Hur mycket ska alla vi familjehem orka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har läst så mycket tragiskt och sorgligt nu på senare tid.Fam hem som blir uppsagda av sk samarbetssvårigheter ,förfrågan om mer stöd,högre arvode. Ja listan kan göras lång .

Detta gör att fam hem biter ihop tar ett usel arvode,inte vågar be om stöd i rädslan att förlora sin/sina plac. Känslomässig utpressning vill jag kalla det.

Socialen använder alltså det som gör fam hem bra emot dom.

För visst är det så att dom flesta som inte vågar strida för bättre villkor.mera stöd mm gör detta av den anledningen att rädslan att förlora sitt/sina plac gör att man är tyst.

Man hittar alltså mer ork ,man åker på umgänge fast man ser att barnet inte mår bra,man jobbar för noll och ingenting ,man sliter och släpar och får det att gå runt ändå.Man vågar knappt skriva av rädsla att bli igenkänd och på det sättet få mer skit eller outa sina plac man är ensam lika med sårbar.

Alltså det som gör att vi blir fam hem. Tid,envishet ,en förmåga att strida för våra barn,att få dom mest svåra saker att fungera ,att försaka sig själv till förmån för en trasig liten själ detta används emot oss.

Det är ALLTID lättare att strida innan en plac för när väl plac är på plats och har varit som i vissa fall man läst om i flera år,då är det svårt det är då det blir känslomässig utpressning.Nackdelen är att socialen helt plötsligt kan ändra spel reglerna efter ett par år .Precis som en spindel väver dom sina nät med fina ord och löften för att när dom känslomässiga banden till den plac blivit så starka slå till.

Men vad ska vi göra hur mycket mer ska vi orka.Tänk tanken tänk om alla fam hem på samma tid och dag tog alla sina plac gick upp till social kontoren och sa .VI TAR INTE MER SKIT här är plac .Alltså använda samma stil som dom gör emot familjerna .Vet att det inte går av just det jag skrev ovan vi bryr oss för mycket för att utsätta våra plac för detta.Men vad gör vi vi måste få till en förändring vi sitter ju alla i samma båt .

Vi kanske måste bli lite synligare .Strida tillsammans för att alla ska få bättre villkor inte bara var för sig. Få tillstånd en lag ändring som gör villkoren bättre .Få det till det arbete det faktiskt är och med dom rättigheterna som ett arbete ger fack,a kassa mm .För behövs det gör vi ju .

Många tankar och önskar många svar för något måste nog göras innan fler ger upp detta trots allt härliga jobb.

V B
 
Mycket bra skrivet -Vilda barn, det är precis så jag uppfattat att det är, så blev vi behandlade.
Ja man borde gå ut i pressen mer, få alla vanliga människor att förstå hur vi ha det, vi måste väcka människor och regeringen så att lagarna ändras.
Men... jag är lika feg som många andra, jag vill inte gå ut med mitt namn o bild i tidningarna.
Skulle kunna skrika högt och berätta vår story .... om jag fick vara anonym.Visst de berörda skulle förstå vilka vi är men det skiter jag i. Men jag vill ju inte bli svartmålad inför framtiden, för hur illa vi än blivit behandlade så önskar jag ett nytt barn.... sen... inte än.
 
bra skrivet :claphappy: håller helt med, men sällar mej tyvärr till skaran som är sådär feg och inte vågar göra så mycket åt vår situation. Tänk om man riskerar sina placeringar och blir svartlistad hos kommuner och organisationer. det värsta är som sagt ensamheten, att min man och jag bara har varandra att lita till i svåra beslut och tuffa vardagar. aldrig att vi har fått ett uppskattande ord från soc, bråkiga föräldrar och släktingar och tjuriga barn som skriker åt en att man ändå inte är deras riktiga mamma :twomad: vår livlina har ändå varit en helt underbar handledare som hjälpt oss genom många problem och gett oss en hel massa kunskap.
 
Jag inbillar mig att vi måste lyfta "kampen" från det privata planet till det övergripande och vända på hela steken!HELA familjehemsvården behöver ses över!

Om vi börjar med att utgå från barnen....BBiC och en massa kunskap finns ju redan.....När beslut görs utifrån barnen blir säkert vår arbetsmiljö också på ett drägligt plan!

Jag tjatar igen om Eva-Lena Edholm.....Vi familjehem och framför allt barnen behöver henne och hennes sätt att driva bra saker!

http://www.evalenaedholm.se/

http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/ ... utveckling
 
Det är gemensam ansträngning som krävs för att vi ska få till en förändring av hur vi familjehem ska ha det i framtiden. Det måst gå att få vår sak hörd genom de organisationer som finns, ex Faco mfl. det viktigaste är dock enligt min mening att vi börjar att kräva bättre villkor innan vi ställer upp med vår hjälp. Om alla hjälptes åt på den punkten skulle socialtjänsterna i landet få det hett om öronen. De fortsätter att behandlas oss illa så länge vi accepterar det.......
 
Jag tror nog att det måste till en "RIKTIG" fackförening som för våran talan där vi också får rätt till riktiga uppsägningar, riktiga pensionspengar, eventuella A-kassor.
Kommunal har ju sagt att vi kan få vara med hos dom men man bör ha ett ordentligt snack med dom om dom skulle kunna föra våran talan som om vi var deras :claphappy:
 
Hallå allihopa
Jag köper gärna iden/tanken med en fackförening.
Dock tycker jag inte att kommunal har gjort nått bra jobb för sina medlemmar, sitter nog i knä på arbetsgivaren.
Vi behöver en tuffare fackförening !!!!!
Sedan tror jag också så många som möjligt måste börja träna på att förhandla.
Om vi förhandlar om allt möjligt utanför soc oftare, blir vi bättre även när det gäller placeringar.
 
Mammac Tycker inte att FACO eller FR gör tillräckligt om än något.

Familjekär Det är just din och andras berättelser som gör att jag blir så frustrerad, Jag förstår att många med dig inte vill gå ut och berätta av rädsla att inte få någon ny .Bli en sk whistler blower en som alla skyr som pesten.

Mamma77 Det är lika för dig ser jag inte vågar av rädsla att inte få någon ny .Det är skrämmande att det ska vara så. Vi har i dag jätte bra stöd och uppskattning ifrån våra social sek men är livrädda att dom slutar eller byts ut mot någon som inte gillar oss .Just det gör att vi ALLA sitter i samma båt även dom som idag har det bra .För vem vet hur vi har det imorgon.

Eje Jag tror oxå vi behöver lyfta kampen .Jag har läst om och det Eva-Lena Edholm har skrivit och hon kanske är en bra början .Men jag tror oxå att vi måste lära/våga strida för varandra om vi alla ror åt samma håll så är vi ju alla iallafall på väg även om resan blir lång .Ror vi åt olika håll eller med olika båtar är det svårt att veta vart det bär en del troligtvis bara i cirklar.Man kanske kunde få Eva-Lena som styrman dock eftersom hon verkar ha kunskapen.

Mammy Håller med till fullo

Trixen Tror oxå vi behöver en fackförening lika med samma båt för att kunna komma till ett och samma mål.

Bevakare Känner inte till kommunal men önskemål skulle vara en som är villig att ta strid gärna en med många män :angel brukar vara mer fart i dom.Sen vad gäller förhandling tycker oxå vi behöver bli bättre .

V B
 
vb.... Du skrev:
"Eje Jag tror oxå vi behöver lyfta kampen .Jag har läst om och det Eva-Lena Edholm har skrivit och hon kanske är en bra början .Men jag tror oxå att vi måste lära/våga strida för varandra om vi alla ror åt samma håll så är vi ju alla iallafall på väg även om resan blir lång .Ror vi åt olika håll eller med olika båtar är det svårt att veta vart det bär en del troligtvis bara i cirklar.Man kanske kunde få Eva-Lena som styrman dock eftersom hon verkar ha kunskapen."

Jag menar det precis som du skriver......Eva-Lena kan vara en mycket bra styrman!Vi kan stötta henne genom att kommentera det hon skriver....Det är en bra början!!!
Vi kommer ingen vart alls med att ösa ur oss här......även om det är det första och viktigaste steget!Vi måste göra saker på ett mer konstruktivt sätt och när vi kommit så långt att vi kan sätta ord på situationen så behöver vi stöd!!!
Som "nån" sa i den här tråden.....Vi som har det bra nu kan ju drabbas när som helst!Och det är väl när man har flyt man är mest konstruktiv.... så vi som har det bra nu idag bör väl verkligen stötta dom som nu har det kämpigt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp