Hur svarar ni på ombudets frågor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag är ny på detta forum så jag hoppas att ni har överseende med mig om jag har lagt tråden på fel ställe. :smirk:

Vi är familjehem åt en fantastisk liten hen som är 10 månader. Det är vårt första uppdrag och hen har bott hos oss i 4 månader (LVU). Eftersom det pågår en hemtagningsbegäran så har hens ombud ringt och verkligen frågat ut mig vad jag tror och tycker. Jag svarade så ärligt och gott jag kunde för jag blev lite överrumplad av ombudets samtal då jag inte hade blivit förvarnad och hon är nog ett ganska aggressiv som ombud då hon verkligen grillade mig. Tyvärr så fick Biomamma höra i rätten allt jag sagt och var allt annat än glad när hon kom vid nästa umgänge. Hon började anklaga mig för en massa saker och jag kan till viss del förstå hennes känslor eftersom hon absolut inte har någon insikt och inte heller någon självinsikt. Soc tyckte att jag skulle ha varit lite mer återhållsam för att bevara en god relation med Bio.

Så min fråga är, hur brukar ni hantera dessa frågor från ombuden? Brukar ni svara så lite som möjligt för att hålla god relation med Bios?

Tacksam för alla råd jag kan få :smirk:
 
god relation med bio är ju såklart bra MEN.. Om vi inte svarar ärligt på hur barnet reager mot bio, hur bio är mot barnet hur ska vi då kunna skydda barnet. Om vi slätar över och förskönar verkligheten är risken stor att barnet är tillbaka hos bio igen. Nä jag brukar säga som så att jag vårdar och älskar barnet, INTE bio. Det får soc stå för.
Vi är dem som ser till barnets bästa och skulle det inte falla bio i smaken så får dem ta det med soc. Att soc säger som dem gör tycker jag bara bevittnar om den fruktansvärda lamhet och rädsla många sekreterare känner. Stå på dig!!!!

Skulle vi inte ha berättat sanningen skulle vi ha svikit våra barn. Vi är ALLTID ärliga om vad barnen har berättat, hur barnen reagerar före och efter umgänge. Vore en skam om jag skulle försköna detta.
 
Tack för svaret! Det är precis så jag tycker och känner, men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av att vara familjehem och av soc så blev jag väldigt osäker när jag blev tillrättavisad. Det är skönt att detta forum finns så att man kan fråga andra familjehem och få råd och stöd.

Tack!
 
Håller helt med föregående ! Jag är inte återhållsam med det som jag/ vi upplever här med vår liten . Har varit i kontakt m många ombud genom åren o vi ska berätta sanningen - o beskriva hur vi upplever att barnet mår, hur umgängen går o allt annat. Valde detta barns ombud att berätta i detalj vad du sagt till denne så har ombudet gjort den bedömningen att det bör sägas i rätten. Upplever att ombuden vet vad de bör säga o inte säga . Det är ju deras jobb att företräda barnet o det är se som väljer att använda sig av den kunskap / den information som de får reda på. Mycket bra att DU EJ VAR ÅTERHÅLLSAM! Det handlar om detta barns framtid . Kram
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp