jourhem som inte vet något!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.

Vi är en familj som i Torsdags blev jourhem åt min sambo syskon (15 år). H*n är familjehemsplacerad men mår som väldigt dåligt hos dem då dom inte sköter sina åtagande. För ca 2 veckor sedan rymde h*n från dom, 1 veckan sedan greps h*n av polisen och blev tagen inom LVU och kördes till ett LVU hem.

Vi erbjöd då oss att h*n istället för att behöva bo där över jul och nyår att h*n kan bli jourhemsplacerad hos oss. Allt gick väldigt snabbt och nu har vi ett kontrakt på att h*n är jourhemsplacerad hos oss.

Jag ringde upp socialtjänsten och talade med den ( vet att om inte jag ringer dem kommer dom inte ringa mig förens efter nyår). Talade med en handläggare som inte vista någon om detta alls och inget om någon ersättning. Hon ringde upp efter att talat med sin chef och dom erbjuder oss nu:

153 kr/ dag sedan om det är arvode eller omkostnads ersättning det vet jag inte. Men det räcker ju inte till något!
Jag har ingen aning om ersättningsnivåer!
Jag frågade om julklappar, om vi kunde få pengar till detta. Men;
-Nej inga pengar tlll julklappar!
-Varför?
- Han är släkt med era så ni får inga pengar!
-….black out! Många hårda ord från min sida till henne!!

Ringde upp idag efter att varit i kontakt med Facco, läst Regler om nya ersättningsnivåer för 2009 för kommuner. Så ny har man lite mer info att ta upp med socialtjänsten!

Men som vanligt! Den man ska ha kontakt med är inte där den man får kontakt med kan inte ge några svar.

Vad ska man ha för arvode och omkostnadsersättning!
 
tja ca 300-400kr i arvode/dygn och 150kr i omkostnad + julklapspengar låter rimligt tycker jag. FRåga inte-KRÄV!

läs på! och kom med fakta. citera kummunförbundets rekomendationer.

försök att komma åt ett ex av kf`s infobok #barnet och familjehemmet " där finns allt med. Då kan de inte slingra sig undan.

spar alla kvitton och skriv ned vad barnet behöver just nu och visa vad ni ska ha.


lycka till och god jul!
 
Hej igen.

Talade precis med chefen som bestämmer summor och hon säger att

" eftersom ni är släkt får ni inte någon mer betalning än omkostnadsersättningen. Ni är heller inte något kontrakterat jourhem och då får ni inte heller någon mer ersättning. Ni har inte någon plan utarbetat för vad ni skla göra med h*n!"

Dom vägrar att betala någon som heslt arvode. Så otroligt dåligt. Här ställer man upp för sin släktningar för att dom mår dåligt och hjälper socialen till ett bra boende som tack får man inget!
 
NEJ!

antingen så betalar de er denna "låga" summa eller så kan de betala ett LVU hem fler tusen kronor per dygn-BARA ATT VÄLJA!

ni ÄR ett jourhem och skall ha betalt därefter. Fråga om de arbetar efter kommunförbundets rek och att ni då godkänner de summorna annars kan ni säga att ni tar XXXkr!

vart bor ni? vilken kommun gäller det? (får man skriva det?)
 
eftersom de väljer att placera barnet hos er just nu så har anser de att det är det bästa för barnet! de skall vara tacksamma att ni ställer upp och betala er för det arbete ni gör!
godta inget annat!!!!
kommunen tjänar tusentals kronor på det även om de betalar er.
 
ett inlägg till :smirk:

fråga dem om de anser att det är bäst för barnet att vara hos er? de måste svara ja på denna fråga.
fråga då varför de skulle välja att betal tusentals kronor mer (ett LVU-hem) för att ge barnet ett SÄMRE alternativ.
att ni är släkt är något positivt för barnet-varken mer eller mindre. NI genomför ett uppdrag åt kommunen och skall ha betalt för det.

om de arbetar efter kf så skall de dela upp 1613kr på 30dagar och det blir ert arvode /dygn.

att de försöker komma billigt undan för att ni är "noviser" är inget konstigt , tyvärr. MEN visa att ni vet vad ni (och barnet) har rätt till.
 
Som sagt några mer pengar blir det inte efter som det inte är någon utredning gjord hos oss. Det är det slutliga svaret jag får.

Hur kan man då lämna bort ett barn till en familj som inte är har gått genom en utredning?

-Ni är släkt blir svaret!

Hade man lämnat detta barn till säg min far och hans sambo hade det utan problem fått arvode fast dom inte hade varit me dom någon utredning! Man blir så trött på detta med socialen!

Familjehemmet.se notering:
Tog bort kommunnamnet. Vill någon veta så använd PM:funktionen. Man ska skydda sina placeringar och inte lämna ut uppgifter som gör att någon kan identifiera placeringen eller familjen. Det finns många socialsekreterare och andra som är inne och läser i forumet. En påminnelse till er alla.
 
Matte_ny sa:
Som sagt några mer pengar blir det inte efter som det inte är någon utredning gjord hos oss. Det är det slutliga svaret jag får.

Hur kan man då lämna bort ett barn till en familj som inte är har gått genom en utredning?

-Ni är släkt blir svaret!

Hade man lämnat detta barn till säg min far och hans sambo hade det utan problem fått arvode fast dom inte hade varit me dom någon utredning! Man blir så trött på detta med socialen!

Familjehemmet.se notering:
Tog bort kommunnamnet. Vill någon veta så använd PM:funktionen. Man ska skydda sina placeringar och inte lämna ut uppgifter som gör att någon kan identifiera placeringen eller familjen. Det finns många socialsekreterare och andra som är inne och läser i forumet. En påminnelse till er alla.

ni väljer om ni skall acceptera det.
 
Har haft en släkting placerad hos oss.
Till en början skulle vi bara få omkostnadsersättning eftersom jag var släkt.
Men eftersom vi var så unga då enligt kommunen så erbjöds vi ett arvode på 4000:- minus skatt.
(vilket vi var dumma nog då att godta, förhandlade det efter lite mer än ett och ett halvt år och ökade på)


Efter vad jag hört och läst så behöver inte socialtjänsten betala ut arvode, dom är endast skyldiga till omkostnadsersättningen, just för att man anses vara släkt och ska vilja ta hand om sin släkt utan betalning.
Att man lägger ner lika mkt tid och arbete har dom tyvärr missat. suck !


Att ni är jourhem och fick en akutplacering är inget som säger att ni MÅSTE få ersättning därefter.
Jourhem's ersättning får man när man är kontrakterat jourhem såvida man inte har en jäkla bra kommun som betalar lika.
Precis som att kommunen är trevliga och erbjuder ett arvode trots att man är släkt.
Sånt här när det gäller ersättningar ska man vara noga med att ta upp när placeringen ens kommer på fråga, men är inte lätt heller när det är en första gången placering tyvärr.
(Man lär sig av sina misstag)

Samtidigt så har jag läst om släkt som får betalning som vilken placering som helst, dock inte jour utan att vara kontrakterat eller ha kommit överrens om betalning innan personen placerades.


Då vi var jourhem , fick vi lika betalning som vid en annan mer planerad placering. (visserligen lite mer än vad kommunen betalar då vi arbetar via org numera)
Trots att det stog att det var en jourplacering och den placerade kom ca 1 timma efter ett telesamtal.

Står det att ni är kontrakterat jourhem ordagrant så ska ni ha betalning därefter såklart, men det innebär också då att om den här killen/tjejen flyttar så är ni öppna att ta emot vilken placering som helst och får betalt för platsen ni har. Då är man kontrakterat jourhem.
Men ett sånt kontrakt utan utredning har jag tyvärr svårt att tro att nån kommun/org gör?



Du får kräva , tala om vad du vill ha.
Ett ultimatum att antingen betalar ni det här vi begär eller så får den placerade lov att flytta. Och det blir garanterat inge billigare för dom att flytta han/hon.


Lycka till !
/ Anna
 
Hej
Om jag varo dig så skulle jag ta reda på om kommunen använder sig av kommunförbundets riktlinjer. Detta kan kommunen ibland skriva på sin hemsida där de söker familjehem. "ersättning enligt kommunförbundets riktlinjer.....bla bla. I dessa riktlinjer så står det inget att släkt inte ska få ersättning pågrund blodsband!!!! Står det inget på hemsidan så fråga dem. Våga frågesätt vart i riktlinjerna de kan luta sitt beslut på.
Fråga varför man måste vara okända för barnet för att få arvode?
Karin
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp