Ingen hjälp när man snart fyller 18??!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:? :x :cry: Jag blir gaaaleeen!

I januari slog min son larm om en kompis som mådde fruktansvärt dåligt. Han flyttade in till oss och jag tog kontakt med socialkontoret. MEN Han fyller snart 18 nu och hamnar då i gråzonen. Familjehemsenheten skickade honom vidare till vanliga soc för utredning pga av hans ålder. Summa sumarium: Han har bott hos oss sen januari. Har fått NOLL kronor av soc - för de hänvisar till mamman som har en lön på existensminimum o pappan som har NOLL i inkomst. Försäkringskassan har dragit in underhållsstödet då han inte bor hos nån av föräldrarna. CSN drog in studiebidraget då han skolkade - men nu är han igång igen. Utredningsdatum för start var först för ett par veckor sen så de anser att de har till augusti på sig (4 månadersgränsen).
Vi behöver inte ha nån ersättning för mat och sånt, vi klarar det. MEN grabben har fortfarande inga pengar. Har någon annan liknande erfarenhet? Vad kan man göra? Han får inte söka eget socialbidrag så länge han går i skolan!!! Det är föräldrarnas ansvar att försärja honom.???
 
Det var det dummaste jag hört på länge om Soc.Kontakta Chefen där eller den som är Ordförande i Socialnämnden.Klart att ni ska alla ha pengar för detta nu.
 
Visst är det så föräldrarna har försörjnings skyldighet till barn är 21 enligt Socialtjänst lagen.De försöker bara spara pengar när de drar ut på detta nu.
 
Men jisses,det är ju befängt!! Vi har en grabb PLACERAD hos oss som är 18 år fyllda och praktiserar genom skolan så visst sjutton ska ni ha ersättning så ni kan lära honom ekonomi och så som behövs i det vuxna livet! Grabben har VISST rätt till både stödet från soc och ekonomiskt bistånd!
Då våran grabb fyllde 18 så ringde bara soc upp och sa att hnbehver söka bisåd själv för det är en ren formalitet men att placera en som fyllt 18 är INGET hinder!
Klart att han ska ha pengar,det måste ju tom socialtjänsten begripa.
 
Det kanske inte i första hand är pengar han behöver. Ta ett snack med soc och fråga hur de kan stötta honom. Kanske kan ni få bli jourhem för honom några månader (då får ni ju omkostnadsersättning så han kan få fickpengar) eller så kan han få en kontaktperson.

Det jag tänker är att han är ju en ung vuxen som behöver stöd i att hantera sin livssituation så som den ÄR, dvs hans föräldrar tar inte sitt ansvar och han har inte varit i skolan tillräckligt. Jag menar inte att skuldbelägga honom eller föräldrarna eller er, utan bara att det är den sitsen han måste stå ut med och hitta strategier för att lösa. Då behövs vuxenstöd på något vis - och ekonomiskt stöd? Kanske, kanske inte.

(Försörjningsskyldiga föräldrar ska bidra till den unges vård även om den inte sker i hemmet, men då är det soc som får kräva pengarna från dem i stället för att ni som privatpersoner ska tjata på dem. Så att ge killen stöd innebär inte att man ger föräldrarna fribrev.)

Är soc motiga så påpeka att det här är ju en förebyggande insats för att killen ska kunna klara sig själv, både praktiskt, känslomässigt och ekonomiskt, om några år!

Lycka till och var stolt över att du gör vad du kan!
 
Tack igen för alla svar. Men när jag hade en samtal med soc igår så sa de att nu var det en utredning som kan hålla på till i slutet av augusti. Och att de som utreder inte handhar ekonomiskt bistånd. Enda sättet är att föräldrarna söker bidrag för att de inte kan försörja honom. Nu är det så att pappan har noll i inkomst (är f n inlagd på behandlingshem) och mamman har en urusel lön som gränsar till existensminimum. Hon tycker inte om att soc är inblandad. Pappan ska vi inte prata om. En farlig person på alla sätt och vis som ska vara i så lite kontakt som möjligt med sitt barn. Mamman är nu upprörd över att försäkringskassan drog in stödet (som hon tog helt själv fast han bott hos oss i månader).
Vi själva har en ganska bra ekonomi. Men det retar mig att att grabben är helt beroende av oss ekonomiskt. Han har aldrig fått veckopeng, månadspeng eller något annat - någonsin. Vi har inrett ett rum till honom - köpt skrivbord, stol o dator bl a. Han berättade att han hade ett golvskydd hemma så att stolen inte repar golvet som ett litet exempel. Vi han ta detta tro? Nej. Plötsligt behöver mamman detta - fast de inte har en hel dator och att hon inte använder dator!
Det som upprör är att soc går efter någon sorts mall och bara hänvisar mig till att det är föräldrarna som har ansvaret. Ja ock? Man väljer ju inte sina föräldrar.
Pust, var tvungen att skriva av mig lite. För detta är en underbar skötsam grabb som har haft ett helvete under hela sin uppväxt.
 
Fy fa.....n Va du e bra! en stor eloge till dej Som tar dig an den ungdomen.
:claphappy:
Hoppas du orkar kämpa och TACK för att du finns......
:rollhappy:

Kram
 
Tack för alla värmande ord! Vi bestämde oss för att fortsätta försörja grabben utan ytterligare bråk med soc. Så får vi se vad de kommer fram till i slutet av augusti. Negativa energislukare är det värsta som finns. Nu ser vi till att ha det skoj och göra en minnesvärd sommar för hela familjen. Bara det att han klarar skolan är värt att fira i sig!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp