Jobba mindre - inkomstbortfall

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu skriver jag en ny tråd och undrar om det är någon som har erfarenhet av att jobba mindre och få inkomstbortfall under längre tid när ni är familjehem?

Tex. skulle jag vilja jobba 60% och få inkomstbortfall för resten under hela placeringens uppväxt (om det nu blir så länge...), tror ni det går, har ni hört något liknande?

Vi har en placering på gång som är 8 månader och ett biologiskt barn som är 5 år.

mvh
Frida
 
Hej!

Jag tror inte att du kan få inkomstbortfall för resten av placeringen redan nu. Det avgör soc oftast efter hand och några månader i taget.

Tre
 
fridafjäril sa:
Nu skriver jag en ny tråd och undrar om det är någon som har erfarenhet av att jobba mindre och få inkomstbortfall under längre tid när ni är familjehem?

Tex. skulle jag vilja jobba 60% och få inkomstbortfall för resten under hela placeringens uppväxt (om det nu blir så länge...), tror ni det går, har ni hört något liknande?

Vi har en placering på gång som är 8 månader och ett biologiskt barn som är 5 år.

mvh
Frida

Det är placeringens behov som styr det.
Att man VILL jobba mindre brukar inte räcka som anledning att få ersättning för inkomstbortfall.
I s f får du se arvodet som en möjlighet att kompensera din inkomstförlust.......
 
mitt ena soc är av den uppfattningen om att det är bra att vara hemma iaf 50% även när :angel: inte är så liten längre eftersom det är en massa saker utöver barnet man ska hinna med. Inte bara socmöten och ev hab/bup mfl möten utan även att ta hand om hemmet - handla - tvätta mm och framför allt att finnas till för barnen så att de inte ska behöva långa dagar på fritids/skola utan att de kan komma hem och få varva ner.

Vårt soc är toppen!! :razz: :claphappy:
 
Du verkar ha en bra kommun o jobba med Adal, så borde alla ha det :claphappy:
Men det kan räcka med att det kommer en ny nitisk socialchef eller ett annat styre i nämnden så kan det ändra sig fort :littlesad
 
Hej- jag har varit hemma med litet småbarn i över 3 år o nu blir det ev aktuellt med arbete på mellan 40-75 % om mitt arbete godkänner det. Förhoppningsvis kommer de bevilja ytterligare 6 månader alt 1 år till med 100 % lbf- men det beror på att detta placerade barn har stort behov, där behovet blir allt mer tydligt ju äldre barnet blir...halkar mer o mer efter pga tidigare skador.

Om jag kan få vidare lbf beror altså på både min arbetsgivare o den placerade kommunens tänkande kring detta....har hab med mig osm har skrivit bra intyg om detta barns behov. Att jag skulle bli beviljad 100 % pga att jag önskar vara hemma, är inte så lätt att få till tror jag- det ska grundas på det placerade barnets omsorgsbehov.

Lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp