Inför nästa deklaration

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Är det någon som vet hur det blir med våra avdrag när det gäller omkostnadsersättning för nästa år??
Hittills har det varit omkostnadsersättningens summa minus 1000:-, men nu har jag hört att regeringen vill höga avdraget till minus 5000:-, det låter väldigt mycket tycker jag...... Är det någon som vet??

Isåfall förlorar vi mycket pengar på våra barn, och kompenserar de??

Tack för ett bra forum // Kram
 
Då jag har en syster på skatteverket har jag fått denna info:

Om du har en omkostnadsersättning på 45 000 kr om året får du dra av (sänka din inkomst med) 40 000 kr from 2008 år deklaration (inkomstår 2007).
Det innebär INTE att vi förlorar 5000 kr utan din inkomst minskas med 40 000 kr istället för med 45 000 kr. Vi får alltså skatta för 5000 kr vilket blir ungefär 1250 kronor i ren skatt.

OM vi går in i nytt familjehemsuppdrag kommer vi dra upp detta med soc. ÄR omkostnadsersättningen skattefri så SKA den vara skattefri, tycker vi. Då får soc kompensera oss med de 1200 kr (eller vad det blir) som vi kommer att få betala i skatt.

Skatteverket kan INTE särskilja oss famhem (och tex dagmammor) från andra som har skattefria förmåner. Vi är en liten liten del av det stora hela och åker tyvärr med i smällen.

Jag vet inte om du blev klokare av detta inlägg men det är svårt att förklara (särskilt som jag är urusel på matte...)

Trevlig helg!
 
Tack mor Anna för svaret, man blir lite fundersam, Regler ändras oftast till vår nackdel,men nu förstår jag vad du menar.
Vilken tur att det inte blir mer för om det ska vara skattefritt så då vill man också att det ska vara det.
Trevlig helg själv :P
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp