Hur reagerar Ni familjehem? När...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
När era lånebarn får tex komma hem under helger eller andra dagar? Om soc planerar att successivt vänja barnet hemåt. Vill gärna veta hur det känns för Er och hur agerar ni mot soc och biologiska föräldrar..rent allmänt.Tänkt om ni ha haft ett barn länge och nu ska barnet börja hälsa på sitt biologska hem. Tacksam för svar...Vad säger ni till barnet?
 
envis sa:
När era lånebarn får tex komma hem under helger eller andra dagar? Om soc planerar att successivt vänja barnet hemåt. Vill gärna veta hur det känns för Er och hur agerar ni mot soc och biologiska föräldrar..rent allmänt.Tänkt om ni ha haft ett barn länge och nu ska barnet börja hälsa på sitt biologska hem. Tacksam för svar...Vad säger ni till barnet?
puff
 
i vårt fall så hade barnet i början en jobbig relation till sin biomamma men under de år som h*n bott med oss så har relationen avsevärt förbättrats. Visserligen har barnet inte bott väldigt länge med oss men för ett mindre barn kan 1 år vara väldigt lång tid.

När det bestämdes att :angel: skulle ha mer umgänge med sin mamma så uppmuntrade vi detta eftersom vi sett att deras relation fungerade så bra att det fungerade på barnets villkor.

Vi pratar när barnet frågar eller för det på tal, det upptar inte hela vår vardag utan det ploppar upp ibland i barnets tankar.
Visst kan vi ifrågasätta om vi tycker att soc agerar på ett sätt som inte gynnar barnet - annars gör vi inte vad vi ska...

I vårt fall så tycker vi att umgänget är på en bra nivå, hel helg varannan vecka har mamman och barnet tillsammans. Mamman är nöjd och barnet mår bra och är tillfreds. När soc anser att umgänget ska utökas så är vi positiva till detta så länge barnet mår bra.

Vet inte hur pass bra detta svarar på dina funderingar men jag hoppas att det går bra för dig
 
Adal sa:
i vårt fall så hade barnet i början en jobbig relation till sin biomamma men under de år som h*n bott med oss så har relationen avsevärt förbättrats. Visserligen har barnet inte bott väldigt länge med oss men för ett mindre barn kan 1 år vara väldigt lång tid.

När det bestämdes att :angel: skulle ha mer umgänge med sin mamma så uppmuntrade vi detta eftersom vi sett att deras relation fungerade så bra att det fungerade på barnets villkor.

Vi pratar när barnet frågar eller för det på tal, det upptar inte hela vår vardag utan det ploppar upp ibland i barnets tankar.
Visst kan vi ifrågasätta om vi tycker att soc agerar på ett sätt som inte gynnar barnet - annars gör vi inte vad vi ska...

I vårt fall så tycker vi att umgänget är på en bra nivå, hel helg varannan vecka har mamman och barnet tillsammans. Mamman är nöjd och barnet mår bra och är tillfreds. När soc anser att umgänget ska utökas så är vi positiva till detta så länge barnet mår bra.

Vet inte hur pass bra detta svarar på dina funderingar men jag hoppas att det går bra för dig
Tack,det låter ju bra!
 
envis sa:
Adal sa:
i vårt fall så hade barnet i början en jobbig relation till sin biomamma men under de år som h*n bott med oss så har relationen avsevärt förbättrats. Visserligen har barnet inte bott väldigt länge med oss men för ett mindre barn kan 1 år vara väldigt lång tid.

När det bestämdes att :angel: skulle ha mer umgänge med sin mamma så uppmuntrade vi detta eftersom vi sett att deras relation fungerade så bra att det fungerade på barnets villkor.

Vi pratar när barnet frågar eller för det på tal, det upptar inte hela vår vardag utan det ploppar upp ibland i barnets tankar.
Visst kan vi ifrågasätta om vi tycker att soc agerar på ett sätt som inte gynnar barnet - annars gör vi inte vad vi ska...

I vårt fall så tycker vi att umgänget är på en bra nivå, hel helg varannan vecka har mamman och barnet tillsammans. Mamman är nöjd och barnet mår bra och är tillfreds. När soc anser att umgänget ska utökas så är vi positiva till detta så länge barnet mår bra.

Vet inte hur pass bra detta svarar på dina funderingar men jag hoppas att det går bra för dig
Tack,det låter ju bra!
Hur vanligt är det med vårdnadöverflytt..dvs fosterfamiljer adopterar eller vad det nu kallas för. Och försvinner inkomsten då?
 
vet inte hur vanligt det är - frågan ska komma upp när barnet har bott i familjen ca 3 år. Vårdnadsflytt innebär att famhemmet blir vårdnadshavare och att soc träder tillbaka sas... det är ingen placering längre men naturligtvis utgår ersättning som tidigare
Det är ingen adoption...
 
Tack Adal för dina svar. Men tråkigt att inte fler svarar. Många har läst men ingen svarar.
Är det för att jag är biologisk förälder..alltså den på den andra sidan så att säga. Önskar mer feedback av er familjehem.
 
nej jag tror inte att det beror på det. Det är bra att ha dialoger med bioföräldrarna men det är inte alltid man har ett bra svar på frågorna.
 
Envis det är ursvårt att svara på, för det beror så mycket på vad :angel: ska vänjas hem till....

Ibland har hela magkänslan sagt "toppen" och ibland så kan man känna hur fel det kommer bli,
hittills så har magkänslan alltid haft "rätt".

Jag är absolut FÖR att barn ska hem till biofamiljer OM det är möjligt, däremot kan jag tycka att små pyttar som varit placerade mer än 3 år kan må bäst av att stanna och i stället satsa på ett bra umgänge.
Men en liten som varit placerad "bara" kanske något år och har något BRA att komma hem till självklart ska hem.
Alla anledningar till placeringar är så olika, så något facit finns dessvärre inte.

Lycka till om du ska få hem in :angel:
 
Trixen sa:
Envis det är ursvårt att svara på, för det beror så mycket på vad :angel: ska vänjas hem till....

Ibland har hela magkänslan sagt "toppen" och ibland så kan man känna hur fel det kommer bli,
hittills så har magkänslan alltid haft "rätt".

Jag är absolut FÖR att barn ska hem till biofamiljer OM det är möjligt, däremot kan jag tycka att små pyttar som varit placerade mer än 3 år kan må bäst av att stanna och i stället satsa på ett bra umgänge.
Men en liten som varit placerad "bara" kanske något år och har något BRA att komma hem till självklart ska hem.
Alla anledningar till placeringar är så olika, så något facit finns dessvärre inte.

Lycka till om du ska få hem in :angel:
Ok tack för svar. Men fattar inte lagen som säger..barn ska arbetas hemåt. Så barn som har varit placerade över 3 år och är ganska små..bör stanna hos familjehem? En paradox mot lagen. Jag håller med att man ska tänka på barnens bästa...men hur tolkar soc och familjehem detta. Hur brukar ni prata med soc om huruvida följa lagen eller barnens bästa. Syftar på biofamiljer som har förbättrat sig på alla sätt.
 
Har aldrig haft så små placerade men kan tänka mig dilemmat för barnet som blivit placerad som liten o knytit an till familjehemmet en jätte jobbig fråga vad som är bäst då.
 
Har läst tråden , men har liksom inget lättskrivet svar att skriva, då det skiljer sig så markant från barn till barn. Det Trixen skriver kan jag bara hålla med om. Att barn ev ska vårdnadsöverflyttas handlar om att där man inte ser en flytt till det biologiska hemmet inom en snar framtid, där ska det tas upp- för barn ska inte behöva ryckas upp. Prövning till vårdnadsöverflytt görs då man tror att barnet skulle kunna ta skada av att skiljas från dem som barnet ser som sina anknytningspersoner. Jag kan inte alltis däga att barnet ska "HEM" då det flyttar till biologisk förälder- då barnet kan tycka att HEM är just där det befinner sig- det vill säga i familjehemmet.

Lagen säger att barn ska försöka arbetas hem, men där det kan vara fara för barnets psykologiska utveckling att flytta hem ska det ej heller göras. Därför finns tack o lov vårdnadsöverflyttningar. Det handlar inte om de vuxnas bästa utan om barnets. Jag tror att de ofta glöms bort.
 
Kan ge som exempel ett barn som bott på barnhem, blivit omhändertagen av ett flertal personer, bott i jourhem o därefter sedan kommit till ett permanent familjehem. Där har det varit i drygt 3 år. Biologiska föräldrar har bättrat sig o lever ett ok vardagsliv. MEN barnet som har kämpat med att knyta an, o med otrygghet- som ett flertal (ALLA???) placerade barn upplevt i större eller mindre grad- skulle känna sig sviken av de vuxna som kommit att bli dem barnet tror på o litar på.Det är där tryggheten ligger. Ett sådant barn bör inte flyttas till bio- för ett sådant uppbrott i barnets liv skulle vara förödande o kanske förstöra barnets utvekling på alla sätt o vis, för resten av deras liv.

Har en nära bekant som var i familjehem mellan 3 o 5 års ålder, sedan flytt till bio. Vardagen var ju ok- som denna person säger, men tryggheten är fortfarande familjehemsföräldrarna . Och det är fortfarande dessa familjehemsföräldrar som är killens mamma o pappa. Killen, idag 40 år gammal, säger än idag att han aldrig borde ha flyttats tillbaka till biologiska mamman, trots att biomor ordnat upp sitt liv. "Det var liksom kört", uttrycker han det. När jag förra hösten var på hans 40årsfirande var det fosterföräldrarna som var där o firade, samt biologisk mor. Men hon var mest bjuden som vem som helst.... Vi har pratat mkt om detta, då han var min pojkvän för många år sedan. Vår relation bröt vi pga att han hade svårt att lita på människro, han har arbetat mkt med isg själv o gått i terapi, men helt ok kkommer han aldrig att bli. Ha minns fortfarande flytten till bio som ledsam. Även om han hela tiden har haft kontakt med fosterföräldrarna. En sorg , en saknad känner han sedan dess.

BAra för att skildra o levandegöra detta lite. Sedan är det inte så för lla, men jag tycker det säger lite om varför vårdnadsöverflyttningar bör göras oftare än vad som sker.
 
envis sa:
Tack Adal för dina svar. Men tråkigt att inte fler svarar. Många har läst men ingen svarar.
Är det för att jag är biologisk förälder..alltså den på den andra sidan så att säga. Önskar mer feedback av er familjehem.

Jag förstår att du kan uppfatta det så.
Men är du inte själv in i trådar o läser utan att skriva något?
Man läser ju lite här och där men har man inget mer vettigt att komma med så skriver man ju inget.
Om du läser familjehemstrådar så ser du att dom flesta är korta inte många svar.
Så är det man svarar på det man kan och vill.
Med tanke på det jag läst om dig undrar jag hur insatt du är i anknytnig. När det handlar om barn är det inte svart eller vitt enbart, utan gråsonen är stor. Tid för ett barn är inte samma tid som för en vuxen.
Tre år för mig är kort tid. Men tre är för en femåring är ett helt liv för dom kan inte minnas så långt.
Jag är ledsen, men ett barns liv går inte att pausa medans bio,föräldrarna reder upp sina liv.
Små barn tar skada av att flyttas runt. En gång en gång förmycket igentligen.
 
WoddyoBuzz sa:
envis sa:
Tack Adal för dina svar. Men tråkigt att inte fler svarar. Många har läst men ingen svarar.
Är det för att jag är biologisk förälder..alltså den på den andra sidan så att säga. Önskar mer feedback av er familjehem.

Jag förstår att du kan uppfatta det så.
Men är du inte själv in i trådar o läser utan att skriva något?
Man läser ju lite här och där men har man inget mer vettigt att komma med så skriver man ju inget.
Om du läser familjehemstrådar så ser du att dom flesta är korta inte många svar.
Så är det man svarar på det man kan och vill.
Med tanke på det jag läst om dig undrar jag hur insatt du är i anknytnig. När det handlar om barn är det inte svart eller vitt enbart, utan gråsonen är stor. Tid för ett barn är inte samma tid som för en vuxen.
Tre år för mig är kort tid. Men tre är för en femåring är ett helt liv för dom kan inte minnas så långt.
Jag är ledsen, men ett barns liv går inte att pausa medans bio,föräldrarna reder upp sina liv.
Små barn tar skada av att flyttas runt. En gång en gång förmycket igentligen.
Hej! Du behöver inte vara ledsen. Jag vill bara höra olika familjehems tankar. Lagen säger si...och fakta är så. Jag har ingen annan att prata med. Inga vänner är familjehem. Denna sida är bra,man kan få nya tankar. Och jag har läst nånstans att barn har flyttat hem även om dom har varit placerade i är....fattar ingenting. Men jag förstår hur ni menar ang barnen upplever sitt hem hos familjehem. Men ändå flyttas barn...hem
 
Ja vissa barn flyttas hem, ibland är det bra och ibland kan det vara dåligt, men varje hemflytt är också en ekonomisk vinst.....för kommunerna :angel
 
Trixen sa:
Ja vissa barn flyttas hem, ibland är det bra och ibland kan det vara dåligt, men varje hemflytt är också en ekonomisk vinst.....för kommunerna :angel
Ja och om kommuner tänker på sin ekonomi då fallerar deras barnens bästa syn.Vänder kappan efter vinden.
 
jag har inte något bra svar till dig ig bara lite tankar..
Jag är av den sorten att jag VILL tro att barnet någon gång ska kunna återförenas i sitt biohem men inte till vilket pris som helst.
Vi har i dag en :angel: som vart utsatt för grov misshandel, där bio insett vad som hänt, mår apa rent ut sagt men faktiskt arbetar HÅRT på att ändra sitt sätt och skapa en bra relation till :angel: . Jag tror inte vår :angel: någonsin kan återfå full tillit till bio och jag tror inte :angel: någonsin vill flytta tillbaka. Nu är vår :angel: lite äldre och :angel: åsikt väger tyngre då.
Sen har bio långt kvar att gå så vårdnadsflytt blir det säkerligen tal om när åren gått.

Jag förstår vår :angel: men ändås så kan jag känna lite sorg över att inte kunna hjälpa till å återförena denna familj.
Att du alltid ser till ditt barns bästa och sätter denne i första rum, ja vad kan gå fel då :razz:
 
Hej Envis,

Vad lagen än säger så är varje fall av placerat barn unikt och tyvärr finns alldeles för många som aldrig nånsin skulle behövt "jobbas hem" hur gärna man än vill. Som någon sade, föräldrar kan inte "pausa" sina barn några år för att sedan skärpa till sig och vips skall barnet känna trygghet och tillförsikt ... I de fall det fungerar, tror jag, är det nog de föräldrar som redan från början förstått vikten av att vinna tillbaka förtroende och tillförsikt hos barnen. .
 
Jag håller med de andra som svarat om att självklart är alltid återförening med bios målet från start. Sen ju mer åren går så måste man väga målet emot vad som är bäst för barnet. Vi har tex en liten som kom till oss som 6mån bebis och som ser oss som de enda riktiga föräldrarna. Det är vi som är tryggheten, bios är bara några som är roliga att ha på besök i barnets ögon. Det är alltid annorlunda om det handlar om äldre placeringar som redan har en anknytning till bio-föräldrarna, där kan det kanske gå några år utan att barnen glömmer vilka som är "riktiga" föräldrar.

För att svara på frågan om hur vi skulle känna inför att barnet flyttas så tänker jag såhär... Vi som familjehem har gett oss in i detta frivilligt, men barnen har inget val. Därför måste man se till vad som är bäst för barnet i alla situationer. Att separera barn från deras trygghet är något som jag tycker bör undvikas i allra möjligaste mån, oavsett om det är från bios eller från familjehem.
Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag hade blivit jätteledsen för barnets OCH min egen skull om vi skulle separeras ifrån varandra. Jag har tagit till mig barnet och älskar det som om det vore mitt eget, vilket blir oundvikligt när man tar hand om ett litet barn, annars vore det hemskt i mina ögon... Min sorg skulle jag nog dock kunna hantera, däremot :angel: s sorg... den hade varit svår för mig att bära!

Nu blev det långt det här, hoppas du förstår någorlunda hur jag menar. :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp