inkomstbortfall?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.

Jag har en fundering på om jag tänker rätt eller inte? Vi har en plac, sen snart ett år tillbaka, så kommunen ger mig inkomstbortfall för att vår lilla terrorist :D hade/har anknytningsproblem, sen några veckor tillbaka har vår plac. börjat på dagis och det går hyfsat bra på dagis, men är helt färdig när vi kommer hem. I samråd med dagis och vår handläggare från vår org. har vi kommit fram till att 3-4 timmar per tillfälle är max vad h-n klarar av. kommunen är inte pigg på att förlänga mitt inkomstbortfall. Men hur ska jag lösa det? Det finns ju inget arbete som går med på att jag jobbar 3-4 timmar om dagen 3 dagar i veckan? ska jag gå med på att börja stämpla? Det känns ju inte helt rätt? Jag tycker att de borde förlänga mitt år, men enl. kommunen så gör man inte så? Men borde inte det prövas från fall till fall? tacksam för lite svar eftersom soc. kommer nästa vecka. Tilläggas bör kanske att jag bara har handledning från en org, det är kommunen som är min arbetsgiv.
 
Hmmm...kan inte förstå varför de inte ser till barnets bästa. Och er.

Det finns inget jobb du kan utöva på dessa få timmar.

Du får kräva LBE ett år till, eller åtminstone ett halvår. Att utvärdera dagis gången redan efter ett par veckor går inte.

Kontakta BUP ang de andra problemen.

Vi har varit hemma ett år med vår lille och har fått förälngt ett till. Det var ingen diskussion om det. Dock var det min arb.givare som började knorra.

Har en heltid, kan inte börja jobba heltid om ett år, utan det blir ju halvtid eller 75%

Stå på dig!!
 
När mitt hjärtegull kom som treåring fick jag helt inkomstbortfall för min heltidstjänst första året. År två fick jag 50% och år tre 25%. Då hade jag motsvarande nedsättning av tjänsten. Nu är det ju ett antal år sedan så jag vet inte vad som är praxis nu. "Min" kommun verkar på många sätt ha varit exemplariska utifrån barnets behov. Lycka till!
 
Det är barnets behov som styr, kan barnet inte ha barnomsorg i den utsträckning som krävs för att du ska kunna arbeta så får soc. helt enkelt betala dig.
Krångligare än så ska det inte vara. När dem kommer så var helt enkelt bestämd och säg ifrån!
Låt dem inte utnyttja dig!
Usch, det är ju så man blir förbannad banne mig! (självklart inte på dig, utan på ett utnyttjande soc).
Mvh MGB
 
Tack för era svar, jag får försöka tuffa till mig när dom kommer, men det är svårt att diskutera pengar, när det gäller att ta hand om någon som man har en hel del känslor för, men det är väl det dom vet :littlesad Handledaren från org. skulle ringa och prata med dom innan mötet. Soc själva har ju inte varit här sen i april, så de kan ju inte veta vad vår lille :angel: kan och klarar av......... Förhoppningsvis kommer vi att kunna ha längre dagistider så småningom, men eftersom :angel: inte kan varva ner, så är det max 3-4 timmar som går innan humöret och orken är totalt borta. Alternativet vore ju att :angel: fick en egen personal på dagis som plockar undan barnet när det blir för mycket. som det är nu har jag ju telefonjour under hela dagistiden, senast idag fick vi förkorta tiden och gå hem och sova en stund, till saken hör ju också att h-n har gått tillbaka en hel del i utvecklingen det sista, vill sitta mycket i knä, börjat kissa på sig, sover väldigt dåligt, helst i knät. Dagen efter umgänge är det inte snack om att gå till dagis, då är det bara knät och att bli buren hela dagen som gäller. Vilken arb.givare skulle gå med på detta, att jag är borta 2 dagar i stöten 2 gånger/månad.
ja det ska bli intressant och se hur soc. lägger upp det.

Med vänlig hälsning/ Ester
 
En väninna till mig fick fortsatt LBF tills barnet blev stabilt och tryggt nog att kunna gå 6 tim/dag på dagis. Det tog tid, sammanlagd tid hon fick LBF blev 3 år.
Under det sista året hon hade LBF tog hon emot ytterligare en placering, men från en annan kommun, då knorrades det en hel del från den första soc. som ville ta bort LBF, min väninna fick totalt sett 3 år LBF.
Idag gör hon som så att hon förhandlar till sig ett lite högre arvode, men åh andra sidan kräver hon inget LBF. Hon går en "medelväg", det har hon aldrig någonsin behövt ha några problem att få till.
Hon tycker det känns bättre för sin del då hon själv kan bestämma NÄR/OM hon vill återgå till ett arbete och inte vara så totalt beroende av vad soc. är villiga att ge och inte.
Mvh MGB
 
Hej igen

Nu har äntligen soc. skickat iväg en remiss för buputr. den är inte påbörjad än men snart så :razz: Vår lilla 3 åring går nu på dagis ca 15 tim/v. vilket vi, dagis och vår handledare tycker är fullt tillräckligt. Eftersom vår lilla terrorist inte är lika socialt och emotionellt lika gammal som resten av dagisgänget så både stör och förstör h-n för de andra. H-n vill hela tiden vara där det rör sig mest, ha koll på vad allt och alla gör vilket gör att :angel: är helt slut när dagis tiden är slut. H-n trivs otroligt bra på dagis och fröknarna är helt underbara, och som tur är så har inte :angel: än fattat att de andra barnen blir störda av h-n.
Nu till vårt problem, mitt år med LBF (1 dec) börjar närma sig sitt slut och vi har bett om att LBF ska rulla på tills Bup.utr. är klar. Detta tycker dock inte soc, utan de tycker att jag ska börja jobba i dec och :angel: ska till dagis på full tid. de tycker att h-n har utvecklats enormt mycket detta året på umgängena (2 tim/mån) så nu borde h-n klara av mer tid på dagis (dagis började h-n på 8 sep). Detta vägrar vi, vi är helt enkelt rädda att förstöra det lilla lugn vi har hittat här hemma. Dagis på fm, hem och sova, vakna, sitta och gosa hjälpa till med middagen, leka och att vara hemma i lugn och ro innan resten av familjen ramlar in tycker vi andra är helt lagom just nu med tanke på vi har haft en tillbaka gång emotinellt sen slutet av sommaren (sover dåligt, har börjat kissa på sig mm). Efter ett flertal disk. med soc så kommer vi inte fram till något. Vår handledare hade möte med soc igår och fick då beskedet att vi kunde få besked den 22 nov?? en vecka innan vårt "uppdrag" går ut ska vi alltså få besked om jag ska ut och börja jobba? den 22 nov ska jag alltså få besked om jag får lön i dec. Är det rimligt? Vi har t.om hotat med att säga upp plac. om vi inte kommer till en snar lösning för vi som sagt vägrar sätta :angel: på dagis på heltid. Vad hade ni gjort. sagt upp plac med hopp om att de ska reagera eller vad? jag hotade med uppsäg. förra torsdagen och har sen dess inte hört ett ord :evil:

Jag är snart helt knäckt och förtvivlad över detta :?
 
Stå på dig/er, trots all kärlek till barnet. Arbetar du heltid? Då ska barnet isf orka gå på dagis MER än heltid eftersom du behöver hämt o lämntider i det.
Det är helt enkelt ett snålt soc.
Usch säger jag!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp