Hur tänker soc?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan alla

Vi har en plac, sen ca 10 mån. tillbaka. Det har varit 10 jobbiga månader både för oss men framförallt för plac. som inte var van att ha några vuxna som sa till om något förut. Plac. har/hade anknytningsproblem och väldigt svårt för att varva ner, tål inte tillsägelser mm. Sen en månad tillbaka har det dock blivit bättre på ett sätt, lyssnar bättre, är inte fullt så rastlös, har börjat lite smått på dagis och det går bra. Men på ett annat sätt går det mycket sämre, vill absolut inte sova om inte resten av fam. går och lägger sig. vaknar till flera gånger varje natt, har börjat kissa på sig (ibland och bara hemma). Så enl. vår handläggare har hon gått tillbaka lite i utvecklingen, vilket är vanligt säger hon när barnet väl börjar känna sig som hemma och tryggt.
Nu till mitt problem, mitt i allt detta, med tillbakagång och början på dagis, så vill soc. utöka umg. ifrån 2 timmar per månad till jag vet inte hur mycket? Dessutom ska hon börja träffa sin pappa igen, som hon inte träffat på ett halvår. Detta känns absolut inte som om det vore rätt tidpunkt med alltför för mycket förändringar.
Då vi fick förfrågan om detta barn, så fick vi reda på att det var en "uppväxtplac" och att det var mycket jobb med detta barn. Men nu tycker dom att vi gjort sådana framsteg med h-n att umg. kan utökas och att mamman ska göra en hemt. ansökan och en hemtagningsutr. ska påbörjas. Och på sätt och vis förstår jag soc. att det inte går att göra en hemt.utr. på 2 timmar i månaden, men att ens uppmuntra mamman till detta verkar ju helknasigt. umg. är övervakade och aldrig på samma ställe, utan i en djurpark, bad eller lekpark. Hur ska soc. kunna se om denna mamman är redo för att ta hem sitt barn efter ett sånt umg. Mammans situtation sen lvut har inte förändrats förutom att hon har fått ett barn till som aldrig är med på umgängena. Har vi inget att säga till om. Bestämmer soc. allt? Vad tycker ni om detta?
 
Ja du, ibland undrar man............ur sitt eget/barnets perspektiv.
Det vi lätt glömmer är att soc även har skyldigheter, och i dom ingår att göra en omprövning var sjätte månad ang LVU:t.
Och med dom omständigheter som du beskriver så skulle jag inte vara orolig.
Att "uppmuntra" till utredning kan ju också ha motsatt verkan, att realisera bilden av det omöjliga.
Ju fler "bevis" på att det inte går gör det kanske lättare för mamman att acceptera att det bästa för barnet inte är en hemflytt just nu.

Finns många sätt att se det på.........................
Hoppas dock innerligt att soc ser till BARNETS bästa även om vägarna dit verkar lite konstiga.

Lycka till
 
Sedan är det tyvärr så att om mamman gör ett hemtagningsbegäran måste soc göra en utredning. Däremot är det ju så att under dessa förutsättningarna så är det väl inte så troligt att mamman skulle få hem sitt barn.
2 timmar i månaden låter lite. Men har det fungerat kanske 4 timmar skulle kunna vara ok?
 
Längden på umgänget är ju mycket beroende på barnets ålder och hur relationerna ser ut. 4 timmar är väldigt lång tid för ett mindre barn, som dessutom kanske inte är helt trygg med de vuxna runtomkring. Tom 2 timmar kan vara lång tid för ett mindre barn.

Angående umgängets längd och hur ofta så tror jag mig ha förstått att Soc måste ha väldigt bra argument för att begränsa umgänget. Det blir ibland lite moment 22, man måste prova att ha umgänge så ofta/länge att det blir dåligt på något sätt och sedan begränsa. BBIC låter ju bra men de jobbar ju inte alltid så i praktiken...
Sedan gäller det att man har en soc-sekreterare som verkligen kan ta till sig och lyssna/dokumentera problem man har i familjehemmet när umgängena ser ut att fungera men orsakar problem efteråt i familjehemmet. Problem i form av rastlöshet, utbrott, asocialt beteende, sängvätning eller vad det nu kan vara.
I vårt fall är det umgänge 2 tim/månad. Övervakade. Av olika skäl alltid mitt på dagen.Den dagen är h-n allltid helt slut på eftermiddagen och klarar inte av andra aktiviteter, det är bara att se till att det är lugn och ro. Om det varit ett 'bra' umgänge.
 
Vad trött man blir när man hör allas historier.......
BBIC är ett skämt eftersom kommunerna inte jobar utifrån det.
Max se till att du för dagbok och skriver ner alla reaktioner från den lille.

Lycka till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp