I vilken ålder är det möjligt att ställa diagnos ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som rubriken lyder, hur tidigt kan man ställa en evt diagnos på ett barn ? Gissar att det är vanligast i tonåren ? Men KAN man utreda det på ett litet barn, säg 2-3 år, om misstanke finns ?
Hur går en sådan utredning till isåfall ? Någon som vet "kriterier" ?
* nyfiken * :angel
 
Adal sa:
vad misstänker du?

vi har egna misstankar och vi påbörjar utredning nu, :angel: är 5,5 år

Nja, mest nyfiken...
En bekant påstår att deras 2 åring redan fått en ADHD diagnos och går på medicin, aldrig hört att
En så liten medicineras. Å andra sidan har jag ingen som helst erfarenhet av sådant...
Tur att ni finns :banan:
 
En vänninas son fick diagnos när han var 4år.
Svårt att göra en komplett utredning men det var så glasklart med honom. Fick medicin och mår 100ggr bättre nu:)
Det sägs att man inte kan göra en utredning innan skolan men visst går det.
 
utredningen av min :angel: startade i samband med 4-årskontrollen och den pågår ännu. Tillkommer ständigt nya diagnoser och någon diagnos tas bort. Medicinerar mot ADHD sedan hen var 5 -6 år och idag är :angel: 10 år och två nya utredningar på gång.
 
Hej!

Jag tror att man måste kunna medverka i tester så vid tre års ålder kan man nog börja en utredning.

Tre
 
vad finns det som man kan göra själv innan för att underlätta tillvaron för både barnet och resten av familjen?

H*n är riktigt hyperaktiv och ju tröttare desto värre, till detta stora sömnsvårigheter, svårt att varva ner bland mycket annat.

Verkligen tacksam för alla tips...
Jag har läst boken Explosiva barn men tycker att h*n är lite liten än - bara 10 månader.... så jag får läsa om den snart igen 8)
 
Hej

Diagnoser kan göras mycket tidigare även då barnet inte aktivt kan med verka vid tester mm genom interjuver av nära till barnet. Kan man fastställa att allt inte står rätt till och barmed väldigt svår adhd tex kan få prova medicin även om en diagnos sällan ställs fullt ut förens strax innan skol ålder.

Hoppas det hjälpte lite
 
Mitt tips till dig är att titta över kosten.
Jag ar mycket god erfarenhet av att plocka bort gluten ur kosten. Hos oss gav lika stor effekt som medicinen. Tänk bara på att det kan ta upp till 6 månader innan kroppen är helt fri från gluten. Annars bör man tänka på att reducera socker så mycket det går.

Lycka till
 
Hej

Rekommenderar inte att mixtra med kosten på spädbarn men att bada och massera fasta rutiner

Tex äta . Bada . Massera. Pyjamas sova . Hela tiden dämpad ljus och kanske lite lätt avslappnande musik.

Medicinering på små barn sker oftast bara vid kraftiga affecter


Hoppas fet hjälpe lite :)
 
Jag tycker oxå att man ska kolla över kosten när barna har problem av den arten men inte när dem är 10 månader gamla.
Vid den åldern tror jag att en dietist kan vara till stor hjälp och man ska börja rota i kosten.
Rutiner, rutiner och åter rutiner tror jag kan vara till stor hjälp. En förutsägbar vardag men lagom intryck skapar en trygg bebis!!!
 
Adal; Har du en bio på 6år och en liten låne på 10mån. som du tror har ADHD?

Blir nyfiken på varför du tror det?

Varken dom har det eller ej så har ju en diagnos någon större betydelse när dom är så små.

Det är ju ändå ens egen lyhördhet som vet vad som funkar o inte funkar.

Läste att din svärmor fick gå långprom med liten, sover liten då? En del barn somnar så fort dom sätter sig i vagnen. Och andra värgrar sova hur trötta dom än är för det är så mycket att se på.
Somliga barn får man ju typ hålla fast i sängen för att dom ska sova och om man försöker gå så vaknar dom tvärrt man måste samsova all vila. Men det behöver inte vara en diagnos.

Rent allmänt så har nog familjehemsbarn oftare ADHD än andra barn. Men dom får nog också oftare den diagnosen felaktigt eftersom inre oro o stress ger samma symptom.
 
-så här är det ... båda dessa barn är placerade. 6 åringen har tillbringat hela våren med olika faser i utredningen och nu i höstas fick vi beskedet att h*n ligger inom autism-spektrat likaså inom adhd men att de inte vill ställa diagnosen än för att de vill göra en ny utredning nästa vår igen (?) Varför kan man undra...

Sen vår lill* :angel: som kom till oss som 3 månaders har en pappa med grav? adhd (vet inte hur man bedömer detta)
Lill* sover inte gärna i vagnen... om h*n somnar så sover h*n ca 2 timmar men även om h*n är skittrött så tar det tid att somna... Lill* har aldrig sovit långa stunder... i vanliga fall ca 30-50 min 1 - 2 ggr/dag. På natten tar det ca 2 timmar tills h*n sover riktigt. Under dessa 2 timmarna sover h*n oroligt och vaknar till var 15 minut, först när jag lägger mig somnar h*n till ordentligt, vi samsover eftersom h*n sover bäst då. Nattsömnen är i runda slängar från 19-05. H*n somnar ordentligt vid 21 och sen vaknar h*n ofta vid 01 tiden och sover därefter oroligt och vaknar ofta ända fram till 05 då vi går upp. Så även om det är 10 timmar på klockan så är det inte alls så många timmar effektiv sömn.

I början (innan vi samsov) var vi uppe mellan 6-8 ggr/natt vilket jag till slut tröttnade på. Lill*s pappa har jättesömnproblem, så jag tänker att det gått i arv.

Lill* är hyperaktiv i allt h*n gör, full fart hela tiden, stoppar allt i munnen, har supersvårt att varva ner, är visserligen nyfiken på allt och ska utforska vilket är normalt för barn i den åldern. Jag har ingen erfarenhet av adhd vilket gör att jag är misstänksam då h*n har arvet. Jag har inte hos något så pass litet barn sett denna aktivitet tidigare. H*n kan visserligen sitta still en stund på golvet och leka med något och h*n sitter sitt när jag bär. Sitter lill* i någons knä så ska det klissas och bökas nästan hela tiden. Så jag spånar om vad det är. Det behöver ju inte alls vara adhd men det ligger nära till hands att tro och jag vill gärna vara förberedd och gärna lite påläst annars är det gott att bara bolla tankarna och få tips på hur man ska hantera aktiviteten h*n uppvisar.


WoddyoBuzz sa:
Adal; Har du en bio på 6år och en liten låne på 10mån. som du tror har ADHD?

Blir nyfiken på varför du tror det?

Varken dom har det eller ej så har ju en diagnos någon större betydelse när dom är så små.

Det är ju ändå ens egen lyhördhet som vet vad som funkar o inte funkar.

Läste att din svärmor fick gå långprom med liten, sover liten då? En del barn somnar så fort dom sätter sig i vagnen. Och andra värgrar sova hur trötta dom än är för det är så mycket att se på.
Somliga barn får man ju typ hålla fast i sängen för att dom ska sova och om man försöker gå så vaknar dom tvärrt man måste samsova all vila. Men det behöver inte vara en diagnos.

Rent allmänt så har nog familjehemsbarn oftare ADHD än andra barn. Men dom får nog också oftare den diagnosen felaktigt eftersom inre oro o stress ger samma symptom.
 
Okej då förstår jag bättre.
Och ja det är ju ärftligt så klart man då har sånt i åtanke.

Men i bland blir jag orolig att man överanalyserar
Familjehemsbarnsbeteende.

Men nog har jag sett 10 månaders som man tänkt den där har ju adhd och som sen fått den diagnosen.
Våga fråga folk runt dig för man säger ju ofta inte det man tänker.

Tycker det är bra att ni samsover.

Det vanligaste är ju att dessa barn har överskott av energi och den måste helt enkelt ut ur kroppen.
Barnet får jobba fysiskt men inte för mycket intryck. svårt förklara hur jag menar. Men helt klart knepigt med små bäbisar.
Jag har inga god råd mer än gå mycket på magkänsla.

En sak är att öka (lite smått överdrivet) uppmärksamheten mot barnet när det gör något bra.
Och inte ge för mycket uppmärksamhet när barnet försöker provosera fram uppmärksamhet.
Utan lura barnet att byta fokus till något bra och ge beröm för det.

exp. barnet vill slåss med en lång pinne. Inte lönt att skrika o gapa åt barnet att sluta. utan man kommer med en bättre ide som barnet lockas av. Att vara ute mycket är ju bra där kan man lättare göra av med enegi och friskluften gör en trött och man får bättre sömn.

Men helt klart har du nu fullt upp.
 
åh läste din beskrivning av din situation o fick mig att minnas tillbaks 14 år i tiden då min dotter var liten. Hon var fyra månader då hon höll sig vaken 35 mil i bilen!!! somnade inte en enda gång o sen höll hon låda tjurigt o trött med min mormor som vi åkt o besökt i en timme innan hon äntligen dåsade till av utmattning i knappa timmen o så var det full fart igen.
Hon sov sin första natt när hon var fem kan tilläggas o då var morgon aldrig senare än 6.
Tur nog fick jag tidigt en kontakt familj till henne vid ett års ålder,då jag hennes tre första år var ensam totalt,hennes fem år äldre bror har adhd med inslag asperger.
Så hennes hyperaktivitet ,kontrollbehov rimmade illa med storebroderns stök o bus,en helg i månaden åkte hon o sov,sov ,sov hos sin kontakt familj.
Hon fick aldrig någon utredning specialpedagog inkopplad för att hjälpa dagis vid 4 års ålder,väntan tills sexårs trotsen o en flytt gjorde att utredningen inte kom till skott förräns hon var 12 år.
Då hade hon inte tillräckliga problem i skolan för att få diagnosen på papper.
Jag har varit hemma varande hela hennes skolgång o det var nog räddningen en förutsägbar inrutad miljö där saker planerades i god tid, det finns nog mkt o lära tips o trix för att underlätta vardagen jag plöjjde igenom allt jag kunde hitta i läsväg,sprang på föreläsningar o tog all hjälp jag kunde få ifrån bup jag var som en svamp o sög information o kunskap o det har nog varit min största hjälp. Men att utreda så små nä jag vet att vid två års ålder pratades det om adhd pga att hon aldrig sov men dom gjorde inte utredning så tidigt utan provade något att sova på fick användas högs tio dagar för att det var någon stark medicin som skulle få henne o vända på dygnet på nionde dagen sov hon en timme längre inte mkt det inte .
Idag är hon en lugn harmonisk tonåring hm ja lite hormon svängningar då :angel visst hon har lite svårt för plötsliga ändringar i planering osv men hon har lärt sig hantera det bra
 
oj Hoppsan... att hon orkade :oops:

Tack för tipset om att hitta strategier att fixa och avleda och alla föreläsningar som finns.
Föräldrar Emellan har ju hel del bra föreläsningar och i mitt yrkesliv har jag känningar inom specialpedagoger och liknande och de har jättebra träffar oxå.

Sen här inne finns ju många med erfarenhet och det är jag väldigt tacksam för.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp