Jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla!
Jag har fundering att bli jourhem
Men jag vill ha mer info ang. hur man jobbar, ska någon vara hemma på heltid? Är man hemma from att man får en placering?
Vill veta allt
 
Det finns nästan lika många varianter som det finns jourhem ;)
Vi har varit både kontakt-, stöd-, familje- och jourhem, numera mest jour.
Vi har blivit erbjudna att bli kontrakterade, dvs betalda även utan placering med jour 24/7 med bara vanlig semester och då också tvungna att ta emot "Det som kommer".
Det har vi tackat nej till och är numera löshästar åt 3 kommuner, dvs dom ringer oss när deras ordinarie är fulla eller om de behöver ha en plats där någon är hemma dagtid vilket jag är.
Eftersom vi inte är kontrakterade kan vi säga nej tack om uppdraget inte skulle fungera just då.
Fick t ex en förfrågan om en 13-åring som mådde dåligt när vi hade en vecko planering som innebar 3 dagar med ca 50 mil i bil så det var självklart inte ok.
En del uppdrag behöver någon hemma på heltid och en del uppdrag finns det fungerande dagverksamhet (skola, förskola) som kan vara viktig att behålla, då kan det bli många mil att skjutsa.
Det är bra om man har en förstående arbetsgivare då det också kan bli många möten med soc, bionätverk, skola och sjukvård.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp