Hur ofta har ni umgänge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Har en liten sk. Uppväxtplacering (vet att det inte får heta så, men tanken är att hen ska bo här hela uppväxten...), nu ett halvår gammal.

Är lite nyfiken på hur ofta ni som också har "uppväxtplaceringar" har umgänge med barnets bioföräldrar? Hur ofta träffar övriga släkten barnet?

Hoppas det är många härliga familjehem där ute som kan svara!!!

Tack och hej!
 
Vi har en 7 åring som har bott här sen hen var 4 år. Hen träffar sin mamma 1 gång i månaden 2 timmar tillsammans med en kontaktperson på neutral plats. Pappan ska hen träffa här hemma hos oss 1 gång i månaden 2 timmar och då ska vi vara med men han brukar tyvärr inte dyka upp.
Jag har ingen erfarenhet av spädbarn men jag har hört att det är mycket tätare umgängen då.
Vad har soc lagt fram som förslag till er?
 
vi har en 7 åring kille som aldrig träffar sina föräldrar...
har även en 4 åring kille som bara träffar sin pappa 1 gång per år


båda så kallade uppväxtplaceringar
 
Tack för era svar!

Har inte fått någon plan från soc. Har haft umgänge 1 ggr/ månad hittills men nu vill soc ha var annan vecka... Liten har haft reaktioner på umgängena varje gång, så för litens skull tycker vi det känns för tidigt med tätare umgänge, vill göra det bästa för liten.

Kram
 
Hej

Ibland kan tätare umgänge göra att ett litet barn mins bättre 1 mån är jätte lång tid i mellan och barnet minns inte personerna Som kommer och pussar mm

Nu vill min lilla ha uppmärksamhet ;) får skriva mer i kväll

/ skorpan
 
Följjer tråden med stort intresse! Hoppas det är ok med en följdfråga, ni som svarat att ni har umgänge väldigt sällan, är det enligt plan eller pga att bio inte vill/kan?
 
inga umgängen nu på snart 5 månader och det lär dröja minst 6 månader till. Sedan tänkt att det ska vara 2ggr/år. Liten på 1år och liten på 2år.
Barna mår dåligt av att träffa bio, trauma i bakgrunden.
 
Läser om er som har få umgängen.... För mig vore det så skönt med iaf färre umgängen än varannan vecka ( 2 tim/ gång) o trlefonkontakt 2 dgr i v....( fast barnet pratar bara några ggr / år. Vill inte) Liten bott hos oss i snart 5 år o hoppas på VÖF så småningom o då färre umgängen.... Undrar också hur det kommer sig, vem som bestämt att set ska vara 2 umgänge. / år o liknande .... Hur hanterar barnen de glesa umgängena?
 
våra små mår bättre och bättre för var dag utan umgängen. Tidigare var det var 8 vecka och barnen mådde skit dåligt både under och efter. Frågan är ju för vems skull det är umgänge, i ert fall låter det mer som för bios. Telsamtal har vi en gång varannan vecka och då enbart med oss vuxna, gäller även äldre syskonet. Hur mycket händer det på ett par dagar undrar man ju....
vid VÖF blir det telsamtal ca en gång i månaden och tanken att det ska glesas ut till varannan månad. Nu är detta bios som inte bryr sig om just barna utan bara ska hävda sin rätt... givetvis skiljer det sig mycket från fall till fall.
Det är vår barnhandläggare som bestämt att umgängena ska stoppas helt och vid en VÖF ska detta vara klart innan en överflytt hur ofta det ska vara umgängen och telsamtal. Det ska vara nedskrivit, överklagat och ältat in i förbannelse om man säger så..
 
skolas barnet in hos bio eller är soc bara dumma.... Förlåt men detta låter ju knäppt marmor :? Hur gammal är hen och hur mår hen efter allt detta flängande?????
 
Nej jag skojar inte mammac..Vi är en släktplacering och då är det kanske lite speciellt, men :angel: mår absolut inte bra av det och det har jag sagt till soc.
Så här mycket umgänge har det varit hela tiden (i snart två år, men då hemma hos oss, övernattningarna startade i våras) och pga krigande från den andra biosläkten så vågar nog inte soc stå emot. Barnet blir helt ur gängorna flera dagar efter ett umgänge och då är det dags igen... :? H'n är bara 2 1/2 år och det blir förstås oerhört påfrestande när h'n ska ha sängar på 3 olika ställen plus dagis
Inte klokt!!! Nej det är inte hemgång på g, har nyss varit uppe i rätten där det blev fortsatt lvu.
Vad gör man??? :?
 
Koppla in Bup, dem kan hjälpa till att förklara för soc att barnet inte mår bra av detta.
Vårt Bup stoppade umgängena helt eller stoppade å stoppade dem rekommenderade STARKT att barnen inte skulle träffa bio på en lång tid.
Ring och förklara läget, att det är akut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp