Hur stora rum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...och vilken typ av rum är ok till barn -placerade/jour/bio

Vi funderar på att dela av ett rum men då blir det bara 10kvm inkl snetak! Är det ok??
Tänkte bio och plac ska få varsitt sådant...

Vad är ok och vad är inte ok?

Carina
 
Så länge barnet får plats med sina saker så spelar det väl ingen roll. Soc kanske gnäller men ja då får vi göra som vi brukar, förklara sakligt att detta är okey :smirk:
Vår bio har ett rum på 12 kvm och våra jourisar delar ett rum på 15kvm funkar kanon!!
 
Vår Lite har ett rum som är ca 2.5 gånger 4 meter , men h*n sover där mest. Resten av huset är lekrum....

Storleken på rummen har ju inte alltid betydelse. Oftast har man ju andra rum i ett hem som man får vara på. Bara de små o större har en egen plats som är deras....det tror jag är viktigt
 
Vi har små kattvindar o aldrig fått klagomål så länge säng,skrivbord,garderob,leksaks förvaring får plats o man har en dörr o stänga om sig har jag hört flera gånger är det ok. Och varför skulle det inte vara det? Våra biosar har ju även dom lika små rum eller har haft då vi numer bara har en boendes i stora huset
 
Ena vårat jourrum är 7,5 kvm, där har jag våningssäng till jourisarna, har t.o.m haft 3 syskon i det rummet och soss tyckte det var helt ok, dom var glaada att jag tog alla tre fast jag hade ganska fullt :)
Sen har vi ett rum på 10 kvm med våningssäng och ett på 11 kvm med våningssäng för jourisar, soss tycker vi har stora rum :banan:
 
Ska fortsätta mitt inlägg ang 7kvm räknas som rum(blev avbruten ).Jag tror att vi som famhem ofta tror/vill att våra plac ska ha stora rum för att det är var soc vill.Men jag tror att bara plac får plats och trivs i sina rum är det ok även i mindre .Vilket nog dom flesta sunda soc anser oxå, finns så mycket mer som är viktigt och så som någon skrev det finns ju fler rum att umgås i.

Kollade på lägenhet i Uppsala och där är minsta rummet 5,5kvm dom flesta utom ett är på 7.5kvm(i dessa lägenheter) så om man skulle vara famhem där skulle dessa rum antagligen anses som helt ok .

Man kan som Trixen skrev få plats för många i ett litet rum på jour, då det viktiga för dessa säkert är att få komma hemifrån .

Så om ni har tid och möjlighet att ta emot fler plac och har så "mycket" som 10kvm så kör på :D
 
Jamen då så:) då blir det ju inga problem!
Ska kolla boverket, kanske får ut fler rum, om jag bara sätter in ett fönster! Härligt nu får vi ett vårprojekt:))
Tack/Carina
 
Våran egna bio bodde i klädkammaren på 4 kvm när hon var mindre :D Vi satt in ett litet fönster där och det blev supergulligt, hon bodde där till i 6 års ålder, juniorsäng och hyllor på väggarna :banan:
 
Vi har ett rum på ca 7 kvm och ett på ca 6 kvm till våra jourisar (för de ska ju inte stanna så länge är det tänkt). I Jourrummen har vi bara en säng, klädförvaring, stor spegel på väggen och lite småhyllor till smink och sånt, skrivbord med liten dator och tv+dvd på väggen. De flesta soc och org som har varit här har tyckt att det har varit bra, 1 organisation tyckte att rummen var ok men att skillnaden mellan biosarnas rum och jourrummen var för stora men vi blev ändå godkända :claphappy:
Vår familjehemsplacerade :angel: har ett rum på ca 11 kvm och vår bio son har 10 kvm och vår bio dotter har 13 kvm.
 
inget vidare när de tycker att det är för stor skillnad i stl på rummen.. vi kan väl för 17 inte bygga om huset för deras skull?? :evil: Ursäkta om jag låter ilsk men hur tänker dom?
Antingen vill dom ha oss som familj eller så låter dom bli men att klanka på en sådan sak då börjar man undra
 
Tack för svaren! Det skiljer ju lite men det verkar som de flesta är godkända om de inte skiljer för mkt mellan bio barn och placerings rum:)
Håller med Adel de kan inte begära för mkt om de inte är villiga att gå in och jämka upp skillnaden:)

Vi kommer att dela av rummet så småningom, kommer att bli jättefint:)
Tack för hjälp
Carina
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp