Hur tänker ni?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har haft en kort placering som endast skulle vara över sommaren då det fanns tillfälliga problem i hemmet och att placeringen behövde miljöombyte.

Under denna period har :angel: berättat saker för oss som gör oss oroliga över hur h*n kommer få det i framtiden. Vi pratade med soc förra veckan och de förlängde vistelsen hos oss tills dess att alla ordinarie personal är på plats.

I morgon skall jag ringa och prata med soc om vad vi fått höra och det som vi lagt märke till. Men detta känns jättejobbigt för oss, vi vet att vi kommer att dra igång något stort och tänk om våra aningar är överdivna och att vi splittrar en familj utan anledning... Tyvärr kan jag inte gå in mer på detaljer men vissa saker som :angel: berättar är oroväckande.. Men ändå tänkt om vi drar igång något i onödan och ställer till med en massa för denna familj utan tillräckliga själ.

Att :angel: älskar sin mamma finns det inga tvivel om men miljön :angel: lever i verkar inte hälosamt för ett barn.

Vad har ni för tankar? Hur har ni själv gjort i liknadne situationer?
 
Förstår att det känns jobbigt om man drar igång nåt stort o det är överdrivet. Fast om man vänder på det...tänk om ni inte drar igång nåt stort o det inte alls är överdrivet? Kanske känns lättare om man tänker så, vet inte. Hoppas det löser sig till det bästa oavsett! Man ska nog gå på lite magkänsla! =)
 
Så länge det finns rent mjöl i påsen kan det ju
inte bli så stort. Å är det inte det ja då gjorde ni
ju det rätta.

/ Lilla ja
 
Jag skulle tala om allt för soc , jag tänker som så att barnet har berättat detta för er för att det kanske förstår att det inte går normalt till i dennes hem .
I bland läser man ju också om barn som nu är vuxna och berättade saker för andras mammor , lärare osv . när de var små och ingen gjorde något och barnet fick en hemsk uppväxt
Ring soc i morrn ,kram
 
Skriv ner allt :angel: säger, annars kan viktiga pusselbitar "ramla bort".
Jo jag skulle berätta allt som kommer fram för soss, deras jobb är ju att utreda hemförhållanderna.
En jouris jag hade berättade så hårresande saker så jag spelade in det på min mobil så fort h*n började berätta, sen överlämnade jag inspelningarna till soss.
 
Jo jag har antecknat allt i min lilla bok, känner mig ungefär som Emils mamma :D men allt som sagts och allt vi lagt märke till finns nedskrivet.

I morgon kommer jag överlämna allt och så får vi se vad som händer. :cry:

Jag hoppas att soc kan ta till sig det h*n sagt och det vi lagt märke till och sedan göra en utredning för att komma fram till vad som är det bästa för just :angel: Kanske kan man ordna det i hemmet kanske inte...
och enligt mina tidigare erfarenheter "tar" man inte barn från sina föräldrar utan giltlig orsak så jag antar att jag egentligen inte behöver bekymra mig för en placering i "onödan".

Tack för era svar :bow
 
Vi är i exakt samma sits fast detta är en placering vi haft på heltid förut men som flyttat til Bio..vi berättar allt,precis allt då det ju handlar om barnet och det är soc jobb att utreda om aningarna är befogade eller inte,man ska hellre säga en gång för mycket än en gång för lite tycker i alla fall vi.
 
Jag hade överlämnat mina anteckningar! Du kanske är den vuxne som faktiskt lyssnar och gör något!!
Dagbok är kanon! ! Så fort det händer ngt noterar jag. Viktigt när det sedan kommer till hemtagningsutredningar och inte minst när nya soc sekreterare kommer in i bilden.
 
Jag hade överlämnat mina anteckningar! Du kanske är den vuxne som faktiskt lyssnar och gör något!!
Dagbok är kanon! ! Så fort det händer ngt noterar jag. Viktigt när det sedan kommer till hemtagningsutredningar och inte minst när nya soc sekreterare kommer in i bilden.
 
Ja nu har soc fått all information och bollen är i rullning. De verkade inte särskilt förvånade utan det verkade medvetna om problemen. (eller iaf det mesta)

Vi fick informationen att tanken från början var att han från skulle fått en kontaktfamilj men vi sa att vi trodde att det inte var tillräckligt som insatts. Soc informerade då om att de inte helelr trodde det räckte utan att de redan tidigare trott att det så småning om skulle bli en stadigvarande placering. :? Ibland förstår man sig inte på soc.

Iaf frågade dom om vi kunde tänka oss att bli familjhem om det nu blir så. Vi känner lite att vi inte är rätt familj då jag tror att han har behov som vi har svårt att tillgodose, exempelvis tror jag han skulle må bra av att vara minst, här blir han den som är äldst. Jag förklarade för soc men hon verkade inte riktigt nöjd med mitt svar. Givetvis kan han stanna tills det ordnat sig men sen tror jag inte att vi är rätt (även om vi egentligen vill) Ska man inte lita på magkänslan i detta läge? (och än är det ju inte ens beslutat om att det blir en placering)
 
tycker absolut att du ska gå på magkänslan du har
bättre att barnet kommer rätt från början alla barn passar inte in i alla famhem ,,du har ju lärt känna barnet och kan ana hur det blir,,lycka till :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp