jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej !
Jag har fått en tjej som är jourhemsplacerad hos oss sedan 5 veckor tillbaka. Hon är just nu jourhemsplacerad men kommer troligen att bli familjehemsplacerad. Detta kom plötsligt då en utredning i förra familjen är på gång. Jag har efter 5 veckor inte fått ett öre i ersättning trots flera påstötningar från soc. Dom har varit hem till oss och allt är ok. Har fått köpa nya kläder då det har varit både bal och skolavslutning, skolresa, skolläger mm. Nu är mina sparpengar slut som skulle gått till semestern. Vad kan jag göra och vad kan jag begära. Orkar inte mer. Min tonårsson blir givetvis drabbad då jag är ensamstående och inte har allt för mkt i sparpengar. Det känns inte roligt längre trots att jag vill göra allt för den här tjejen och hon trivs hos oss och det gör mig glad. Vad är brukligt att vänta på ersättning ? När jag blev förfrågad så lovade dom att allt skulle lösa sig snarast - men vad är snarast ????????????
 
Jag skulle bli galen ! :bounce: Detta har hänt mig SÅ många gånger, man får lägga ut pengar hela tiden med löfte om att man ska få tillbaka det . Man blir så less på att behöva be om sina egna pengar !! Å dessutom känns det som att soc. tycker att man bara är ute efter pengar :bounce:
Jag skulle definitivt RINGA SOC. NU DIREKT. KRÄV att de betalar ut summan omgående ! De KAN skriva en bankavi omgående. Annars ska man behöva vänta tills NÄSTA löneavräkning. Om du haft tjejen i 5 veckor innebär det ju dessutom att de har struntat i att betala ut din lön. Hota med att de får hämta tjejen idag, NU. Tråkigt, men effektivt ! :twomad: Lycka till
 
Hej!
Startbidraget ska de givetvis betala ut omgående...men annars kommer alltid jpur pengarna 1 månad efer, inte samma månad som för familjehem!
Ring o fråga om de inte kan betala ut ett litet förskott?
Lycka till!
Carina
 
Har pratat med chefen idag och hon fattade ingenting. 3 gången har dom frågat om mitt kontonummer och inget händer. Hoppas hon tar tag i det imorgon så vi får tillbaka pengarna snart, Vill fira en dräglig midsommar med sonen och min nya dotter. Är den någon som vet om pengar kommr in varje månad eller måste jag skriva upp allt jag läggar ut för tjejen. Vill inte vänta lika länge varje månad. Har inte fått något som helst besked. Allt gick så fort eftersom tjejen mådde dåligt och varit utsatt för dåliga saker hos famijen. Tacksam för svar från någon som varit med om detta.
 
Hej igen!
Blir inte förvånad soctid är segtid :evil:

För oss är det så att vi skickar in en jourrapport den sista varje månad från vilken dag vi jourat denna månad. Då kommer arvode och omk för de dygn vi haft plac hemma hos oss!
Startbidrag kom för sig vid start av plac.
Så har vi det!
Lycka till hoppas det ordnar sig!
Carina
 
Äntligen har pengar kommit :claphappy: MEN hur vet man hur dom har räknat ut summan ? På bankinsättningen står bara maj och juni. Jag har lagt ut mkt pengar som jag har redovisat till dom men det stämmer inte enl. mina uträkningar. I så fall har jag bara fått 4.000 kr för maj och juni. Hur går det till sen ? Kommer omkostnadspengar in på kontot automatiskt varje månad eller måste jag skicka in kvitton på utgifter jag haft ? Kommer jag att få pengar för juli nu sista juni eller kommer det i efterskott. Svårt med kvitton vad gäller mat och uppehälle tex. Har inte fått någon information hur allt går till väga. Hoppas att någon här på forumet kan ge mig lite info.
 
lycklig sa:
Äntligen har pengar kommit :claphappy: MEN hur vet man hur dom har räknat ut summan ? På bankinsättningen står bara maj och juni. Jag har lagt ut mkt pengar som jag har redovisat till dom men det stämmer inte enl. mina uträkningar. I så fall har jag bara fått 4.000 kr för maj och juni. Hur går det till sen ? Kommer omkostnadspengar in på kontot automatiskt varje månad eller måste jag skicka in kvitton på utgifter jag haft ? Kommer jag att få pengar för juli nu sista juni eller kommer det i efterskott. Svårt med kvitton vad gäller mat och uppehälle tex. Har inte fått någon information hur allt går till väga. Hoppas att någon här på forumet kan ge mig lite info.


Har ni inte skrivit avtal??
 
Inget avtal är skrivet. Har inte fått någon som helst information om var när hur. Allt gick givetvis fort när tjejen blev placerad hos oss . Har aldrig varit med om det så jag är grön i allt vad gäller placeringar. Men vill tala om att där är jättekul :claphappy: Det går över förväntan. Vi har jätteroligt tillsammans. Tack för det här forumet. Det har hjälpt mig mycke. Läser allt jag kommer över för att få lite kött på benen.
 
lycklig sa:
Inget avtal är skrivet. Har inte fått någon som helst information om var när hur. Allt gick givetvis fort när tjejen blev placerad hos oss . Har aldrig varit med om det så jag är grön i allt vad gäller placeringar. Men vill tala om att där är jättekul :claphappy: Det går över förväntan. Vi har jätteroligt tillsammans. Tack för det här forumet. Det har hjälpt mig mycke. Läser allt jag kommer över för att få lite kött på benen.


Så hon placerades i början av maj? har ni inte bestämt arvode och omkostnad?
 
mammac sa:
Hej!
Startbidraget ska de givetvis betala ut omgående...men annars kommer alltid jpur pengarna 1 månad efer, inte samma månad som för familjehem!
Ring o fråga om de inte kan betala ut ett litet förskott?
Lycka till!
Carina


Vi får alltid betalt i slutet av månaden (för den månaden) oavsätt placering :roll:
 
lycklig sa:
Äntligen har pengar kommit :claphappy: MEN hur vet man hur dom har räknat ut summan ? På bankinsättningen står bara maj och juni. Jag har lagt ut mkt pengar som jag har redovisat till dom men det stämmer inte enl. mina uträkningar. I så fall har jag bara fått 4.000 kr för maj och juni. Hur går det till sen ? Kommer omkostnadspengar in på kontot automatiskt varje månad eller måste jag skicka in kvitton på utgifter jag haft ? Kommer jag att få pengar för juli nu sista juni eller kommer det i efterskott. Svårt med kvitton vad gäller mat och uppehälle tex. Har inte fått någon information hur allt går till väga. Hoppas att någon här på forumet kan ge mig lite info.


Ni sk ha ett avtal (vid det här laget) där omkostnad och arvode står med (runt 10.000.15000 i arvode och 5000 i omkostnad) detta betalas ut automatiskt i slutet av varje månade ( i slutet av juni för juni etc) och du ska få hem en lönespec i brevlådan.
 
Hjärtat sa:
lycklig sa:


Ni sk ha ett avtal (vid det här laget) där omkostnad och arvode står med (runt 10.000.15000 i arvode och 5000 i omkostnad) detta betalas ut automatiskt i slutet av varje månade ( i slutet av juni för juni etc) och du ska få hem en lönespec i brevlådan.

Det där med lönespecifikation är en sanning med modifikation........
En del kommuner har gått ifrån traditionella lönespecar.
Man får gå in via Swedbank och få en elektonisk........
SKITkrångligt om ni frågar MIG :evil: :bounce:

Vi fick begöra traditionell för att få det.
De första kom bara som databilder som vi fick tolka efter egen förmåga.
 
Hej !
Nu har jag fått lite ersättning för tjejen som bor hos oss MEN jag tycker det känns lite lite :roll: Jag får 6649 kr i arvode + 4280 i omkostnadsersättning i månaden =8.935 kronor i månaden efter skatt för en 17 årig tjej. Inga papper är skrivna men ska träffa soc nu efter alla semestrar. Bytt handläggare och är lite trött på alla nya människor man får prata med. Har en lugn och fin tjej som har landat otroligt hos oss och det känns skönt. Är det för lite jag får tycker ni ? svara ni som har erfarenhet.
Ha en fortsatt bra sommar !
 
lycklig sa:
Hej !
Nu har jag fått lite ersättning för tjejen som bor hos oss MEN jag tycker det känns lite lite :roll: Jag får 6649 kr i arvode + 4280 i omkostnadsersättning i månaden =8.935 kronor i månaden efter skatt för en 17 årig tjej. Inga papper är skrivna men ska träffa soc nu efter alla semestrar. Bytt handläggare och är lite trött på alla nya människor man får prata med. Har en lugn och fin tjej som har landat otroligt hos oss och det känns skönt. Är det för lite jag får tycker ni ? svara ni som har erfarenhet.
Ha en fortsatt bra sommar !

Ja, du ska ha det dubbla!!! runt 10-15.000 i arvode (minst) och omkostnaden är det bara att räkna på. för oss ligger den på drygt 5000- minst. Vad är det som strular?. Hur länge har hon bott hos er nu?

Hur går det annars med tjejen?

Hoppas ni haft en bra sommar :razz:
 
Tjejen har bott hos oss sedan maj och det funkar helt otroligt bra. Har varit i sommarstugan hela semestern och det har varit jättebra. Solat, badat och fiskat. Tänk om flera kunde få ha det så som vi har det nu. Hon har vuxit helt otroligt den här tjejen och det är hon värd. Är lite struligt med handläggare som har slutat och nya ska komma men än vet vi inte vem vi får. Ska ta upp det vad gäller omkostnad och arvode när vi ska ha något möte nu efter semestern. Fick köpa garderob och nu även cykel och skrivbord som jag hoppas att jag får ersättning för. Pratade för några veckor sedan om det men inget händer. Jag fick betala det med egna pengar och då räcker inte dom här 9.000 kr till mycke mer. Hoppas på ändring när semstrarna är slut och att vi får skriva avtal och disskutera ersättningen.
 
Är du jourhem , eller familjehem? 10-15000 får väl inga familjehem för en placering, då låter väl 6600 mer vanligt, eller?

Kan det vara så att soc ser dig som ett familjehem? Kommer hon bo kvar? Har du anställning någon annanstans också ???

Härligt att det funkar bra. Vi mår också oförskämt bra just nu mer vår placering. Det är bara att njuta.
 
Ida sa:
Är du jourhem , eller familjehem? 10-15000 får väl inga familjehem för en placering, då låter väl 6600 mer vanligt, eller?

Kan det vara så att soc ser dig som ett familjehem? Kommer hon bo kvar? Har du anställning någon annanstans också ???

Härligt att det funkar bra. Vi mår också oförskämt bra just nu mer vår placering. Det är bara att njuta.

Vi är främst familjehem (tar jouruppdrag ibland) och skulle aldrig arbeta för lägre än skl;s rekommenderade högsta ersättning. Det absolut lägsta ligger strax ÖVER 6600kr.


Men varför väljer ni att arbeta för 8kr i timmen??? Ni som gör det- Hur länge orkar ni?

Varför värderar ni ert och vårt arbeta så lågt?? :?
 
Enligt chefen så är vi jourfamilj med 6.649 kr /mån i arvode och resterande som omkostnadsdel. Tycker det låter jättedåligt med arvode och omkostnad på 8935 kr i månaden. Visserligen jobbar jag heltid på dagarna MEN en tonåring kostar lite extra och dessutom tjej. Jag gör absolut inte det här för pengar utan jag har ett överskott av kärlek och omtanke som jag kan ge den här tjejen MEN jag vill inte att min biologiska son ska bli lidande.
 
lycklig sa:
Enligt chefen så är vi jourfamilj med 6.649 kr /mån i arvode och resterande som omkostnadsdel. Tycker det låter jättedåligt med arvode och omkostnad på 8935 kr i månaden. Visserligen jobbar jag heltid på dagarna MEN en tonåring kostar lite extra och dessutom tjej. Jag gör absolut inte det här för pengar utan jag har ett överskott av kärlek och omtanke som jag kan ge den här tjejen MEN jag vill inte att min biologiska son ska bli lidande.

Du väljer om du ska låta dig utnyttjas-för det gör du just nu. De lär inte hitta någon annan som arbetar för de pengarna. Ni är värdefulla och ert arbete är guld värt. Varför ska ni inte få betalt för ert arbete?
ska man inte betala socialarbetarna mer än 8 kr i timmen heller? Vilka ska få mer? Vems arbete är mer värdefullt?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp