Hygien

Hej!
Jag och min familj är sedan 4 veckor familjehem för en ensamkommande pojke från Afghanistan. Han är 13 år och än så länge fungerar allt jättebra :)
Men jag har en liten fundering, det är verkligen ingen stor sak men han duschar 2 gånger om dagen, en gång på morgonen när han går upp och sen igen på kvällen. Ofta har han varit och tränat och då är det ju inte konstigt att han vill duscha men jag tänker att om man ska träna på em kanske man inte behöver duscha på morgonen också.....
Men det är kanske väldigt noga med hygienen för de här pojkarna? Är det någon som har någon erfaranhet?
 
Ingen erfarenhet av afghanska pojkar, däremot är min egen biologiska likadan. Han duschar i tid och otid. Men bättre att det är åt det hållet än att jag ska behöva tjata in honom i duschen känner jag. Om det inte är så att det blir långa duschar för då är det ju en ekonomisk fråga också.

Kul att det går bra!
 
Känn lycka! Här sliter vi med både dusch och tandborstning hos vår svenska tonåring :crazy:
Gällande hygien så vet jag att muslimer måste vara tvättade inför bön, så det kanske är aktuellt i ert fall?
 
vi hade i början problem med väldigt långa duschar fick då reda på att det kan bero på ångest som lindras ngt av varma duschar dock ohållbart ekonomiskt med fem st så vi har sagt max 5 min. Dock köpte vi en bad tunna i höstas som det badas i en gång i veckan mkt uppskattat.
Dusch innan träning har vi numera enda problemet med men då dom hålls korta och all duschning efteråt sker där så låter jag det vara.
 
Tillbaka
Topp