Jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Behöver hjälp!!! Har fått förfrågan om vi kan ställa upp i helgen som Jourfamilj. Måste då finnas tillgängliga och ej tacka nej till plac. Får 100kr/per dag om det inget blir?? Känns lågt eller?
Funderar sen över detta med ersättning om det blir en plac.. Kan bli kvar upp till 4 mån. Vad är rimlig ersättning för det?? Har fasta plac idag,med högsta arvode+omkostnad. Och går soc efter rek så blir det samma när det gäller jourplac eller?? Alltså ca 10600+6000 (minus skatt)
Men jag tycker det känns lågt med tanke på att "man vet ju vad man har och inte vad man får". Då är det ju bättre villkor för fasta familjehem med tanke på "arbetet".....

Har kollat runt här gällande ersättningar till jourhem. men det är en djungel :?

Hoppas ni förstår vad jag menar
 
Hejsan!

Jobbar som s.k. löshäst åt flera kommuner och tar jourbarn med kort varsel men jag har ingen JOUR och är inte kontrakterad (fast anställd av någon kommun)
Utan kan jag o har plats o det låter rimligt säger jag ja, låter det som nåt som inte passar in så säger jag NEJ.
Alla dessa kommuner jag är löshäst åt så har jag förklarat att jag tar samma summa som om jag skulle jobbat för några av dom stora organisationerna.
Arvodet ligger på 16000 + högsta omkostnad...... ALLA har försökt säga att "-jamen vi går efter kommunförbundets" och till dom har jag sagt ok, då är det ingen ide att vi ens pratar vidare...... har tagit max 1 timme sen har dom godkänt vad jag vill ha.
(Och kommunerna tjänar massor på detta, placerar dom genom ABC eller Attendo så får dom betala 3 ggr så mycket)
Att lönerförhandla är riktigt kul........ det är DOM som behöver mina tjänster...... :roll:

Men att du skulle få 100:- om du inte får någon placering ska du absolut säga nej till....... skulle dom kontraktera dig så skulle du ha en normal månadslön även utan placering.......
 
Bor du i en "storkommun"? Vi bor på landet och har 6 mil till aktuell kommun. Vet inte hur "hårda" vi kan vara.. Men håller med dig fullt ut! tycker din ersättning är rimlig med tanke på allt jobb.. Ska nog ringa i morgon och be dem stryka oss från listan till helgen
 
Du kan ju alltid fråga dom om DOM har jouren för 100:-/ dygn....hehe :angel:

Jo jag bor nära storstad, har ni inga organisationer du kan jobba åt i närheten av dig?
Kan ju vara skönt att slippa löneförhandla också.
 
En annan fråga till dig "trixen", såg att du hade ärende hos länsstyrelsen och JO. Hur har du gjort för att anmäla dit? har du skrivit ihop det själv eller finns det typ "advokathjälp" att få hjälp till en sådann anmälan?? Vet att länstyrelsen inte har mer makt än möjligen "slå soc på fingrarna lite".. men hur är det med JO?

Ringde förresten och sa vårt pris på, att finnas till som jour.. Tror hon tappa luren i andra änden :rollhappy: Inget samtal tillbaka där ifrån än..... :oops:
Men känns faktiskt bra. Tycker inte att det ska vara mindre kr att ställa upp som jour jämnfört med våra fasta plac....
 
Hejsan!

Inte vi som anmält, det ärendet är om ett av våra jourbarn som är anmält är av barnets f.d. familjehem samt släktingar....... barnet e omplacerat hos oss som jour..........
Låååååång historia.
 
Ang jourhemsuppdrag, Nej jag håller med dig vi har också haft ett antal jourplaceringar, ställt upp samma dag och jobbat dag o natt i vissa fall. Trodde i min enfald att jour innebar bättre betalt, men har bara sett nackdelar; Man får ej bekanta sig innan, hinner inte sätta sig in i personens behov och pengar kommer bara för de dygn dom stannat. Ex hade vi en envis tonåring som rymde, då fick vi ej betalt fast dom trodde hon skulle komma tillbaka. Nej, fasta placeringar verkar både mer lönsamt och tryggt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp