Inköp till barnet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När man är ny som familjehem,och får en placeringsförfrågan,skall man då betala själva för dom saker man behöva köpa in till barnet?
Tex.säng osv?
Hur fungerar detta? :?

Vi gjorde en lista tillsammans med de där barnen var för tillfället.
Vi skrev i ena kanten vad de hade och i den andra vad vi ansåg behovet vara.
Där emellan gav vi utrymme för soc att komma med detaljer och så kompromissade vi där det behövdes.
Var dock INGET som de protesterade mot.
Allt från tillräckligt antal trosor till cyklar, hjälmar och TV-spel fick vi igenom.
Möblerna tittade vi ut (IKEA) och prisgav.
Cyklarna köptes begagnade så där uppskattade vi att 500 kr skulle räcka.
Grundtanken är ju att lånebarnen skall ha samma standard som de redan befintliga barnen har.

Hm...Det där undrade jag också... :roll:
Men vad händer om det tilltänkta rummet är helt tomt på möbler och barnet behöver komma relativt snabbt till hemmet ? Jag tänker att det verkar vara en ganska omständig procedur som kan ta lite tid med allt pappersarbete ...? " Detaljer " / saker kan kanske vänta, men möbler är ju bra att ha :angel

Nja, det vill jag nog inte påstå att det var.............
Utredningshemmet skickade en lista, jag fyllde på och mailade till soc = 1 dag......
Nu hade vi 2 veckors inskolningstid på oss att iordningställa (och tapetsera/måla) 2 rum.

Har ni ingen extrasäng alls?
Säng är ju basic så då är det bara att ta det med det samma.
Beroende på var/hur man bor så kan man åka och köpa en på direkten och ha klar på en timme......?
Resten kan man ju fylla på sedan.

Jo, visst har vi en extrasäng...Det är väl bara jag som så gärna vill att rummet ska vara någorlunda möblerat och välkomnande när h*n kommer...
Vad jag undrade egentligen var väl om man kunde köpa nödvändiga möbler och lämna kvitton till soc. i efterhand ? Tror inte att h*n har något alls med sig nämligen.

Det får du kolla med den soc som står för placeringen.
För det är just "problemet".
Det är inte säkert att det är den soc som lovat som kommer att stå för er placering..............
Och har ni möblerna sedan innan så behöver ju inte DE bekosta dom?
Knivigt det där...........

Våra placeringar har gillat att få vara med och planera hur deras rum skall se ut och vad det skall vara på rummet.
Barnet kommer ju att komma till er för att träffa er innan beslut fattas (eller?).
Passa då på att prata om vad h'n vill ha på rummet, favoritfärger t ex .
Det förutsätter i o f s att de är så stora att de "bryr sig".

Lycka till

Jo, du har såklart rätt, det är väl bara jag som är lite för ivrig... :roll:
Och h*n är tonåring å har säkert sina egna åsikter om hur det ska se ut....
tack för hjälpen :bow

Hej!
Min erfarenhet är att om tonåringen får vara med och bestämma och kanske hjälpa till så brukar dom vara mer "rädda" om rummet och sina saker. Oftas har dom inga egna möbler utan att det skall bli nytt för dom, då kan det ju vara bra om dom få vara med vid inköpet så att det blir rätt färg mm. Säng och madrass köper vi nytt till varje barn som placeras med övrigt kan man köpa på blocket eller genom annonser. Sedan får dom 2 bäddset som är deras egna samt frotté som tex badlakan.

Lycka till :razz:

Vi har en syskonplacering, vi visste att dem skulle komma med ett mycket magert möbelutbud, bla enbart en säng trots syskon.
Normalt tar man allt sådant med sitt soc. jag tror att olika soc. har olika summor som barnen ska grundutrustas med, så därför behöver man få ta allt sådant i diskussion med sitt soc.
Vi låg ute med pengarna och fick tillbaks dem vid första löneutbetalningen, har man kanske ingen buffert att ta av så kan kanske soc. betala ut förskott, men sådant vet jag inte säkert.
Även jag hade väldigt gärna velat inreda rummet tills dem kom, idag tycker jag inte att det gör så mycket då barnen mådde mycket dåligt och hade bara ett totalt behov av oss och inte brydde sig ett dugg om varken rum, möbler eller saker. En annan fördel med att vänta var att vi nu fick chans att få upptäcka deras personligheter och vad för inredning och möblemang som passade dem.
En nackdel kan ju vara att man har väldigt ont om tid till inredning och införskaffning när barnen väl har anlänt, så det är en avvägning.
Nu köpte vi ändå på oss en del saker tills dem kom för våra egna pengar som inflyttningspresent, jag gjorde en beräkning vad jag tyckte vi hade råd att lägga ut helt enkelt och valde då vad jag skulle köpa för den summan.
Men jag känner igen mig själv så väl i det ni skriver, vad mycket tankar, drömmar och funderingar jag har lagt ner på "mina" barn, när jag inte ens visste NÄR vi skulle få några.
Jag önskar er ALL lycka!
Vänlig hälsning MGB

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp