Hur mycket kan socialförvaltning styra oss familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Snälla hjälp mig att reda ut vissa saker, håller på att bli tokig på att soc toppstyr oss.
När barnen ska ha umgänge får vi inte ta del av planen, när och hur umgängen ska se ut.
Min man har fått tagit semesterdagar för att åka på umgänge till en annan stad, för att vi inte har fått ihop deras planering.
De toppstyr och vem som ska hämta och lämna, fast vi påpekar att detta är vår avlastning.
De bestämmer vilken tid barnen ska åka och när de ska komma hem.
Nu har vi fått avboka släktmiddagar, bröllop för att rätta oss in i deras led.
Nu sist skrev de tom hur vi skulle uppföra oss mot föräldrarna.
Vi har varit familjehem i 13 år har aldrig varit med på maken hur denna soc. förvaltning styr oss och det är socialchefen som alltid har sista ordet, och vår soc.sekr vågar aldrig ta ett beslut med oss förän hon har pratat med chefen.
Berätta hur ni har det och vad tycker du om detta?
Vi håller på att säga upp vårt avtal, och tyvärr då får två pojkar flytta ifrån oss som har bott hos oss i 5 resp 4 månader. 2 olika uppdrag från samma kommun...
 
:? :? :? :? :?
:bounce: :bounce:
Låter inte klokt- är barnen ok att tahand om? Hur små är barnen? Vad har ni flr avtal skrivet sen innan??? En tanke- kan NI ringa chefer för att reda ut i detta???
 
Gör mitt bästa... sa:
:? :? :? :? :?
:bounce: :bounce:
Låter inte klokt- är barnen ok att tahand om? Hur små är barnen? Vad har ni flr avtal skrivet sen innan??? En tanke- kan NI ringa chefer för att reda ut i detta???


Barnen 9 resp 10 år, har bott hos oss 5 resp 4 månader.
Avtal??? haa va är det för nåt????
Det låter stort när de är i desperation vid ett LVU- ärende men sen så...är det inte så viktigt längre..
Vi ska träffa chefen på måndag och då ställer vi våra mänskliga krav för att klara dessa pojkar..
Ja tror att det är nu eller aldrig...
 
Vi hade ALDRIG gått med på att ha det så!
Och har gudskelov aldrig varit i närheten av det heller.
Umgängen har alltid kollats med oss och övriga familjen FÖRST och erbjudits bio efter det.
Visst har vi kompromissat ibland, men aldrig att vi blivit "överkörda"!!

Stå på er!
 
honey sa:
Vi hade ALDRIG gått med på att ha det så!
Och har gudskelov aldrig varit i närheten av det heller.
Umgängen har alltid kollats med oss och övriga familjen FÖRST och erbjudits bio efter det.
Visst har vi kompromissat ibland, men aldrig att vi blivit "överkörda"!!

Stå på er!

Tack snälla för dit svar och stöd :razz:
 
jag förstår att ni håller på att bli galna, och till och med funderar på att säga upp Er. det skulle jag också ha funderat på. det enda jag kan råda är att OMEDELBART få ett AVTAL.

Du kan själv skriva ett underlag så som NI vill ha det kring umgänget.

Umgånget : Ska ske ex 1 ggr/mån och skötas av SOC. Alt att ni öppnar dörren vid en viss tid för att barnen då ska hÄmtas av biosar.och lämnas en viss tid.

jag har själv ordnat så umgänge sker på dagiset (väldigt bra då vår lilla är trygg där och en viss koll sker) Det kan ni ju fråga dagiset/fritidset om.

Sen ska ju allt annat med i avtalet omkostnad arvode etc.

Stort lycka till.
 
Jag missade en sak

När soc försökte toppstyra oss om vilken typ av övrig placering vi fick ta (då hade vi bara en)
Så kontrade jag med att det bestämmer vi själva i den här familjen. Vi anser att vi har det omdömmet och om de inte litar på oss så tycker jag att ni omgående ska hitta ett nytt hem.

Det backade direkt. Så ju tydligare vi är själva desto enklare blir samarbetet. Om vi är otydliga kravlösa så bjuder vi in till tokigheter och utnyttjande. Tyvärr att va just i den här branchen är inte tacksamt.
 
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.... :?
Men nu har vi haft vårt möte med chefen och så här resonerar hon...

1) Alla beslut ska ske i deras grupp, därför får jag inga svar när jag frågar soc.sekr.
2) Likaprincipen ska gälla när det gäller hämtning och lämning, när vi frågar varför vi måste vara delaktiga i skjutsningen när bioföräldrarna VILL hämta och lämna... Vi ska likna oss föräldrar som har skilt sig så därför ska vi göra lika som dem...
3) Vi får ordna barnvakt med släkt och vänner om vi skulle behöva avlastning som inte är planerade.
4) Våra barn ska/kan följa med på firmans julbord.
5) Alla barn måste komma hem och landa vid 16,00 fast de är i 10-års åldern, de behöver ingen spontanitet när det gäller flexibelitet vi umgänge. Vi försökte att de ska kunna göra lite oplanerat med sina bio föräldrar , gå på em kalas oss dyl....

HUR MÅNGA UTNYTTJAR SINA VÄNNER, FÖRÄLDRAR OCH SLÄKT TILL ATT PASSA PLACERADE BARN och det ska ju givietvis vara gratis eller att det betalas av egen ficka??
Fortsättning följer...... :twomad: :twomad: :twomad:
Vi har ställt krav idag så nu ligger bollen och besluten hos dem.....
Men hua hua va mörkrädd man blir, vart är vår FACKFÖRENING????
 
Fy va jobbiga Era soc är. Fråga dem om de litar på era vänner och släktingar, som barnvakter????Har soc träffat dem. De är ju soc som har ansvaret för barnen. Om vi som är fosterfamiljer ska kollas och kälvestenas på längden och tvären, men sedan kunna lämna ut barnen kors och tvärs i bekantskapskretsen så har ju socialförvaltningen tappat kollen totalt. Vi lämnar ALDRIG våra placerade till någon som inte soc har ansvaret för. Avlastningsfamilj eller korttidsboende eller biosar. Förklara det för soc att de är de som ansvarar för barnen.
 
Fia-Lotta sa:
HUR MÅNGA UTNYTTJAR SINA VÄNNER, FÖRÄLDRAR OCH SLÄKT TILL ATT PASSA PLACERADE BARN och det ska ju givietvis vara gratis eller att det betalas av egen ficka??
Fortsättning följer...... :twomad: :twomad: :twomad:
Vi har ställt krav idag så nu ligger bollen och besluten hos dem.....
Men hua hua va mörkrädd man blir, vart är vår FACKFÖRENING????

Är vi dom enda som gör det? :?
Fast inte för avlastning utan för föräldramöten och dylikt............
 
Hej!

Vi använder också oss av släkt och vänner när vi har behov av barnvakt. Kan jag lita på dem för mina egna barns räkning så kan jag också lita på dem ur mina :angel: räkning. För mig är de lika viktiga och jag ställer samma krav på de som ska se efter dem.
Vi använder oss mycket sällan av barnvakt, men både bio och :angel: leker ofta hos kompisar.

Tre
 
honey sa:
Fia-Lotta sa:
HUR MÅNGA UTNYTTJAR SINA VÄNNER, FÖRÄLDRAR OCH SLÄKT TILL ATT PASSA PLACERADE BARN och det ska ju givietvis vara gratis eller att det betalas av egen ficka??
Fortsättning följer...... :twomad: :twomad: :twomad:
Vi har ställt krav idag så nu ligger bollen och besluten hos dem.....
Men hua hua va mörkrädd man blir, vart är vår FACKFÖRENING????

Är vi dom enda som gör det? :?
Fast inte för avlastning utan för föräldramöten och dylikt............


Nej, då . Det beror givetvis på vilken sorts placering/placeringar man har. När våra barn känner sig trygga med våra släktingar/nära vänner så händer det att barnen är med dem ibland.
 
Bra med en diskussion om hur vi ska vara och beté oss mot våra barn och hur soc agerar....
Eftersom vi inte har någon lärobok att tillämpa eller någon fackförening att rådfråga efter lagar och så, då får vi gå på magkänsla... Och det är den som är stor på oss familjehemsföräldrar.
Min tanke var i denna debatt är när soc tar för GIVET att vi ska göra vissa saker....för det liksom ingår i familjehemsuppdraget???
Då undrar jag vad ingår det i ett uppdrag?
Vi har aldrig blivit så här styrda av någon annan kommun. De STÖRSTA problem som de har är att det inte hunnit utreda oss eller skrivit avtal.... och hur länge kan de vänta med det??? Jo tills vi blir tokiga.. Nu är ligger vi på basic nivå, vi är inte ens överens om vi är familjehem eller jourhem??? :bounce:
De tar för givet att vi har stor släkt och umgänge eftersom vi är familjehem, och att de är dom som ska passa våra barn, när jag "gnäller" om att vi MÅSTE få vara barnfria en gång för att hämta kraft......
Vi ahr inte varit barnfria på 5 månader sen barnen kom. Vi är slitna. Våra barn kan man absolut inte lämna till kompisars föräldrar och varför ska vi blanda in vår släkt som inte bor i närheten.
Vi har inga hemmavarande egna biobarn, de är utflugna för länge sedan. Detta vet dom om, men de tar inte vårat ord på allvar.
Det låter som om familjehem inte ska ha egen "privat" tid, Vi kan inte ens ta hem barnbarn för att vi inte har sängplats.....
Tycker du att det låter gnällit? Det är inte min mening, Barn som placeras i familjehem, stannar olika länge, har olika krav och trauman med sig i bagaget, vi som familjehem ska vara flexibla, öppenhjärtliga, stå med öppen dörr för bio föräldrar, soc, släkt och barnens nätverk, men vi får INTE ha privat tid till vår släkt, barn och nätverk. Jag menar INTE att barnen ska med på släktkalas eller så, men när socialtjänsten anser att barnen ska med på kräftskiva, bröllop, jubileums kalas, där det ska vara barnfritt då blir det galet.... Dom anser att vår släkt ska ta hand om DERAS placerade barn.
Och nu är vi nere i nivå: Är vi eller Är vi inte jourhem??? det är bättre att lägga fokus på den frågan än att lösa problemet.... Vi har aldrig varit jour så varför ska vi vara det nu??? efter 5 mån???
 
Men varför kan du inte ringa och reda ut det. Jag förstod aldrig det i den andra tråden...

Ang privat tid så är det inget vi har eller efterfrågar. Hur gör ni andra?
 
tre sa:
Hej!

Vi använder också oss av släkt och vänner när vi har behov av barnvakt. Kan jag lita på dem för mina egna barns räkning så kan jag också lita på dem ur mina :angel: räkning. För mig är de lika viktiga och jag ställer samma krav på de som ska se efter dem.
Vi använder oss mycket sällan av barnvakt, men både bio och :angel: leker ofta hos kompisar.

Tre

Jag tycker att det är toppen att man har sån släkt som är villiga att ta hand om placerade barn, men är det verkligen en självklarhet? De placerade barn som oftast har trauman eller som är "trasiga", som jag har tagit emot, kan inte jag lita på till 100% eftersom de händer så mycket med dessa barn hela tiden, skulle jag då lämna bort dessa, och låta vår släkt/nätverk ta ansvar för dessa det låter inte humant. Och vill släkten det? Att ta emot sina egna barnbarn/kusiner eller vad det nu kan vara, är självklart, men att ta för givet att det kommer ett barn till på köpet är för mig inte självklart. Våra bio barn har ju oxå rätt att få vara själva med vårt nätverk som mormor och så...
Vem har ansvaret om det skulle hända något? Då är det inte lika självklart.....
Sen tycker jag inte att man pratar om barnvakt när man pratar om placerade barn, man pratar avlastning..... men det är min personliga uppfattning
 
För oss är det en självklarhet att alla vi umgås med-släkt och vänner- bemöter och tar emot alla våra barn på samma villkor. Mormor/farmor/faster/farfar osv osv är allas farmor osv. Vi skiljer inte alls på placerade barn eller bio barn. Men det är väldigt sällan vi lämnar bort våra barn. Och på samma sätt som vi inte lämnar bort små barn alls (under de första åren så lämnar vi heller inte bort placerade barn den första tiden. Jag ser det inte som någon rättighet att biobarnen ska få vara ensamna med släktingar då placerade inte får vara med :roll: men det finns heller inget sådant önskemål. Barnen resonerar ju lika som vi. Däremot vill ibland någon av barnen vara ensamma med någon släkting (det blir ju lite speciellt då :D ) men det gäller ALLA barnen. Ansvaret? ja det delar man väl oavsätt...?

Vi är två vuxna här hemma så behöver vi ladda batterierna så gör vi det utan att lämna bort barnen.
Vi har valt att göra det här nu. Men klart det finns placeringar där man behöver avlastning för att det ska fungera med famhem istället för tex hvb-hem, men då ingår ju det i form av avlastningsfamilj eller liknande.

OM man har så krävande uppdrag att avlastning behövs men kommunen inte tillgodoser det så bör man nog avbryta uppdraget och byta samarbetskommun. Om man däremot arbetar som jourhem på heltid eller byter placeringar så ofta att de aldrig stannar länge nog att de finns en trygghet mellan nätverket och barnen så blir det såklart annorlunda.
 
Vi har en placering som kväver hela familjen.
Vi har bönat o bett om avlastning men soc tror inte att det gynnar barnet då detta blir utanför familjen. ( vi har bett om kontaktfamilj en helg i mån)
Vår placering har troligen flera diagnoser och jag vägrar låta mina föräldrar ta detta barn.
Mina föräldrar är gamla och har tagit våra bio massor när de var små och nu finns det andra kusiner att ta hand om.
Vi har varit utan vår placering 1 natt på 3 år.
Placeringen har morföräldrar som är unga, friska o sunda men de tycker mina föräldrar ska ställa upp. De orkar inte med barnet....Hur ska mina föräldrar orka då??? Därför vägrar jag...
Men jag ska erkänna att vi är rätt slut och rätt irriterade på vår plac. Vi skulle behöva en brejk. Men soc säger nej...det är bättre att vi säger upp det verkar det som.
Annars är vår soc jätte bra och de frågar alltid oss om umgänge först, vilka datum som passar.
 
Vi har ett nätverk inom släkten som vi får hjälp av när det gäller utbildningar och möten som vi båda vill gå på. Så du är inte ensam...

Det funkar bra för oss. Nu råkar "barnvakten" vara i branchen, och bättre utbildar och erfaren än oss tillsammans. Så vi är inte oroliga för att det inte ska funka.
 
Hej!

Jag håller med om att det helt beror på vilket barn man har om man behöver pauser och om man kan lämna till någon släkting. Vår :angel: är lätt att ha att göra med.
Därför går det att lämna :angel: vid de få tillfällen de behövs. Farmor och farfar/mormor och morfar ser :angel: som sitt barnbarn också. H*n har bott under några år nu.

Tre
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp