Hur mycket kan socialförvaltning styra oss familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
tre sa:
Hej!

Jag håller med om att det helt beror på vilket barn man har om man behöver pauser och om man kan lämna till någon släkting. Vår :angel: är lätt att ha att göra med.
Därför går det att lämna :angel: vid de få tillfällen de behövs. Farmor och farfar/mormor och morfar ser :angel: som sitt barnbarn också. H*n har bott under några år nu.

Tre

I vårt nätverk har alla barn också "lika värde" oavsett bio- familjehem eller adopterade.
ALLA har räknats som barnbarn oavsett hur länge de bott i familjen.
Det är ju trots allt mina föräldrars engagemang för andra barn när jag var liten som har "styrt in mig" på denna banan............
 
honey sa:
tre sa:
Hej!

Jag håller med om att det helt beror på vilket barn man har om man behöver pauser och om man kan lämna till någon släkting. Vår :angel: är lätt att ha att göra med.
Därför går det att lämna :angel: vid de få tillfällen de behövs. Farmor och farfar/mormor och morfar ser :angel: som sitt barnbarn också. H*n har bott under några år nu.

Tre

I vårt nätverk har alla barn också "lika värde" oavsett bio- familjehem eller adopterade.
ALLA har räknats som barnbarn oavsett hur länge de bott i familjen.
Det är ju trots allt mina föräldrars engagemang för andra barn när jag var liten som har "styrt in mig" på denna banan............

Så är det för mig också. Mina föräldrars engagemang och omsorg för andra barn har påverkat att vi har valt att vara familjehem.
 
Mina tankar i dessa ämnen...

Mycket konstigt soc ni har FIA- LOTTA....vi ska ju samarbeta. Varför motarbeta er???? Konstigt att resonera som att ni är separerade föräldrar ang körningen och annat. Vill bio hämta och lämna och ni vill släppa det till dem och barnen inte verkar fara illa av det- varför ska det då inte gå???!!! Tokigt!!!! :bounce: . Och det där med avlastning- vi har i dagsläget ett barn som är som ett barn i vår familj och släkt - och vänskaps krets. Eftersom vi är godkända som fam.hem kan jag nog tänka så att då har jag omdöme att avgöra vilka som är lämpliga barnvakter- vilket i vårt fall är några riktigt goda vänner, barnets "moster" och mina föräldrar. Det fungerar finfint och hela släkten älskar knytet som kom som småbarn och som visserligen har särskilda behov , men inte av "jobbig " karaktär på det sättet och så jobbar familjen med barn med xtra behov och har själv varit fam.hem....osv....

Men vi har tidigare haft barn och ungdomar placerade som jag definitivt inte velat lämna till släkt och vänner - för då hade det kännts som att jag utnyttjade dem. De barnen behövde mkt och tog mkt och då ska de också- och vi som fam.hem- få bra avlastning och hjälp med barnvakter för särskilda tillfällen....det var mina tankar en fredagkväll i oktober....
 
Gör mitt bästa... sa:
Mina tankar i dessa ämnen...

Mycket konstigt soc ni har FIA- LOTTA....vi ska ju samarbeta. Varför motarbeta er???? Konstigt att resonera som att ni är separerade föräldrar ang körningen och annat. Vill bio hämta och lämna och ni vill släppa det till dem och barnen inte verkar fara illa av det- varför ska det då inte gå???!!! Tokigt!!!! :bounce: . Och det där med avlastning- vi har i dagsläget ett barn som är som ett barn i vår familj och släkt - och vänskaps krets. Eftersom vi är godkända som fam.hem kan jag nog tänka så att då har jag omdöme att avgöra vilka som är lämpliga barnvakter- vilket i vårt fall är några riktigt goda vänner, barnets "moster" och mina föräldrar. Det fungerar finfint och hela släkten älskar knytet som kom som småbarn och som visserligen har särskilda behov , men inte av "jobbig " karaktär på det sättet och så jobbar familjen med barn med xtra behov och har själv varit fam.hem....osv....

Men vi har tidigare haft barn och ungdomar placerade som jag definitivt inte velat lämna till släkt och vänner - för då hade det kännts som att jag utnyttjade dem. De barnen behövde mkt och tog mkt och då ska de också- och vi som fam.hem- få bra avlastning och hjälp med barnvakter för särskilda tillfällen....det var mina tankar en fredagkväll i oktober....

Tänk vad mycket kloka tankar som kan poppa fram en fredagskväll i oktober :angel :wink:
 
Hej allihop!
Jag är tillbaka igen, efter att avslutat ett uppdrag som slet ut oss fullständigt. Vi bestämde oss för att aldrig någonsin bli familjehem igen. Fast - nu har vi en :angel: från en annan kommun och känner verkligen att skillnaden på hur vi behandlas är milsvid :D . Jag är en av dom som hela tiden ändå besökt sidorna och läst allt, men inte besvarat något.

Jag tycker att alla familjehem bör få avlastning. Som par behöver man egentid ibland :smirk: och biobarnen behöver träffa sin släkt utan :angel: . Biobarnen ska ju inte följa med till :angel: släkt (farmor, mormor, moster etc...).

Att vi har bestämt oss för att vara familjehem, betyder inte att våra närmaste har valt det. Men naturligtvis innebär inte det att våra :angel: inte får vara med på alla familjeträffar etc.
I dom bästa av världar finns hela familjehemmets nätverk till för :angel: , men så är det inte alltid, varför jag tycker att avlastning är en självklarhet och att ansvaret ligger hos soc. Vi ska inte behöva böna och be om det :roll: utan det bör finnas med i beräkningarna från början. Fast låt anknytningen ta sin tid först....
Det var lite av mina tankar....
 
Pirvil sa:
Hej allihop!
Jag är tillbaka igen, efter att avslutat ett uppdrag som slet ut oss fullständigt. Vi bestämde oss för att aldrig någonsin bli familjehem igen. Fast - nu har vi en :angel: från en annan kommun och känner verkligen att skillnaden på hur vi behandlas är milsvid :D . Jag är en av dom som hela tiden ändå besökt sidorna och läst allt, men inte besvarat något.

Jag tycker att alla familjehem bör få avlastning. Som par behöver man egentid ibland :smirk: och biobarnen behöver träffa sin släkt utan :angel: . Biobarnen ska ju inte följa med till :angel: släkt (farmor, mormor, moster etc...).

Att vi har bestämt oss för att vara familjehem, betyder inte att våra närmaste har valt det. Men naturligtvis innebär inte det att våra :angel: inte får vara med på alla familjeträffar etc.
I dom bästa av världar finns hela familjehemmets nätverk till för :angel: , men så är det inte alltid, varför jag tycker att avlastning är en självklarhet och att ansvaret ligger hos soc. Vi ska inte behöva böna och be om det :roll: utan det bör finnas med i beräkningarna från början. Fast låt anknytningen ta sin tid först....
Det var lite av mina tankar....

Mycket bra sagt..... Det är precis så jag resonerar oxå... Det är inget som säger att vi inte älskar dessa :angel: men vi vet att när som helst ska de ryckas upp från oss, och vi ska ha kraft och ork att gå vidare.... Vi ska vara förberedda på allt som kan hända med :angel: och deras nätverk, vilket oxå händer... tro mig vi har bränt ut oss två gånger, och vi vet hur detta sliter i ett äktenskap....
Men att soc tar för givet att vi ska klara allt och att våra nära och kära ska ställa upp.... ja där går min gräns.... Vi vet ju va det handlar om...ekonomi såklart.... dessa barn ska inte kosta något.... men lugn om vi inte gör rätt för början slår detta tillbaka om ett antal år då de ska behandlas på HVB-hem eller behandlingshem.....DÅ snackar vi ekonomi, 2000-2500:- /dygn, lite annat mot oss... 300-700/dygn ...... Jag vet av erfarenhet.... De vet att de kan hota med att ta bort barnen från oss....och då ska vi ta tillbaka våra krav och tiga, för barnets skull..... Vi spelar ett högt spel med känslor som insats.......
 
Pirvil sa:
Hej allihop!
Jag är tillbaka igen, efter att avslutat ett uppdrag som slet ut oss fullständigt. Vi bestämde oss för att aldrig någonsin bli familjehem igen. Fast - nu har vi en :angel: från en annan kommun och känner verkligen att skillnaden på hur vi behandlas är milsvid :D . Jag är en av dom som hela tiden ändå besökt sidorna och läst allt, men inte besvarat något.

Jag tycker att alla familjehem bör få avlastning. Som par behöver man egentid ibland :smirk: och biobarnen behöver träffa sin släkt utan :angel: . Biobarnen ska ju inte följa med till :angel: släkt (farmor, mormor, moster etc...).

Att vi har bestämt oss för att vara familjehem, betyder inte att våra närmaste har valt det. Men naturligtvis innebär inte det att våra :angel: inte får vara med på alla familjeträffar etc.
I dom bästa av världar finns hela familjehemmets nätverk till för :angel: , men så är det inte alltid, varför jag tycker att avlastning är en självklarhet och att ansvaret ligger hos soc. Vi ska inte behöva böna och be om det :roll: utan det bör finnas med i beräkningarna från början. Fast låt anknytningen ta sin tid först....
Det var lite av mina tankar....

Jag anser inte att man ska få avlastning som familjehem (om det inte krävs för att barnet ska kunna placeras i en familj. Vi skiljer inte på våra barn oavsätt deras bakgrund eller historia och inte heller vår släkt eller våra vänner. Vår släkt har inte valt våra biobarn heller. Kärlek och respekt har inga gränser. det kommer alltid vara skillnad för de placerade barnen och jag anser att det ingår i uppdraget att göra de skillnaderna så små som möjligt. Inte öka på dem.

Lite tankar från mig...
 
Älskar gör vi också, precis som ni, vad härligt det egentligen är :claphappy: ... och visst har du rätt när det gäller att släkten faktiskt inte heller valt biobarnen :smirk: . Men för att familjehemmen ska orka och inte gå i väggen tror jag personligen, att avlastning är en bra idé. Om familjehemmet orkar utan, så är det ju bara positivt, fast alltför ofta läser jag om (och är själv en av dom) familjer som kroknat och inte orkat vidare.

Nu är vi på banan igen och med erfarenheten ifrån de tidigare uppdragen har vi lärt oss att be/kräva om hjälp tidigare...

Om hänsyn tas till både det placerade barnet och familjehemmet (och även naturligtvis plac.barnets familj) blir nog resultatet bäst! :banan:
 
Ja, inte mycket bara kommer av sig självt. Man väljer själv vad man arbetar för och med. Både när det gäller, ekonomi, avlastning, handledning osv.

Ingen är tankeläsare och det finns en budget så man måste vara tydlig med vad man behöver och med hur det fungerar i familjen och med placeringarna.

Kommuner finns det gott om men familjehem är det brist på :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp