Hur snart kan man resa med "nya" barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Nu behöver jag verkligen råd och erfarenhet!

VI ska ju som sagt få ta emot en placering, och har fått lov om pass. MEN hur snart efter en placering får man resa? hur har det varit för er?

Släkten ska åka på jullovet och vill bjuda med oss (och våra barn vill ju då med såklart) våran lill har ju inte kommit än, förhoppningsvis inom 2 v och då har ängeln (1år) varit här i ca 4v Bara!!

Jag antar att vi får stå över denna gång, men känns ju tråkigt för våra barn att få stanna hemma när "alla" de andra åker...vi blir ju dessutom bjudna till hälften. (mkt pengar för oss)

PS (får vi inte åka så stannar vi SJÄLVKLART hemma) Vi är resvana med barn och känner att det inte skulle vara problem för oss. Tänker att vi har mer tid för lill då vi slipper städa laga mat, bara njuta och ha fullt fokus hela familjen på lill...

Tro inte att jag är ansvarslös som tänker åka, jag vill bara ha lite synvinklar!
Barnet bästa kommer att komma först (ej mina barns denna gången...)

Snälla kom med råd/C

C
 
Hej vi har rest både på kortare och längre tid efter inflytt av ny plasering och det har inte påverkat något av barnen.
Har även rest med sommarbarn som vi knapt har känt ,då inte så långt bara till Danmark ,Tyskland.
Har känt av hur barnen mår och framför allt hur gammla barnen är, Vi fick en 4 mån i augusti och vi har redan rest 3ggr sedan dess. :D
Barnen lever med er o som ni lever så är deras nya vardag bara att vänja sig !? Eller :roll:

Så lycka till och gå på mag känslan det som NI anser går bra .... Går bra :idea:
Hälsningar en resande Fam med många barn :D
 
Jag Skulle SJÄLVKLART åka. Ett så litet barn som 1 år är mer beroende av att NI är lugna och trygga. Tycker att din omsorgsförmåga lyser mellan raderna.ÅK ÅK ÅK.

Ni ska inte heller beröva bio barnen resan pga 1 åringen. Det kan straffa sig i längden och få dåliga konsekvenser.

lycka till. :bounce: :bounce:
 
Och här kommer "motvallsskärringen" :wink:
Jag skulle inte bestämma förrän barnet kommit och vi hunnit känna av hur barnet mår.
Är det en orolig själ som vandrat runt kan det vara viktigt att få landa på ETT ställe innan man börjar resa.
Att resa med en 4-månaders är inte samma sak, de "är" ju mest bara och inte medvetna på det viset som en ettåring är.
Det KAN också vara så att soc inte vill att ni åker innan barnet landat ordentligt.

Men inte behöver väl bio bli "lidande" för att inte ni kan åka.................
Kan inte de åka med de övriga eller att en vuxen stannar hemma och den andra åker med bio?

Hur ni än väljer att göra hoppas jag att det blir bra för alla!
 
Jag tänker som honey. Får ni en placering som vår så VILL ni inte resa så tidigt, jag lovar :wink:

Jag hade föredragit att dela familjen, låta biobarnen åka alt en vuxen + biobarnen åker. Men det är utifrån min familjebild och mina erfarenheter.
 
Jag måste nog hålla med både honey och deanna!
Själva kunde vi först efter nästan 2 år ge oss iväg på en efterlängtad semestertripp. :roll: Då hade vi tidigare endast kunna göra dagsutflykter.Att varje kväll få bäddas ner i sin egen säng för att sova var så viktigt för denna lilla :angel: ..
Självklart beror det ju på placeringen.Vår :angel: nr.2 hade "bara" bott 4 1/2 mån och klarade resan galant! Så ni måste ju själva känna av läget...
 
Tusentack för kloka svar och erfarenhetar!

Jag håller med er alla :rollhappy:

Problemet är ju att vi inte känner lill ännu så då är det ju svårt att veta hur det skulle gå...Familjens förmåga tvekar jag inte på! Lill skulle få det superbra.
MEN med Risk för för många intryck bara från 0% till 1000% på kort tid!
Vill att lill ska få en bra och trygg start med oss.

Inga tårar :cry: vi stannar hemma och julmyser i lugn och ro!
Tänk så mycket pengar vi sparar :claphappy: här tänker vi glada tankar :rollhappy:
Snöskottning ger bra motion!

Tack igen det blev en intressant tråd tycker jag!
Carina
 
Du är härlig mammaC :D förgyller vår tillvaro.

Vet du när er lill* kommer till er?
Vi har ju själva fått en förfrågan om en liten och vi väntar på vårt soc som vill säga sitt.
I vårt fall skulle det i så fall handla om januari.

Vi får återkomma med mer info både du och jag.
Ha det gott!
Adal
 
Tack :oops:

Jo jag hoppas lill kommer vilken dag som helst,,,men troligast 1v i dec...eller senare!!
Väntar på beslut från LR, kan ju ta sin tid...

Fick ett samtal idag från en annan kommun, fick säga nej, men kul att vi äntligen blivit poppis :bow

Vad kul,,, så det blir er andra plac?
Håll tummarna nu!
C
 
jobbigt när man måste vänta... och det har ni ju gjort länge nu.

ja om vi får OK så blir det vår 2:a själv håller jag tummarna hårt att det går vägen.

Ha det gott!
Adal
 
Dyker in här efter en längre tids bortavaro....

Jag hade inte åkt. När vi fick vår första plac så tänkte vi åka till England efter en månad. Nu fick min man åka själv. Att ge sig iväg så snart inpå plac gynnar inte anknytningen alls. Ja, jag är tråkig.

Vi gjorde tabben att efter att liten varit hos oss i två veckor ge oss iväg med husvagnen. Jag visste att det inte skulle gå, men min man envisades.....klockan fem fick vi åka hem. Då hade han skrikit till och från hela natten pga ångest och otrygghet.

Barnet är ett år som ni får, ni har ingen aning om vilken ryggsäck det har, men jag lovar, nån form av ryggsäck har barnet.

Idag har vi en trygg tre åring, men det tog närmare ett år. Vi fick inför campingsäsongen campa i trädgården för att vänja in barnet.
Nu kan vi resa, och vara i nya miljöer utan problem....allt som oftast.

Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp