Jag behöver bolla lite.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Jag är ny här och är så tacksam att man kan få kontakt med andra föräldrar som valt att bli familjehem :)

Vi har precis blivit utredda och under utredningen så flyttade det hem en flicka till oss på 10 år. Förra veckan vart allt klart vi vart "godkännda" och nämnden bestämde att flickan kan bo hos oss.

Varje morgon så lämnar vi flickan på fritids och även på eftermiddagen efter skolan går hon på fritids. Vi känner att vi vill inte lämna henne hemma själv för att hon klara inte att ta hand om sig själv, så som att göra frukost m,m

Nu har våran socialsekriterare tyckt att vi kanske ska gå ner i tid i några månader så hon slipper gå på fritids på eftermiddagen, och de är jätte bra tycker vi! Då får vi mera tid som familj att lära känna varandra.
Nu är det ju så att vi bor 3 mil från jobbet ( jag och sambon jobbar på samma jobb) då tyckte hon vi skulle köpa en till bil.
Vi går inte med på de, vi har inte dom pengarna att lägga, en till föräkring, ja ni vet ju. Då tycker hon vi ska åka buss, de tar 1 timme och 15 minuter att komma hem. Vi vill kunna äta middag tillsammans som familj, inte ska den som jobbar heltid få komme hem senare och inte kunna äta mat med familjen!? Sedan har vi ett biologiskt barn som är 3 år och går och lägger sig vid 19 tiden på kvällen, då hinner man ju inte träffa henne alls.....

Kan man som fosterfamilj säga nej vi går inte med på att åka buss eller köpa en till bil!???
Jag tycker dom kan lönekompa oss båda eller fixa en låne bil i tre månader som de här nu gäller att gå ner i tid. ( dom vill vi går ner 25% i arbetstid)
Snälla hjälp oss, hur skulle ni gjort???

Tacksam för svar och frågor!!!!

Om de förslag som er soc.sekr. kommer med inverkar negativt på er familj så behöver ni inte göra som hon föreslår. Vill de inte kompensera er för de fördyrande levnadskostnader som en bil till innebär så är det "bara" att säga nej.

Hur är det, betalar soc. för fritidsplaceringen, skulle de spara in utgifter på att flickan inte går där på eftermiddagarna? Om så är fallet så kunde kanske de pengarna läggas på er omkostnadsersättning, som ersättning för billån/försäkring.

Hej! tack så jätte mycket för ditt svar!
Vad jag vet så betalar man inte fritids avgift tror de är komunen som står för de!? Sos har inte sakt nåt...

Ja men annars är det ju en jätte bra poäng de du skriver! Samtidigt borde de ju inte vara några problem att lönekompa oss båda i tre månader. hon har tidigare bott på ett hem över ett år, de kostar ju verkligen pengar, så det känns om tre månaders lönekomp för oss båda inte är hela världen. De handlar ju verkligen om flickans bästa!!!
Flickan som bor hos oss har inte direkt nån faders figur i sin uppväxt, hon är inte alls van att man lever som man och kvinna. Så jag tycker att det bästa är ju om vi kan vara tillsammans hela familjen på eftermiddagarna. Hon har även gått om ett år i skolan och hon ligger ändå efter och vi kämpar massor med hennes läxor, vi vill ju verkligen inte att hon ska komma ännu mera efter än vad hon redan gjort! Så nån måste hela tiden hjälpa och pusha henne med läxorna, då betyder ju de att nån måste vara med 3 åringen så hon inte stor i läxorna pluss att hemmet och allt annat ska skötas.

Man känner att man behöver bolla med er som kan de här och man vill få lite mera självförtroende i det här med sos, man vill liksom veta att det vi känner är bra eller dåligt.... jag hoppas ni förstår vad jag mena?

skärtorsdagsnatt sa:
Om de förslag som er soc.sekr. kommer med inverkar negativt på er familj så behöver ni inte göra som hon föreslår. Vill de inte kompensera er för de fördyrande levnadskostnader som en bil till innebär så är det "bara" att säga nej.

Hur är det, betalar soc. för fritidsplaceringen, skulle de spara in utgifter på att flickan inte går där på eftermiddagarna? Om så är fallet så kunde kanske de pengarna läggas på er omkostnadsersättning, som ersättning för billån/försäkring.

Är det samma kommun så brukar dom interndebitera fritids (så gjorde vår).

Båda 25% eller så får då ersätta er för omkostnaderna!
Jag hade hävdat båda på 25 % i o m det du berättat.

Stå på er, lycka till!

honey sa:
Är det samma kommun så brukar dom interndebitera fritids (så gjorde vår).

Båda 25% eller så får då ersätta er för omkostnaderna!
Jag hade hävdat båda på 25 % i o m det du berättat.

Stå på er, lycka till!

Ja de är samma komun :)

Ja de känns som de är det bästa allternativet, de handlar ju som sakt bara om 3 månader!!!

Tack så mycket, ja vi ska stå på oss :rollhappy:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp