Inkomstbortfall!

Behöver snabbt svar! Vi har idag tre placeringar varav den minsta är pts skadad, vilket kräver enormt mkt jobb. Vi kan aldrig göra saker eller åka iväg där det är mkt folk, eller mkt ljud. Vi är därför begränsade och får alltid dela på oss så den ena får åka iväg med de andra barnen. Vi har dessutom 3 egna barn. Allt kretsar kring denna lille på 6 år. Tre ggr om dagen kör jag till skolan dels för att lämna men åxå för att hämta killen som ibte kan gå heldag på skolan. Sen två ggr i veckan till bup och alla andra saker som tandl. Läkarbesök o allt som ska skötas! Vi sköter även umgänget fast inget avtal finns på detta då vi delar på oss och den andra får åka iväg på ett 4 tummars långt umgänge var 3e vecka. Vi får ingen ers för detta heller. Nu ska jag vara hemma heltid och har ett arvode på 9800 kr då allt ska täckas med resor och hämtning o lämning på skolan och umgänge. Inget inkomstbortfall då de anser att jag har högt arvode! Vi känner att vi knappt orkar detta då de andra barnen blir lidande med.ingen avlastning alls på två år då de inte hittat nån lämning. Ska det vara så hör? Vill åtminstone ha ers för förlorad lön eller avlastning, men är rädd att de tror att vi glr detta för pengarna! Har kortat ner detta för det är så mkt annars!
 
Har du 9800kr/barn? Vad har du för omkostnad/barn?
Du kanske kan deala med kommunen om ibf tex 50% för de tänker säkert att du får ju nästan 30000 i arvode för de tre barnen och då måste ni räkna med att lägga viss tid på just de sakerna som du nämner (säger dock inte att jag håller med om det).
Vi har också tre placeringar och jag anser det vara min lön och har sagt upp mig från mitt jobb när jag inte fick mer tjänstledigt beviljat. Jag har lite högre arvode än 9800kr och flyttar något barn ut så kommer vi ta emot en ny just för att det här är mitt arbete och jag älskar det jag gör :love:
Jag är för att man ska få skäligt betalt men att få 30000kr/månad +ibf på kanske 25000kr-30000kr/månad (om man ligger på snittlön i Sverige) betyder att kommunen ska betala 55000-60000kr/månad + semesterersättning för 3 barn. Lite ansvar får man nog ta själv och inse vad som är rimligt att klara av innan man säger ja till uppdraget.
Jag menar inte att kritisera dig så jag hoppas att du kan ta mina reflektioner som just reflektioner :roll:
 
Däremot tycker jag definitivt att ni ska få avlastning utan avdrag för att orka stå kvar om ni har såpass krävande placering och dessutom 3 biobarn som behöver tid med sina föräldrar :bounce:
 
Hej igen;) nej vi har bara denna ersättningen för detta barnet. De andra har vi ca 6000 för. Och dessa summor är innan skatt. På alla tre då. Känner väl mest att när vi inte fått nån avlastning alls på barnen på två år, de träffar ibte heller sin släkt eller familj alls förutom denna pojken då som träffar sin biopappa var 3e helgså kunde Vi fått lite högre arvode.Hela arvodet går till att renovera o köpa nytt när han har utbrott och alla resor och utlägg vid umgänge. Vi betalar då allt som ska göras, ätas o köras för pappan med.
 
Om man får inkomstbortfall för att man är tjänstledig så brukar kommunerna betala 12% extra i semesterersättning som du förlorar från jobbet.

Jag förstår att du inte kan leva på de arvoden du får eftersom de andra två var mycket lägre.
Kräv högre arvoden på alla tre eller ersättning för inkomstbortfall för pojken med svårigheter. Ta hjälp av Bup om det finns diagnoser så de kan styrka hur mycket tid och jobb pojken kräver det brukar väga tyngre än familjehemmets ord.

Jag har tidigare haft 100% ibf+lägsta arvodet enligt skl för vår flicka (adhd,posttraumatisk stress, reaktiv kontaktstörning) sen ville kommunen att jag skulle jobba 60% vilket blev jättesvårt och ytterligare lite senare ville de att jag skulle jobba 80% och då brakade allt här hemma så jag förhandlade till mig högsta enligt skl i både arvode och omkostnad och struntade i ibf för det kändes som vi ändå inte hade något att säga till om. Efter den placeringen som var vår första och som fortfarande bor kvar så är jag som sagt hemma på heltid och tar inga nya under 15000kr/månad.

Jag önskar dig lycka till i din förhandling med kommunen :razz:
 
Kanske lite utanför frågan... Men varför varierar ersättningarna så mkt? Vi får lägsta på omkostnad, ca 10.000 (före skatt) i arvode och 80% ersättning för lönen. Är det en bra llr dålig ersättning? Vår placering är ca 1,5 år
 
Ang det som går sönder o era resor o utlägg - det hör ju till omkostnad i inte arvode - vad har du där? Jag har en mkt krävande placering o får i dagsläget ersatt min lön då denna placering kräver mkt arbete. Detta plus arvode i mellanlägets övre del ( enligt skl. ) Plus lägsta omkostnad men extra för semester o resor o medicin o liknande . Hur ser er omkostnad ut?
 
Tillbaka
Topp