Internetuppkoppling eller inte?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
En hypotetisk fråga som kan bli verklig.
Våra barn har var sin dator.Internetanslutna därför att de kan hantera det och följer våra gemensamma regler.Vad gör vi när vi märker att ett av barnen inte följer reglerna? Är det hårt att koppla bort internet helt och hållet från hans dator?Samtidigt finns ju möjligheten att använda syskonens datorer i smyg.
Vill inte stänga ner allas internet.
Vad tycker ni?
Hur hanterar man det här med nyplacerade ungdomar?

Gittan
 
Att koppla bort Internet på en dator är

inte roligt men kan kan vara nödvändigt.......Vi har installerat ett program som styr vilka tider barnet/ungdomen kan vara inne exv bara kvällstid viss tid som kommer att uppluckras successivt om det fungerar.

Vi har även egna inloggningsuppgifter på samtliga datorer och har diskuterat vad som gäller redan från start. Att sitta vid datorn är ingen "rättighet" utan en aktivitet som man får göra i lagom dos.

Jag tycker inte att det är hårt om barnet/ungdomen har förstått konsekvenserna om uppgörelsen missköts.

Hellre en sur än exv tre för om de andra sköter det så blir det ju också orättvist mot de andra- vad "tjänar" de på att sköta dataanvändet annars?

Lycka till!
 
Hejsan!
Vi var i den situationen med ena barnet som gjorde massa dumt över internet.......
Vi drog in internet för bara henne i en månad....... sen fick hon tillbaka internet på prov....men det gick bara några dagar så var vi tvungna att plocka bort det igen...... Dom andra barnen fick alla lösenord till sina datorer så hon kunde inte "tjuvsurfa" från dem.
Nu får hon bara sitta om någon vuxen är med, få se om hon växer till sig men ca 6 månader kommer vi dra in det den här gången. :evil:
 
Jag blev till sist tvungen att sätt dit hemligt lösenord med följd av att de andra barnen inte heller kan vara inne hur som helst.
Sen har jag tidsbegränsning och det efter hur gamla barnen är eller hur de sköter internet. På nåt sätt tycker jag att det ska kännas om man inte har skött internet på det vis man lovat. :wink:
 
Tidsbestämt för surfing/chatt..och mer tid om de ska plugga, websökning mm mm. Vi har "datarum" med 2 datorer m internet. Ingen har egen dator på rummet. De som gör dumma saker, få inte sitta vid datorn.
 
Eftersom jag själv sitter en hel del framför datorn har jag svårt att neka barnen. MEN - uppgifter ska vara utförda innan man får sitta där. Gäller även mig. Disken, tvätten, djuren etc ska vara klara innan. Barnen ska ha gjort sina uppgifter innan de får sitta där. Läxor ska vara gjorda innan och behövs datorn till läxorna sker det under övervakning. MSN är förbjudet under läxläsning tex.

Helgbarn fråga alltid om det är ok att sitta vid datorn eller spela Wii. Jag har större restriktioner kring datorn än Wii (för där måste man röra på hela sig i de spel vi har *fniss*)

Kommer jag i den situationen att barnen/barnet inte kan hantera Internet på ett korrekt sätt blockar jag via min router genast. Alla har sina egna inloggningar på datorerna och har man lämnat ut sitt lösenord har man gjort sig skyldig till att ta sitt straff att vara utan dator ett tag. :wink:
 
Hemma hos oss har vi data tid och sen får man inte sitta före tio på morron och inte efter tio på kvällen, på det viset kan vi äta frukost ihop på helgen i lugn och ro och umgås lite på kvällen utan att nån springer till datorn, det vi gjorde sen var att vi prata med barnen om att man kanske inte behöver sitta varje dag och det har dem blivit duktiga på dem har ofta en massa andra aktiviteter som dem är ute på. det här med dator kan lätt bli ett beroende sen lär dom sig ju inget om det sociala spelet som man får träning på ute i det verkliga livet.
 
Nån här som vet hur man stänger vissa sidor på internet. Har upptäckt att vår placering 11år kollar porr. H'n vet även hur man suddar bort de sidor h'n varit inne på därför har jag svårt att se när och om h'n fortfarande efter att ha "lovat" att inte gå till dessa sidor. Nånstans har jag sett att man kan göra internet barnsäkert men jag kommer inte ihåg var och hur.
 
Visst är det ett gissel med data, vår placering var som tokig i början så vi fick lov att sätta gränser. Det är högst vissa timmar under en viss tid, gäller det skolarbete så kan det bli mer men vi får hela tiden ha koll då för det är chattande som tar över. Vår placering har en diagnos så blir alldeles för uppstressad om det blir för lång tid, tycker vi men självklart är det bara vi som tycker så. Vi har även datan placerad på en gemensam plats.
 
Vi hade liknande situation själva med en tonårskille.
Var dock stenhårda när han misskött sig på olika plan så som bl.a skola eller via internet. Då rök hans uppkoppling, och vilka fajter vi fick ta. Men i grund och botten visste han att det var hans eget fel och det fungerade sen som våran "grej" till att få han att fungera i övrigt.
Samt hade vi även som Nita skriver här, datatider. Inte före 10 på morgonen och inte in på några sena nätter. Precis som inte direkt efter skolan förrän läxor var gjorda bl.a

Även fast det var tufft och man många gånger inte orkade ta en disskution kvällstid så gjorde vi det ändå och det lönade sig betydlig i längden. : )


Självklart ska inte de andras barn uppkopplingar försvinna pga en som gjort fel, däremot kanske du kan försöka prata med dom om att den som gjort fel ej skall få låna någon av de övrigas datorer för att dom på så sätt också gör fel?

Hoppas det löser sig eller förhoppningsvis redan har löst sig. :D

MVH Anna
 
Sussi sa:
Nån här som vet hur man stänger vissa sidor på internet. Har upptäckt att vår placering 11år kollar porr. H'n vet även hur man suddar bort de sidor h'n varit inne på därför har jag svårt att se när och om h'n fortfarande efter att ha "lovat" att inte gå till dessa sidor. Nånstans har jag sett att man kan göra internet barnsäkert men jag kommer inte ihåg var och hur.

Om ditt barn vet hur man raderar sidor man varit in på kan denna förmodligen även låsa upp spärrar som du lägger in i datorn. Jag har skaffat en router som alla datorer är ansluta till. I denna router finns en programvara (medföljer) som bara jag har lösenordet till. Däri kan man enkelt spärra ut enskilda adresser alternativt hela domännamn. Mycket effektivt. /Andreas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp