Jag söker tips från familjehem som fakturerar via AB

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är jour- och familjehem sedan 7 år tillbaka, 3 tonårsplatser. trafiken in och ut är vissa år ganska frekvent, eftersom ungdomarna kommer bara ett par år innan de skall ut i eget boende. Slitaget på inredning, tapeter, TV-spel, datorer, telefoner, bänkskivor i köket, frysar som lämnas öppna osv är således ganska stort och innebär en ganska omfattande kostnad varje år.

Nu överväger jag att starta aktiebolag och fakturera de organisationer som ger mig uppdrag (jag vet att kommunerna inte kan fakturera direkt, det är bra, jag vill helst inte arbeta direkt mot kommun eftersom jag upplever att det är svårare att samarbeta och göra mig hörd ensam mot myndigheten)

Vart vänder jag mig för att få korrekta svar kring fakturering, moms, omkostnadsfördelning, avdragsmöjlighet och kostnader för utdelning kontra lön?
Skatteverket hänvisar mig hitan och ditan och jag har sedan i oktober inte lyckats hamna hos rätt person. Tillväxtverket vet inte vad som gäller för familjehem. Arbetsförmedlingen, Nyföretagarcentrum och http://www.verksamt.se lovar attkolla upp och å¨terkomma men hör sedan inte av sig.

Du som redan gör detta, hur går det till och vad hittar jag regelverket som styr?
 
Jag jobbar också med organisation och dom frågade om vi ville fakturera, har också funderat lite fram o tbx men än så länge tackat nej, men inte behöver man väl AB?
Går väl bra med enskild firma, eller handelsbolag, gör det inte det?
Ett AB kostar väl 100 000 att starta....... och det är väl knappast avdragsgilt, däremot vet jag en annan som redan har en firma, dom la bara till att dom även hade familjehem i sin verksamhet, men starta bara för att kunna fakturera låter lite jobbigt.
Jag gillar inte pappersarbete :angel
 
Vi har fått svaret att man inte får fakturera som familjehem utan måste då vara typ hvb hem! Vi har firma så möjlighet finns redan.
Orgen kan fakturera men vi får inte rent lagmässigt, så vi kör i det i vanliga deklerationen.
Carina
 
Jo mammac det har varit ett predjukat nu år 2013 om att vi visst har rätt att fakturera, det berättade min konsulent för mig........ Kan höra med henne om hon har målnr o.s.v
 
Om du har möjlighet får du gärna lägga ut det här eller pm mig det med Trixen vore int att få då vi funderat på det med att fakturera länge men fått höra att det inte går .
 
Hallå allihopa
Detta är intressant information för oss då vi har ett AB !

Vilka org kan man fakturera ?
Vart hittar man domen som är prejudicerande ?

För oss skulle detta vara en kanon lösning :D
 
Det finns en kammarättsdom att jour o familjehem kan fakturera sin organisation, även skattemyndigheterna kan man ansöka någon speciell skattsedel hos sa min konsulent i dag, jag ska få målnr...så det kommer :smirk:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp