! De har familjehem över hela landet men håller till i Hudiksvall. Vansinnigt trevliga och 100 % seriösa. Det knusslas aldrig då det gäller stöd eller hjälp till de placerade barnen eller deras familjehem. De satsar mycket på utbildning för familjehemmen vilket ger många pluspoäng i min bok.
 
Hej!
Skicka in en miniutredning/CV som beskriver er och er familj, hur ni bor lever osv. Vad ni kan tänka er att ta emot till många tänkbara kommuner osv.
Sök och svara på anonser på sposit och här på familjehemsbanken, det gäller att ligga i och kontakta flera,,,sen kommer det tio förfrågningar på en gång:))
Tänk igenom noga vad/hur ni vill..... Det blir aldrig som de säger eller man tänkt sig!

Lycka till Carina
 
Precis! Som mammac skriver, tänk efter! I början är det så lätt att bara använda hjärtat men man måste tänka förnuftigt också. Och bli inte besviken om ni får en förfrågan, funderar ett tag och tackar ja, och får sen beskedet att barnet/ungdomen redan har fått ett familjehem. Ibland går det undan och ibland står det stilla. Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp