JAAA .... Julsida för stämning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liten bit?????
Här köper jag 2 pepparkaksdegar och får 1½ plåt , ingen vet var resten hamnar :angel .

Här kommer ett mumsigt recept till :wink:
Kolaformar
100g smör
2msk florsocker
2msk glykossirap
1msk vaniljsocker (äkta blir godare)
1 äggula
3dl vetemjöl

Fyllning
2dl grädde
50g smör
3dl strösocker
2msk glykossirap

garnering
1dl florsocker

Arbeta samman degen , i plastpåse i kylen minst 1 timme .
Tryck ut deg i formar . Nagga .Grädda i ugnen 200* i 6-8 minuter . Låt svalna innan de tas ur formar .
Blanda alla ingredienser till kolan i tjockbottnad kastrull , koka till 120* eller gör kulprov . Fyll kola i formarna . Pudra florsocker över kakorna strax innan servering eller blanda florsocker med lite vatten och bred över kolakakorna .

Gissa om jag gillar kola :angel :wink:
Kanske kan man kombinera med pepparkakskolan :razz: mums
 
jorå.. sådär lite lagom. Har en del klappar kvar att införskaffa.
I år har jag inte tokpyntat pga liten tiden finns helt enkelt inte så det får vara som det är.

Men vi ska i em göra goa apelsiner med nejlikor i, pepparkakorna är ju dekorerade så nu behöver vi lite go juldoft. C ska ju ta med lite hem till mamman så vi får passa på att göra när han är här...tydligen gör mamman inget alls.. de ska ju fira jul med morfar.... enl C har hon inte ens adventsljus framme

Så han får tanka jul här =)
 
Hej

Här hemma är det jul mys :) vi har gjort apelsiner med nejlikor , lussekatterna är klara, pepparkakor är dekorerade, pepparkakshusen är på plats :) ikväll blir det jul mys med en julfilm :)

Vi har bakat julgodis men lite till skall göras :) men i morgon är det umgänge så vi får hålla upp några dagar tills liten är på fötterna igen :(
 
Idag en omgång julköttbullar med ena tvillingen . 2 plåtar blev det , allt i :angel: takt så vi hann inte med det andra för nu är det iväg till julteater , föräldrar är inte välkommna förrens 17,30 :wink: :D .
Lite Lucia skulle de åxå ha och sedan sälja grejor de gjort till förmån för barncancerfonden .
Kan man vara annat än stolt över det engagemanget ....... och bara 10 år , klart andra barn där åxå men de är mella 7 -12 år ..... de som arrangerat detta alltså :razz: .
Saker och ting bötjar kännas väldigt juligt , granen färdig och jullukter och pynt och gardiner och ungar som om de hade konstant sockerkick :rollhappy: :rollhappy: :rollhappy: .

Jingel bel , jingel bell....... :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Måste bara berätta ..... Vi kommer till :angel: arnas arrangemang till förmån för barncancerfonden , blir serverad och naturligtvis vallade mot försäljningsborden och barnens ögon följer alla vuxna i spänd förväntan . Det var nästan så man kunde ta på spänningen . Viskade sinsemellan och fnissade , pojkar och flickor . Där är smällkarameller , pappershjärtan vykort och krukor och allt har dom gjort själva även dekorationen . Mycket glitter och mycket vackert . Sedan märker jag att det står en massa åxå .
"Den som köper denna kruka hjälper kanserbarn" "Denna menska har jälp barnkanserfonden"
Min :angel: skrev "Köp mig och stöd barncacerfonden" . Den hann jag inte köpa , min granne hann före så kastade mig över min andra :angel: kruka .
Efteråt slår det mig när jag kommit hem .... vilken fälla vi gick i LOL :D . Dom spelade på vårt samvete som skickliga vionolister . Dom vallade oss som får :D .
Jag älskar barn och deras förmåga till att lösa problem . Dom är ju helt underbara . :love: :love: :love: :love: :love: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Snälla du "mammac" .... ha inte ångest när det gäller mig i alla fall . Jag gör så enkelt jag kan , är nämligen väldigt bekväm av mig med inställningen "det får bli som det blir när det inte blev som det skulle" :wink: .
Jag bara åker med så att säga :D . Baka är enkelt och när man har flera ivriga händer så är det ju mest övervakning , om lussekatter nu inte ser ut som lussekatter ..... dom går att äta ändå .... samma gäller för pepparkakor . Jag kan inte säga att jag gjort något tyngre än burit och assisterat . Sedan har mina :angel: ar farit fram som orkaner ... okej det enda jag behövde rätta till var fönsterputsningen . Många fönster när de varit i skolan och sedan ställa tillbaka så det inte syns att något är flyttat LOL :D :D :D .
Ett fönster får nog ha nya fästen till gardinstång efter gardinbyte LOL :wink:

Fullständigt övertygad om att du snart är ifatt och långt förbi mig snart i alla fall .
Har sedan flera år lejt julhandel till sambon ..... och varför inte vänta till sista minut när man kan och sedan svära över att det är så mycket folk :wink:
Inte jag i alla fall "jag trivs bättre hääär där jag kan sitta och lukta på alla .... ehmm ... hm .... :idea: pepparkakorna " :rollhappy: :rollhappy: :rollhappy: :rollhappy: :rollhappy:
:banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp