Hur ska man få arbetsgivaren att förstå

Jag sitter i en liten unik situation just nu. Är mitt i en utredning om jag skulle få omplacering och fick förra veckan ett klartecken för det. Men min chef jag har nu är helt emot att jag ska ens va familjehem om jag jobbar för kommunen..speciellt henne..men hon glömde en sak..byter jag arbetsplats är hon inte min chef längre...

Så jag bad HR på jobbet att kanske fråga en blivande chef hur de ställer sig till att jag blir familjehem och kanske eventuellt måste va hemma lite i början...var på jag fick ett svar i går.

Du behöver inte söka jobb..vi tar fram en lista på lediga jobb..och kollar om nått passar din utbildning. Sen får du ta det jobbet vi anser passar...jaha så jag får inte ens va med och välja...de lät ju mindre bra...sen kom slutklämmen

Och NEJ! du kommer inte få vara tjänstledig för att prova ett jobb utanför kommunen...men vänta lite nu...hallå...jag har aldrig bett om tjänstledigt för att få prova ett jobb utanför kommunen...jag frågade om jag kanske måste va ledig vid en placering...barnet ska bo hos mig...jag söker inte ett jobb på annat håll...jag ska ju försjutton inte testköra barnet för att se om jag vill ha det eller inte...

Jag har ännu inte fått något svar på mitt meddelande jag skrev tillbaka...va sjutton gör jag om de nu snöat in på att jag ska jobba på annat håll utanför kommunen...vilket inte stämmer...har för mig att detta räknas som ett uppdrag...inte jobb!...alltså ber jag inte om tjänstledigt för att prova ett jobb utanför kommunen!

Har verkligen en arbetsgivare rätt eller ens får kläcka nått sånt som min chef gjorde...att ska du ta hand om andras barn så ska du va hemma..då kan du lika gärna säga upp dig från kommunen. Och du får inte va kvar i poolen för då är du inte längre flexibel om du ska ha barn...hmm...vad sa du just...vad säger du egentligen...eller menar...en jobbarkompis blev skitarg...hon är själv ensam varannan vecka med tre tjejer då hennes man jobbar borta varannan vecka...jag har en annan jobbarkompis som är ensamstående med en kille...är inte de heller flexibla då...om de hade varit så att jag skulle haft barn..skulle jag inte fått va kvar då heller...men då hade hon väl åkt dit för diskriminering så de visslar om det...men nä...först sa hon vid första mötet att ja jag kan få tjänstledigt..vid andra när de visade sig att jag ska omplaceras va de ett blankt nej. Antar att hon nu bara vill bli av med mig...och nu när de ska bli omplacering så blir hon ju det utan problem

Min fråga är..får hon ens säga så?...detta räknas väl som ett uppdrag och inte ett jobb?...finns det någon man kan ta hjälp av..jag menar visst en äldre kan man väl ta emot utan att behöva va ledig..men de är ju mycket att fixa med de första så de görs ju inte i ett nafs..speciellt inte om man inte har barn innan och måste fråga sig fram...men säg att jag får en som är mindre..eller någon som kanske verkligen måste få landa lite...ja jag vet att de kan säga nej...men...var står jag i detta läge...kan verkligen en kommun säga nej till att jag ens får ha barn placerade hos mig...har nästan god lust att ringa till de på min egen kommun som placerar barn och se va de säger..och nä jag är inte godkänd genom dem..eller jo de är jag för många år sen..men nu är det genom ett företag.

Hjälp tages tacksamt emot....:(
 
Det jag vet är att arbetsgivaren inte är skyldig att ge dig tjänstledigt.

Jag vet inte, men hade det inte varit bra att vänta att prata med arbetsgivaren till du verkligen vet något?
När vi tog emot ett barn så berättade jag innan att vi utreddes, men att jag inte visste något överhuvudtaget om hur det skulle bli och därför jobbade jag på som vanligt och levde i nuet och i nuet var jag inte familjehem... När det sedan blev ett faktum att vi skulle ta emot barnet så talade jag om det och i vilken omfattning jag behövde vara ledig. Då visste arbetsgivaren vad de hade att förhålla sig till.

Att man inte kan jobba i poolen ser jag nästan som självklart. Grejen med att jobba där är just att man är flexibel och det tycker inte jag man är om man är familjehem. Möjligt att det funkar i vissa fall dock.

Jag förstår inte vad du menar med att kommunen får säga nej till att du har barn placerade hos dig?
 
Läste du inte vad jag skrev.. min chef sa att om du nu så gärna vill va familjens kan du säga upp dig.. när jag berättade att jag var godkänd så var det aldrig tal om att jag skulle byta arbetsställe.. och ja jag jobbar i poolen men jag har ett fast schema.. jag vet om jag jobbar dag eller kväll det enda jag inte vet är var jag ska vara. Vi kan få förfrågan om turbyte men vi har tätt att säga nej. Så mitt pooljobb är ju knappast konstigare än ett annat jobb som uska.. bara att jag inte har en fast arbetsplats.

Vad som nu kom till var ju att jag ska byta arbete.. till vad och var vet jag inte .. bad därför HR att fråga lite innan så de va ok att jag var familjehem och får svar från henne

Du kommer inte att få ledigt för att få prova ett jobb utanför kommunen.

Nr1 detta är inget jobb
Nr2 vad jag vet bort jag i kommunen
Nr3 jag ska inte testköra ett barn för att se om jag vill ha det.

Hon svarade ju inte ens på det jag bad henne om..

Alltså har en arbetsgivare rätt att säga att man INTE FÅR vara familjehem???
 
Det är svårt att hänga med, tycker jag och det är därför jag frågar dig. Givetvis har jag läst vad du skrev, men jag förstod inte.

Hur det än är så har inte arbetsgivaren skyldighet att ge dig tjänstledigt för att du ska vara familjehem. Vill de inte, så får du ju välja mellan att säga upp dig eller stanna kvar och inte vara familjehem. Eller får du matchas med ett barn som inte berörs av att du jobbar oregelbundet.
 
Japp det fattar jag med.. men en gång till.. kan en chef bestämma om du får vara familjehem eller inte.. har de ens nått att göra med det.. min nuvarande menade mer eller mindre.. om du ska va familjehem ska du va hemma och då får du säga upp dig.. visst vet jag att de kan neka för tjänstledighet.. men på slutklämmen frågade jag ju om de en kan bestämma vem som får och inte får vara familjehem.. det är väl inte chefens ensak.. är ju som att säga tänker du skaffa barn får du säga upp dig.. typ.
 
Alla verkar ha problem att fatta vad jag menar.. frågan är är de ens lönt jag skriver nått.. för ja jag vet vad jag menar men får ändå inte svar på det jag frågar om..

Men tack vare att jag är beviljad omplacering verkar det mest troligt att jag hamnar inom förskola/ skola .. alltså inga kvällar eller helger längre..:)
 
Senast ändrad:
Hej!
Ingen kan hindra dig från att bli familjehem (mer än om man inte blir godkänd vid en utredning förstås :)). Det låter som att denna person inte riktigt vet vad det innebär att vara familjehem? Väldigt tråkig attityd från din arbetsgivare. Man gör en stor insats för ett annat barn och dess familj. Ibland kan det hjälpa att försöka förklara men kan vara svårt om personen inte är villig att lyssna och ta till sig den informationen.

Hoppas att det nya jobbet innebär en större förståelse och att det inte blir några sura miner.

Ha det gott och lycka till!

Anne
 
Tack ja och de hoppas jag med och jag kan ha mina misstankar om vart de kan bli för jobb.. är inte helt säker få jag egentligen inte har den utbildningen utan en annan som de finns jobb ute som... men de jag misstänker har jag sökt.. de har försökt att få mig på intervju dit två gånger men tiden har krockat med annat.. samt att jag såg att de nu hade fått avbryta rekryteringen som de så fint stod.. jag har ju förtur till lediga jobb då jag ska omplaceras.

Och om de är det jag misstänker.. och de skulle neka mig.. då vore de mer än ironiskt.. förskola...

Men då jag förutom har utbildning som undersköterska är jag även utbildad fritidsledare så de är ju med barn inom skola...hade från början velat utbilda mig till musikterapeut och jobba med autistiska barn.. men men.. de på Af hade inte en susning om hur man skulle läsa till det.. de sa först läsa in gymnasiet igen.. sen lärare.. sen musiklärare och till sist terapeut.. då hade jag typ varit färdig efter 10-12 år.. haha.. sen visade de sig att de hade funnits en utbildning på två år men handläggaren inte visste att den fanns.. grrr.. så de blev fritidsledare med musiken som tillbehör.. har även funkar kanon inom äldreomsorgen .. ute och underhåller med ett uppehåll på ca 2.5 år då det inte funkade.. tack och lov funkar det iaf igen...

Men va hon på HR tror familjehem är vet i sjutton när man fick hennes svar.. vi kommer INTE bevilja tjänstledigt för att prova jobb utanför kommunen!.. öhh ok men de har jag inte gjort heller ...

Tänker som sagt inte testköra ungarna om jag vill ha dem eller inte.. suck
 
Blev inte alls de jobbet jag trodde...det blev inte heller någon lista att titta på...tror de är ute efter att få mig att säga upp mig ärligt talat.

Ja jag är fritidsledare...de fanns ett sånt jobb..de fanns även ett på deltid men de va enbart för dem som redan hade en deltidstjänst fick jag till mig..inte för mig...nåväl...hade de nämnt till den chefen om att jag var godkänd familjehem...NEJ..de såg ut som levande frågetecken...och jag har mina misstankar om att jag är den enda med utbildning som fritidsledare för de visade sig vara ett par tjänster...2-3...men NEJ jag kunde inte få deltid...och de va jag som skulle ha den tjänsten med övergripande ansvar i hela kommunen och ansvar för den stora fritidsgården i stan...sen sa de att de hade haft lite problem med anställda att de hade hoppat av osv...no shit sherlock...va konstigt...de berättade lite om tjänsten...de är mycket kvällar va sa jag..jo de är de och vi ska utöka lite med någon kväll och även dagtid i skolan...ok...sen när de hade berättat...de satt och småhoppade på stolarna och gnuggade händerna när jag berättade om vad jag pysslar med på min fritid...nja jag va allt annat än lycklig...när de hade gått frågade jag om de inte fanns nått annat alternativ...NEJ...ta detta eller säg upp dig...frågade de inte kunde kolla om de gick att få någon av de andra tjänsterna utan ansvaret och kanske deltid...och jag vill se ett schema...dagen efter kom svaret NEJ till deltid...och jag fick se schemat...

Hej migrän och bye bye socialt liv, familjehem, sångkören, sjunga med kören, spelningar och att träffa folk utanför jobbet...inte konstigt att folk inte stannat innan och va tror de kommer hända när de får se de nya schemat...hmm ingen respons från facket som va med på mötet och oxå fått se schemat...inget från min chef som sa ja du jobbar kvällar nu och kan jobba på de med...ja jag har 1-2 kvällar i veckan...samt ett delat pass var tredje helg...

Kan säga så här...har bett pappas fru att kolla på sitt jobb..fabrik...om de finns något jobb där...om så bara deltid...jag tar vad som...ge mig 1-2 placeringar...och bara lite jobb...jag har extraknäck hemifrån så jag är inte utan jobb...jag reder mig...men va sjutton..det jobbet lär ingen stanna kvar på...

Va sägs om dessa arbetstider (söndagen är inte med)....:(
 
Tillbaka
Topp