Jag måste få tjäna pengar på mitt jobb.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför i hela friden är det så infekterat. Jag är jourhem, det är mitt arbete. Klart att jag måste tjäna pengar på detta, det är mitt jobb.
Jag gör det inte BARA för att tjäna pengar. Jag älskar mitt jobb och det är ljuvligt att hjälpa alla dessa barn och ungdomar som flyttar in och ut här. Att ge dem en familj. Och ja, att ge dem en mamma och pappa. Det vill säga någon som lyssnar, bryr sig, tar hand om. Någon som sätter sina egna behov långt efter deras. Någon som öser kärlek över dem.

Jag kan förstå att vissa som inte alls är insatta i vår värld ibland undrar. Undrar varför man ska tjäna pengar på att ta hand om andras barn.

Det är väl många yrken där vi hoppas att inte bara lönen spelar in. Jag önskar att mina barns lärare inte bara är på sitt jobb för att tjäna pengar, utan också av kärlek till andras barn.
Den man som opererar mig, den som förlöser mina barn mm mm
Men inga ifrågasätter dessa yrkesgrupper.

Ja, jag får en lön för det jag gör. Men det får ju ALLA som arbetar i Sverige.

Heja alla oss som delar med oss av våra underbara familjer. Heja alla oss som hundraprocentigt ställer upp för andras barn.

Kram till er alla.
Skäms inte för ert jobb.
Skäms inte för er lön.
Ni är värda allt.
 
Det du skriver är så SANT . Men vi slåss tyvärr mot myter som blivit "sanningar" ocn som till och med underblåses av soc.sekreterare som säger att "det är bara att ta en jouris så har man 30000 enl. skl."
En politiker kräkte av sig nått liknande vansinningt om sjuksköterskerna när dom strejkade för högre lön och han fick vackert be om ursäkt dagen efter . Vad var skillnaden ?
Dom har ord på sin kunskap och kan i media rada upp dessa utan att låta flummiga , Därmed kan dom kväva lögnen i sin linda . Ovanpå detta så har dom även ett fackförbund med skickliga advokater .
3 mycket viktiga saker som vi inte har och då blir resultatet att myterna blir sanningar .
Jag tror fortfarande att ett steg i rätt riktning är att liksom förskolepersonalen som även de fick tampas med problem med att förmedla den ordlösa kunskapen , ha psykologer som på nära håll får studera hur man hanterar barnen och då sätta ord på vår ordlösa kunskap .
Kunskap är makt . Makt att slå sönder lögner . Makt att förhandla . Makt att skydda barnen .
Jag efterfrågar fortfarande en psykolog som steg ett .

Skickar kramar tillbaka :wink:
 
Det är inte fult alls. Kärleken är gratis men allt arbete runt omkring är inte det.
Jag vet att vissa vill att vi ska göra detta gratis med enbart tex barnbidrag som omkostnad men då är man ute på djupt vatten.
Jag kan inte arbeta därför att bio ställt till det lite väl mycket för dessa :angel:
Vem ska då betala min lön för att jag måste vara hemma en tid till...
Klart som tusan att vi ska ha betalt.
Jag anser att dem ynka kronor jag får är någon slags uppmuntran på att jag sliter rumpan av mig dygnet runt.
 
Ida jag önskar att det fanns en gillaknapp :claphappy:
Vi är också jourhem, vi har inte 8 timmars arbetsdag utan jobbar faktiskt 24/7
_Inte helt ovanligt att socialjour eller polis kommer med :angel: :angel: klockan 02 på natten, ska vi då jobba utanför hemmet också?
Men som sagt prata löner och pengar är tabu, men det var det för sjuksköterskor för 70 år sen också, alla skulle vara Florens Nightingale :?
 
Jag kan bara hålla med.............till 100 %

Men som med så många andra liknande yrken,,så finns de de som blir utbrända i den här verksamheten.Och skulle behöva göra något annat. Men har satt sig i en ekonomisk situation så man blir beroende av att ha många barn... för att få det att gå ihop.
Personer som kanske saknar annan utbildning.Det finns inga andra alternativ.
Man gjorde de inte för pengarna, men de blev så........ att sätta stopp för att man själv behöver egen tid..kostar för mycket.. Det är en risk här. Och som tyvärr finns.

Det är väll det man har i bakhuvudet...
På ett arbete finns en chef som följer upp som styr o ser o har ett personalansvar ..andra i en personalgrupp reagerar. Personen kan sjukskriva sig eller få andra typer av arbetsuppgifter i liknande yrken. Stanna hemma en dag extra. m.m det funkar inte som familjehem.
Ta ledigt vid dödsfall eller någon i familjen blir sjuk eller drabbad på annat sätt...
Det blir för sårbart o ett väldigt stort egenansvar,, som man måste ta för sig själv.Man måste se o reagera när man man själv måste komma i första rummet för att barnen man tar hand om ska må bra. Det är inte familjehemmens starka sida :angel :angel :angel Det är är en fördel som kan bli en nackdel i längden... :angel :angel: 8) :? :littlesad :idea:
 
Fast risken att man får skola om sig/gå tbx till ett tidigare jobb finns ju alltid melodi, jag har vårdutbildningar i botten och skulle jag tröttna helt så kan jag gå tbx, eller kanske sätta mig i kassan på konsum.
Faktum var att jag var makalöst trött på jobba på sjukhus förut och började med det här i stället :rollhappy: Då fick jag visserligen gå hem efter mitt 10 timmars nattpass, det här är mer som en livsstil, men i dag byter dom flesta inriktning i aretslivet flera gånger.
Först var vi familjehem, sen blev det jourhem, nu går jag över mer o mer på mamma/barn, så även innom det här "yrket" kan man byta inriktningar.
Vi har hållt på i 18 år nu (över 20 år om jag räknar med att vi var kontaktfamilj innan) och jag tycker fortfarande att det för det mesta är kul.... precis som många med vanliga jobb tycker :banan:
Däremot att vi inte får A-kassa eller tjänstepension är hårt tycker jag, sjukpenning får vi som tur är *veta efter ett brutet ben* :smirk:
 
Gör mitt bästa... sa:
Bara en lite fråga... Ang sjukersättning o arvode .... Arvodet är väl SGI- grundande ...:) ?

Eftersom vi är jour och har så ojämna inkomster så gjorde dom så att dom gick tillaka 3 år i tiden och tog ett snitt, precis som dom gör med egna företagare, så absolut att arvodet är sjukpenninggrundande, dock inte omkostnaden så klart :D
 
Arvodet är sjukpenningsgrundande, men om placeringen är kvar i hemmet och arvodet utbetalas kan det bli problem om man får ersättning från försäkringskassan. Förr kunde man skriva över arvodet på den andre familjehemsföräldern men nu ska det enl. försäkringskassan räknas som att ersättningen inte är personlig utan går till familjehemmet. Då utreder försäkringskassan om hur omfattande vårdbehov barnet/den unge har. Om små barn är hemma under sjukskrivningstiden är hemma och sköts av den sjukskrivne får man inte sjukpenning, men om det är en självgående tonåring som inte kräver insatser från den sjukskrivne föräldern så kan den sjukskrivne få ersättning beräknad på arvodet. Men jag har hört om familjer som fåt betala tillbaks ersättning som betalats ut från FK. pga. av att arvodet har betalats ut till familjehemmet. Bäst att kolla i varje enskilt fall och begära skriftligt på försäkringskassans svar. Om en ensamstående familjehemsförälder blir akut sjuk och någon annan i nätverket kommer hem och tar hand om fosterbarnen och man fortfarande får arvodet får man inte sjukpenning på arvodet för att kunna betala den som kommer hem och vårdar barnen. Om man har en anställning utanför hemmet kan man få sjukpenning beräknat på lönen från arbetet om man blir sjukskriven.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp