Hur ofta.......

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
.... har ni umgänge efter att barnet blivit vårdnadsöverflyttat?
Om man framöver ser att umgängena inte gynnar barnet(som i dagsläget) får man själv göra
förändringar eller hur funkar sånt?
 
Till en början hade vi samma umgänge som innan VÖF men det glesades ut med tiden. Ena föräldern fick ändrade förhållanden så där glesades det ut naturligt och andra föräldern bad om det själv.

Det är lite känsligt detta med umgänge eftersom ansvaret ligger hos oss som särskilt förordnade vårdnadshavare men samtidigt så kan alltid föräldern gå till domstol för att få utökat umgänge även om vi anser att umgänget inte gynnar barnet. Här kan jag tänka mig att vi ligger i underläge vid en förhandling.

Hälsningar
Sara
 
Ja,till domstol har bio redan varit och fått igenom utökat umgänge trots LVU och andra
rekomendationer från soc.... :littlesad
 
Frågan har kommit nu....
Känns både bra och inte.....För baarnets skull-JAAAAAA men samtidigt är föräldrakontakten rätt komplicerad-NJAAAAA.
Men med bios som överklagar allt som kan överklagas ochVET SINA RÄTTIGHETER så kan man bara
ana kommande "storm". :?
ORKA????
 
pappsen sa:
Frågan har kommit nu....
Känns både bra och inte.....För baarnets skull-JAAAAAA men samtidigt är föräldrakontakten rätt komplicerad-NJAAAAA.
Men med bios som överklagar allt som kan överklagas ochVET SINA RÄTTIGHETER så kan man bara
ana kommande "storm". :?
ORKA????

Jaa om problemen redan finns idag så kommer de troligen att kvarstå :littlesad
Problemet är väl också att bio inte har några rättigheter, utan det är BARNET som har rätt till sitt ursprung. Detta man kan ju hoppas att rätten tar hänsyn till men efter det du skrev i förra inlägget så verkar det som att rätten bara ser till föräldrarna, vilket är bedrövligt :x

Det är svårt att råda, vår föräldrar har hela tiden varit med på tåget. Vi hade nog tvekat att göra en överflytt om vi haft föräldrar som bråkat.
Vet familjehem som tagit över vårdnaden och soc funnits kvar som ett stöd vid just umgängesbitarna.

Lycka till!

Sara
 
Tack....
Vi får väl börja röra runt i grytan lite.... :angel
Kan bli en väldigt lång process(troligtvis) eller kanske någorlunda smärtfri???
Ja inget är ju klart förrän pappren är påskrivna och vi tänker inte förhasta oss.Det får ta den
tid det tar.
Självklart ska barnet ha rätt till sitt ursprung sen kan jag tänka att umgängena kan se olika ut
under barnets uppväxt.
Vissa perioder kanske behovet är att träffas lite oftare och andra att bio får backa lite för att
ge barnet lite andrum...
Därför skulle det kännas konstigt att vid en VÖF bestämma att så här ska umgänget se ut och kommer att göra hela tiden....för det kan ju ingen veta :?
 
Om föräldrarna inte är med på tåget så att säga så blir det förhandling i Tingsrätten där föräldrarna får säga vad de tycker och tänker innan beslut kommer. När utredningen öppnas för en VÖF så ska den slutföras inom 4 månader.

Nått som är bra att veta också är att det avtal som skrivs mellan kommun och familjehem egentligen enbart ska innehålla den ekonomiska överenskommelsen. Om jag fattat det hela rätt så är det det enda som man kan skriva ett juridiskt giltigt avtal om eftersom när en VÖF skett så ska stöd och hjälp sökas i hemkommunen. Så man får komma överens med bio om umgänge och har man olika åsikter så får bio gå till tinget så får de bestämma hur umgänget ska se ut.

Vår ena förälder var ena dagen positiv till VÖF och andra negativ. Det var en berg- och dalbana en stund. Men i slutändan så kom föräldern fram till att barnet hade det bra hos oss och föräldern tyckte att en VÖF var bra då hen inte själv kunde ta hand om barnet. Det kan också vara så som det var för den ena föräldern att det var skönt att lämna över ansvaret för barnet till någon annan, särskilt då barnet har många olika handikapp, och vara den som gör roliga saker tillsammans med barnet och skapa goda minnen på det sättet.
Det är otroligt viktigt att soc är övertydliga vad det innebär med en VÖF. I vårt fall så innebar en VÖF ingen som helst skillnad för föräldrarna. Vi hade alltid tagit alla beslut själva och bara meddelat bio vad vi gjorde och hur vi tänkte och hade de frågor så förklarade vi. Och så gör vi fortfarande idag. De känner sig delaktiga på det sätt som de kan.

Håller tummarna att det löser sig till det bästa för er och barnet!

Sara
 
Hej

Jag vet tillfälle. Då det blivit lungt för barnet genom en vårdnads över flyttning
Innan vöf så får föräldrars hjälp med advokat som bekostas av staten .
Efter vöf får föräldrarna bekosta detta själva vilket blir dyrt.
Men glöm inte Att få medskrivet i erat nya kontrakt med soc att advokat kostnader bekostas av dom !

( rätta gärna om något är fel har inte själv varit med om det utan bara hört)
 
SKORPAN01 sa:
Hej

Jag vet tillfälle. Då det blivit lungt för barnet genom en vårdnads över flyttning
Innan vöf så får föräldrars hjälp med advokat som bekostas av staten .
Efter vöf får föräldrarna bekosta detta själva vilket blir dyrt.
Men glöm inte Att få medskrivet i erat nya kontrakt med soc att advokat kostnader bekostas av dom !

( rätta gärna om något är fel har inte själv varit med om det utan bara hört)

Det har jag aldrig tänkt på att det kan fungera så med kostnaden av advokat. Det var intressant info, tack!

Ang advokatkostnader inskrivet i avtalet, i standadavtalet från SKL så finns detta med. En del använder sig av detta, andra gör en egen variant. Det finns på SKL´s hemsida, cirkulär 2004:39.

Sara
 
Ang det att bio har rätt till statlig hjälp med advokater vid LVU o skillnaden vid en VÖF- jag tror att jag har läst att biosarna har rätt till 2 tillfällen efter en VÖF att överklaga det....rätta mig om jag har fel...minnet kan komma ihåg fel :angel

Vid LVU ha de ju rätt till den hjälpen hur många ggr som helst....
 
SKORPAN01 sa:
Hej

Jag vet tillfälle. Då det blivit lungt för barnet genom en vårdnads över flyttning
Innan vöf så får föräldrars hjälp med advokat som bekostas av staten .
Efter vöf får föräldrarna bekosta detta själva vilket blir dyrt.
Men glöm inte Att få medskrivet i erat nya kontrakt med soc att advokat kostnader bekostas av dom !

( rätta gärna om något är fel har inte själv varit med om det utan bara hört)



Hej.
Min sambo fick själv betala advokatkostnader före vöf iaf, vet ej om modern till barnet fick betala själv för advokat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp