Hur mycket tid lägger ni på varje barn/plac

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick en fråga idag om hur mycket tid man lägger på varje barn .Och blev lite fundersam hur mycket tid lägger man på varje barn/plac en vanlig vardag .Lägger man som famhem mer eller mindre tid på varje barn än dom som inte är famhem.Blev lite fundersam då detta ofta används vid en plac hos någon med flera barn/plac, har ni tid med fler ?

Så här kommer några frågor :D .

Hur mycket tid lägger ni på varje barn en vanlig vardag

Hur mycket tid lägger ni på varje barn på helgen

Lägger man mindre tid på varje barn om man har många

Ger man varje barn egen tid varje dag eller någon gång per vecka .

Hur ofta gör ni aktiviteter med alla och enskilt .

Hur gör ni vars barn inte har några fritids int typ fotboll vad gör ni med dom

Hur ( på ett ungefär ) gamla är era barn/plac
 
Oj många frågor... Men jag svarar på en nu lite kort;)

Jo vi lägger den mesta tiden på vår placering , vilket ger mig dåligt samvete ibland till bios, fast alla får sitt på en vecka ser vi till men jag tycker nog att våran placering har allas focus... Placering är drygt två år, men ändå!

Carina
 
Så svårt att avgöra, men dock en ganska intressant tråd... Vi har en Liten en som snart är skolbarn. H'n har problem av olika slag o jag som är hemma mkt med barent lägger nog ner mellan 2- 6 (8) timmar aktivt i detta barn varje dag- tid då jag bara är med barnet o gör aktiviteter eller hjälper barnet med dagligsysslor o annat som att se på barntv tillsammans. ( liten har en hel del hab- o fritidsintressen som ska främja utvecklingen OCH för att FÖRGYLLA vardagen :banan: ) Givetvis blir det mer tid på helgerna då h*n inte är på förskolan sina timmar.

Tyvärr kan jag inte jämföra med biobarn då vi ännu inte har några biobarn i huset. Barnet har bott hos oss i mer än 4 år. FÖr mig är det så att jag är ledig då barnet är i förskolan, det är då jag riktigt har tid att återhämta mig o samla energi. Men Liten börjar så smått att bli lite mer självständig. Att jag lägger ner väldigt mkt tid på barnet beror på olika saker- jag KAN lägga ner så mkt tid i detta abrn- Det är fantastiskt roligt att göra saker tilllsammans med barnet o jag VÄLJER att lägga mkt tid med barnet- vissa saker är dock av tråkigare art- som att jag måste vänta ut barnet vid påkläds- o matsituationer pga barnets handikapp. Det är tid som kan kännas trist att lägga på barnet- men det beror ju på att jag är ledsen för att barnet behöver tiden för att det är sjukt o har handikapp.

Hade jag haft andra åtagande hade jag varit tvungen att prioritera annorlunda- men just nu kan o vill jag lägga enr den tiden i detta barn.
 
Oj....skulle behöva en tidsstudieman för att räkna ut det.....
Vissa veckornär :angel: sköter sig så är det ju mest varagliga saker som att få upp dom på mornarna....tjata lite om hur bra det är att äta frukost :angel
På eftermiddagar så pratar man ju med dom när man hänger tvätt, när dom dukar bordet, tjatar om läxor, om tvätten o.s.v, ibland är det ju ett evigt jobb med möten telefonsamtal, BUP, advokater Poliser.....
Nä dom lever MED oss och vi har ju bara ett nattarbetande biobarn kvar hemma som snart flyttar,
Är ju lite annorlunda när man har 14-20 åringar + mamma/barn hemma mot när man har småbarn.
När man hade små placerade så fick nog biobarnen stå tillbaka en hel del.....för dom är man ju med hela tiden.
 
Kul att läsa hur det är för er .Kom på att jag inte svarat själv :D

Håller på att kolla lite på ett ungefär hur mycket man lägger.Man glömmer lätt av den tiden som man finns där i vardagliga sysslor .

Det är väl just det som dessa barn behöver att vi finns och kan lyssna om det behövs.Men tror att man lätt kan få dåligt samvete när/om man får frågan hur mycket tid lägger ni .Men som sagt jag tror att det är mer en vad man tror .

Återkommer när jag kollat upp det lite mer, ska göra en tidskontroll för skojs skull :wink:
 
Oj vilken bra fråga...
Ena placeringen minst o nyast i familjen tar ju självklart den mesta tiden går inte o komma ifrån.
Tonåringarna går det ju i vågor med men vi är noga med både placeringar o bios att det är ok komma o be om tid o det funkar oftast.
Vi är en aktiv familj som gärna gör saker tillsammans som förra helgen hade vi en dag på isen där det både fiskades o åktes bil o skridskor alla fick göra något men ena placeringen hade kärleken på besök över helgen o då valde dom två bort att följa med.
Vi är noga med att dela på oss o göra saker med barnen o ungdomarna men det kan ju inte alltid bli rättvist.
 
En fantastiskt spännande tråd

Vi försöker varje dag att vara med varje barn och det lyckas vi väl med tycker jag

. Varje dag får ett barn hjälpa till att duka ( dom andra får leka någon annan. Stans och alla är nöjda och vet att deras dag kommer snart ) denna tiden får vi att prata djupare på ett avslappnat nivå spännande även med dom riktigt små (2 år)

. En gång i veckan lagarn ett barnet då får dom planera middag och efterätt göra en vishet och åka med till affären och handla och laga maten helt själv ( eller rättare sagt från deras egna nivå 12 år helt själv 2 år så gott det går ) vid maten får dom berätta hur dom gjort maten.

. Varje kväll lägger sig liten kl halv 7 då får hen lite extra mys med bok innan.
Sen till Kl kvart i 7. Är det 4 åringarna som får extra mys innan dom lägger sig här försöker vi dela så gott det går ( inte lätt då dom vill hänga samman som vindrutor just nu)
7-7:15 så lägger sig 8 åringen efter mys soffan
Och kl 8 lägger sig våran 12 åring efter mys med oss.

Och efter 8 är det mamma och pappa tid :)

Vi är en aktiv familj oc då jag är hemma på dagarna hittar vi på mycket pyssel expriment och annat hemma nu på vintern så minst ett expriment där vi diskuterar kring vad som händer och minst 3 pyssel ( vissa gör dom om och om i gen i flera dagar)

Varje dag jobbar jag mycket med liten på 2 år som varit sen i utvecklingen men kommer i fatt i rasande steg !! Vi lekeryclet utifrån hens behov ( just nu gömma saker och upptäckarflaskor mm )
Detta lägger jag minst 2 timmar på varje dag.
( då dom små och stora är på dagis/skola)

På helgen är vi oftast tillsammans hela familjen och gör utflyckter så som geocaching eller promenader iskogen mm

Jag tror att våran 12 åring får stå tillbaka många gånger men för att visa vår uppskattning för henne vilken fantastisk person hon är så åkte vi till London 4 dagar jag och hon och njöt sv att shoppa och upptäcka.

Allt vi gör försöker vi skall passa alla och oftast gör det det med men inte alla gånger

Att gå till leklandet kanske inte är det roligaste man kan göra men genom att involvera 12 åringen och få henne med på lite löjliga lekar ( OBS Lekland i annan stad än hemma) så får alla en härlig dag

Att åka med dom små till shopping centret är kanske inte det roligaste för dom men att spara leksaksaffären till sist är ett tips och att gå på tiger jakt och spana så klanman roa dom små medans man shoppar med 12 åringen ;)

Vi älskar våran familj och vi känner att det funkar mycket bra och är noga med att alla barn varje dag skall känna sig sedda och uppskattade för den dom är.

Lycka till :)
 
Hej,
Sent inlägg här men vi har 3 barn och lägger väl i stort sett all vår hemmatid på barnen. Det är ju inte så att man kan stoppa undan dem vissa timmar utan de är ju med mest hela tiden. Men någon OB ersättning har jag inte sett från Soc. det blir ju en del kvällar och helger menar jag... :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp