Jour?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har någon som ej är kontrakterat jourhem, tagit emot en omgående jourplacering .

Detta gjorde vi nu i dagarna,med en halvtimmas tid att "förebereda" sig på , väldigt sent på kvällen var det också .
Hur länge plac skall vara är osäkert, kan bli allt från någon dag till en månad ..

Är via en org, är det någon som vet vad ersättning ligger på för en jourplacering men där man ej är kontrakterat jourhem ?

Vet ej om någon diagnos, hur krävande den plac är eller ålder spelar in när det är en akut jourplacering ?

Vet ej vad man kan komma med för förslag på ersättning eller hur mycket man skall stå på sig för att få det belopp som är rimligt för en sådanhär plac ?

Jätte tacksam för alla svar. : )
/ Anna
 
Jour betyder ju att man tar emot placering utan planering allt från en dag till 4 månader ibland längre... din ersättning beror på vilken org du e med me normal arvode ligger på 16000-18000 per 30 dag period.
Med jourplacering vet an ingenting om familj har inte tidigare varit i kontakt med soc
Hur gammal e din placering
 
Tack för ditt svar.

Vad det är att vara jourhem vet vi innebörden av redan. : )
Var mest vart en skälig ersättning ligger någonstans inkl arvode och omkostnad när det är via en org som vi var nyfikna över?

Vår placering är 16 år och lindrigt utvecklingsstörd.

/ Anna
 
look2help sa:
din ersättning beror på vilken org du e med me normal arvode ligger på 16000-18000 per 30 dag period.

16 000-18 000 kronor för en 30 dagarsperiod? Är det så mycket för att man inte kan jobba under den tiden? Det låter så mycket i jämförelse med en "vanlig" familjehemsplacering. Är det något jag har missat?! :smirk:
 
Lollipop sa:
look2help sa:
din ersättning beror på vilken org du e med me normal arvode ligger på 16000-18000 per 30 dag period.

16 000-18 000 kronor för en 30 dagarsperiod? Är det så mycket för att man inte kan jobba under den tiden? Det låter så mycket i jämförelse med en "vanlig" familjehemsplacering. Är det något jag har missat?! :smirk:

ja, komunförbundets rek ligger på hälften ca vid kontrakterade jourhem?
 
Hej
Vi ta placering både från org och kommunen och så ser det ut för oss nov 2007
Kommunen.. barn i ålder 0-12 ej handikap
arvode 616 per dygn(18480 per månad), omkostad 118( alltid skoltaxi om det tar mer än 15 minuter)
org 538 per dygn(16140 per månad), 190 i omk.... där betalar vi alla lokal resa( ingen bokstav barn)
Vi har ingen kontrak med kommunen
 
Men att få ett arvode på 16000-18000 kr för ett barn? Om man har två jourbarn får man då 32000-36 000 kr per månad? Jag fattar inte riktigt.
Är man ett kontrakterat jourhem är man väl väldigt låst - även när man inte har barn? Men om man "bara" sagt att man kan ställa upp som jourhem när akuta problem uppstår varför får man då så mycket mer för en jourplacering än för ett fosterbarn? Måste man alltid vara ledig från jobb när man har en jourplacering?

Jag förstår att det kan vara svårt att ta hand om ett barn som flyttats abrupt under traumatiska händelser (vilket vårt fosterbarn också fick vara med om men då kom h*n direkt till oss) och jag förstår att det måste vara svårt för en familj med barn att alltid få sin "familjegrupp" förändrad med kort varsel, men att ta hand om ett stadigvarande familjehemsplacerat barn kräver ju så oerhört mycket av en familj så jag fattar inte varför det är så oerhört stor skillnad på arvode?
Vad är det jag missat?
 
Lollipop
Du fattar rätt
Vi har 2 jour barn via org dvs 2*16140(32280)
Ett jour barn via kommun (18480)
total 50760(före skatt) plus omkostnad

Eftersom vi är inte kontrakterad tar vi inte emot barn som inte har skolan eller dagis så jag jobbar också men är hemma före barn e hemma från skolan/dagis. Vi bor centralt och nära till kommunikation så vi vill ej har kontrakt och alltid tackar nej till det. Vi ser inte behövs för det eftersom vi jobbar fortfarande och alltid har 2 barn eller mor/barn placeringar.
Det är ett hel del som skattas men vi gör detta inte för pengar utan vi vill hjälpa barn.
Ett av vår barn kommer att famhem placeras hos oss och då är det samma ersättning som gäller den första 3 år som vi har nu
oppas du fick svar
 
Tack,

du skrev jättetydligt. Nu undrar jag bara en sak. Varför skiljer det så mycket i arvode mellan jourplacering och vanligt familjehem?
 
look2help sa:
Lollipop
total 50760(före skatt) plus omkostnad

Det är ett hel del som skattas men vi gör detta inte för pengar utan vi vill hjälpa barn.
Det här får ni ta som ni vill, men det rimmar lite konstigt.
50 000:- i månaden plus omkostnader.. det är lite mer än välgörenhet.

Varför är folk så rädda för att tycka om den ekonomiska biten?
 
Jag skulle aldrig ta till mig barn med behov utan en skälig ersättning.Jag anser att jag är värd min ersättning och skäms inte för att förhandla.Vet att vi gör ett bra arbete.
När jag däremot vill vara ideell så bjuder jag hit barnhemsbarn från Östeuropa.
Hälsningar
Gittan
 
Nej
Varför skulle jag göra det grattis? Vi gör ett jättebra jobb, vi är ara ett jourhem men ska vi på en weekend resa och både soc och förålder är med på det för barnen hänger med utan extra kostnad till kommunen. Lollipop det skiljer så mycket i arvode mellan jourplacering och vanligt familjehem för att det är lättare att hitta ett familjehem än ett jourhem.. i familjehem har man allt välplanerad och vet vad man förväntar sig edan i jour ska man "take it as it comes". Familjehem förålder ofta har ett normal liv med arbete osv medan nästan alla förväntar sig att det ska finnas ett vuxen hemma med jourbarn dvs ledig från arbete o det måste man ersätta.... Min åsikt är att oftas familjehem förålder tar för mycket skit från kommunen när det gäller ersättning. Jag tror att familjehem förålder ska borja kräver lika ersättning eftersom det e mycket jobb och ofta flerår insats, men ni kanske e lite rädd att står på er vet inte.

Gittan du har rätt man ska inte skäms att förhandlar... hos osskommunen kan acceptera eller hitta en annat familje så enkel är det.

mammamu inget barn lika med ingen ersättning, men då kan jag jobbar heltid eller åka på semester i afrika eller asien o bara koppla av. När vi inte har barn det är för vi vill inte, vi har jätte br referenser både från kommun och org.
Nu lämnar jag detta ämne hoppas ni fick ett blick på hur olika det kan ser ut....

Cyberpappan dont be a hater now
Kram på all jour och familjehem så gör så bra arbete
 
Hej allihop!

Det är inte fel att förhandla fram bra arvoden och omkostnader, när man tar emot barn. Själva har vi tyvärr bara mediokra arvoden etc, (enligt riktlinjerna) men har ändå fått upp dem ifrån miniminivåerna, sedan soc upptäckte hur mycket vi i verkligheten fick lägga ner på möten med skola, barnomsorg, bup, soc etc. Ett tag var det minst fem (!) samtal per dag. Och all tid vi var i skolan! Nu känns det som om de verkligen lyssnade, men tänk om vi kunde åka på semester tillsammans hela gänget, men det har vi inte råd med (för enligt vår kommun så ingår det i vår omkostnad, även då när vi hade minimiersättningen :evil: ). Förhandla fram så bra ersättningar som möjligt FRÅN BÖRJAN, för det går inte att få upp dom senare, det är så gott som omöjligt! Stå på er, ni är värda varenda krona :P
 
Undrade lite förut ang ersättning för jourplacering via org.

Nu har jag en fundering igen. . : p

Vi har nu skrivit avtal, men i avtalet står det familjehemsplacering men det är en jourplacering ?!
Ersättningen är för vanlig plac ?..

Org ringde ca 23.00 en kväll för att höra om vi kunde ta emot en placering, vi fick ca 5 minuters betänketid och efter ett Ja från ossså anlände den placerade ca en halvtimmas tid från samtalet .

Vår org medelade också då i tele att detta var en jourplacering och kommunen den placerade kom från skulle få betala utifrån jour också.

Men i avtalet stod något helt annat, nämligen familjehemsplacering ?!
Vårt avtal är skrivet mellan oss och den org vi tagit uppdraget från.
Vi har själva ej kontakt med kommunen då org sköter denna.
Vi är ej heller ett kontrakterat jourhem, utan fick endast en förfrågan ang en jourplacering som vi tackade ja till.

Kommunen den plac kommer ifrån är redan i fullgång med att leta ett stadigvarande hem till den placerade men tills allt är klart skall personen vara hos oss.
Enligt org är det oklart hur lång tid det kan ta, kan bli klart i morgon eller om en vecka.
Vi vet med andra ord inte alls när den placerade kommer att lämna oss.
Vilket med andra ord är en jourplacering !

I avtalet står det ej någon tidsperiod som den placerade skall vara hos oss, står bara datum när placeringen skedde.


Hur gör vi för att få rätt ersättning ?
Känns lite dumt att säga till vår org :
Hörre ni, det här är en jourplacering inte en familjehemsplac och vi vill ha högre ersättning.

Men samtidigt vill vi ha lika som andra har.
Fast å andra sidan är man jätte glad att få hjälpa till och glad till den ersättning man får, men rätt skall liksom vara rätt tycker vi.

En jourplacering är ju trots allt så mycket mer krävande än vad en vanlig plac är, man har faktist egentligen inte en aning om vem man tar till sig i sitt hem och inte har man tid på sig att lära känna personen på djupet heller.
Går bl.a inte att planera något att göra eftersom man inte har en aning om när personen omplaceras.
Man får helt enkelt ta en dag i taget.

Att lova något som personen verkligen vill göra och ser framemot och sen blir det ej av pga att en omplacering sker, skulle bara kännas dumt och bli en stor besvikelse för den placerade.

Att planera frammåt går ej, man är fast i denna eviga väntan.

Men åter till vår fundering:
Hur gör vi för att få den rätta ersättning, och hur lägger man fram det på ett fint sätt ?

// Anna
 
Anne, you have been tricked, what are you getting in ersättning just now?
Anne du har blivit lurad, jag skulle ringer de imorgon o bett om en förklaring.... och rätt ersättning.. e man ny kan man bli lurad... det e jour för att man måste planera famhem placering o matchas etc.....
var inte blyg nu stå för ditt rätt o säger till
 
Jo jag vet, precis så vi känner.

Arvode 10 000:- före skatt /per månad + omkostnad.

Talade med vår Org i dag, och påpekade att det står famplac i avtalet men att det är ju en jourplac.
Vår org sa att de skulle ändra detta men att ersättningen fortfarande skulle vara densamma ?

Känns lite konstigt när man ser till vad andra får.

Vill inte att vår org skall tro att vi endast är ute efter pengar eftersom det lätt kan upfattas så, men samtidigt så vill vi ha rätt ersättning.

Usch, så svårt när sådanna här saker händer.
Vi har iaf lärt oss en läxa in för kommande framtida jourplaceringar.

/ Anna
 
Vi har även varit jourfamilj åt 2 barn, ett litet o en tonåring. Åt det ena barnet blev det akut jourplacering, allt drog ut på tiden p g a bioförälder. Vi fick ca 5 700 kr i arvode o drygt 3 000 kr i omkostnad! Nog kan man bli lurad allt!
 
bjorkolsen sa:
Jo jag vet, precis så vi känner.

Arvode 10 000:- före skatt /per månad + omkostnad.

Talade med vår Org i dag, och påpekade att det står famplac i avtalet men att det är ju en jourplac.
Vår org sa att de skulle ändra detta men att ersättningen fortfarande skulle vara densamma ?

Känns lite konstigt när man ser till vad andra får.

Vill inte att vår org skall tro att vi endast är ute efter pengar eftersom det lätt kan upfattas så, men samtidigt så vill vi ha rätt ersättning.

Usch, så svårt när sådanna här saker händer.
Vi har iaf lärt oss en läxa in för kommande framtida jourplaceringar.

/ Anna

Enligt kommunförbundets rekommendationer ser det ut såhär:

Omkostnad: 1-2 platser 855, 3-4 platser 1709

Arvode 1 plats 10108:- 2 platser 14589:- 3-4 platser 20203

Så ni får betalt enligt rekommendationerna... sen är det ju många org. som betalar mer men det har jag mindre koll på...
 
Hejsan !

Visste ej att det fanns något ang ej kontrakterade jourhem.
att det finns kommunförbundets rekomendationer för konrtakterade jourhem har jag däremot hört.

Men ej för icke kontrakterade.

Detta hörde jag i sommras från en ekonomiansvarig just för jourhemsplaceringar .

Men detta kanske blivit ändrat nyligen, någon som vet ?

Du skriver att omkostnad för 1-2 platser är 855:-, menar du då per dag,vecka, månad ?

Räknade lite och menar du per dag så skulle det bli sjukt mycket pengar i omkostnad och så mycket går det ju långt ifrån åt i omkostnad.
Hela 25650:-/i månaden eller 3420:- om man räknar 855:- per vecka.
Och 855:- i omkostnad per månad är på tok för lite i stället.
Nyfiken på hur du menade? : )

Vart hittade du dessa rekomendationer, har du någon länk ? :D
Lite nyfiken på att kika.



Tack iaf för ditt svar . : )

/ Anna
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp