Hur ofta är det förhandling i förvaltningsrätten ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår minsting är lvuad enligt dom i förvaltningsrätten. Nu är min fråga hur fortsättningen blir. Jag har läst att avtalet skrivs om var sjätte månad. Tas beslut om fortsatt lvu då, eller ska det vidare till förvaltningsrätten varje gång?

Vad exakt är det som beslutas var sjätte månad och vilka är det som beslutar?

Hur ofta kan jag räkna med att ärendet ska upp i förvaltningsrätten?

Socialnämnden har yrkat på sk. uppväxtplacering, trots att det inte längre kallas så. Får man se vad som står i domen? Brukar ordet uppväxtplacering nämnas även där?

Ja, det var många frågor och jag hoppas att ni kan reda ut mina frågetecken :?
 
Jag tror att det är så här att det görs en utredning samt nämnden tar upp ärendet var 6:e månad för att se om lvu ska kvarstå. Föräldrarna har sedan möjlighet att överklaga beslutet och då går det till rätten

Tre
 
Socialsekreterare / handläggaren ska var 6e månad överväga om fortsatt Lvu är befogat. När hon / han tagit sitt beslut om fortsatt Lvu ska det godkännas sv socialnämnden . Då går det ej till förvaltningsrätt. Socialnämnden går oftast(?) på det handläggaren anser. ( men inte alltid. De kan bli ifrågasatta ) Föräldrarna kan lämna in en hemtagningsbegäran o de kan de göra obegränsat många ggr under en Lvu - placering . Från det att en hemtagningsbegäran är inlämnad har soc 4 mån på sig att utreda om föräldrarnas begäran ska bifallas eller ej. Nekas föräldrarna att ta hem barnet går ärendet till Förvdltningsrätten som bedömer detta . Är ngn part missnöjd m beslutet kan de överklaga till Kammarrätten . Skulle de vilja sedan kan de dessutom överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen. Men det tror jag inte sker så ofta. O sen kan föräldrarna börja om igen o överklaga ... Been there.... 5 ggr på knappt 5 år.... Varje process har i vårt Falk tagit nästan ett år. Mellan 8 mån o 11 månader ...
 
Domen i Förvdltningsrätten o kammarrätten är offentlig Handling. Du kan ringa/ kontakta dem på annat sätt o få ut handlingarna . Ha barnets / förälders personnummer tillhands så är set lätt att finna för dem. Msn kan fp mkt information om ärendet/ sin placering o biologiska föräldrarna genom att läsa domen.... Rekommenderas . Så kallad uppväxt - placering finns ju inte o jag tror att de väljer att i te benämna det så i skrift . Borde inte göra det muntligt heller. Vår placering var utan tvekan en uppväxt... Nu efter 7.5 års Lvu o 5 år i vårt hem så tvekar soc. Nu blir set SoL - ärende o bio kommer ev ta hem barnet. Fruktánsvärt vansinnigt:((
 
Ja, det är ju precis det jag är rädd för! Det är ju väldigt uppslitande under tiden som man går och väntar på besked. Att orka med den turbulensen i sitt hjärta så ofta måste vara väldigt nedbrytande. Man tvingas ju förbereda sig på hemgång och skyddar sig själv känslomässigt genom att försöka stänga av, vilket inte gynnar någon i familjen och speciellt inte :angel: .

Nu tror och hoppas jag att mina bios inte är lika stridslystna som dina, för det vet jag inte hur jag skulle orka med psykiskt. Eloge till dig för att du har fixat det!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp