Hej
vi har varit jourhem sedan 06, och det har varit kul och lärorikt på alla sätt.
Vi har endast lösa kontrakt för vi tackade nej till kontrakt med kommunen pga låg ersättning, 17' för ett barn, 25' för två, erbjöd kommunen och det ska motsvara lönen. En ska ju vara hemma hela tiden. Max en timme hemifrån. Med mobilen i fickan, ja.
Förutom det så får man ju
arvode och omkostnad, startbidrag för varje barn, alltefter behov. Vi har fått extra vid mycket skjutsande, och när saker har gått sönder, ex soffa säng, byrå.
Vi har istället fortsatt arbeta bägge två, och kommunen har ringt och frågat om vi är intresserade av placeringar på kortare tid. Vi väljer och vrakar själva efter vad som passar just då.
Längden på placeringarna har varierat, från två dygn till 9 månader. Då var det svårt att släppa taget så det barnet blev fast placerat hos oss. Vi tog en paus och fortsatte sedan som jourhem, men då fanns inga placeringar på ganska lång tid, och jag ringde då runt till andra kommuner. Fick en placering nyligen från en kommun 40 mil bort, och det funkar jättebra. Det är en tidsbestämd placering, inte jour egentligen, för jourhemmen ska ligga nära hemkommunen så man är lättillgänglig.
Vad man ska tänka på? Ja, att inte gå i taket för minsta lilla som händer. Vi har ju bara haft tonåringar, och de har varit placerade på både miljö och beteendeparagraf ibland.
Man tömmer sig själv och sin familj på energi om man går in för hårt i relationerna till barnen, deras föräldrar, socialtjänsten osv. Man villl ju så gärna göra ett bra jobb, men tänk på att familjen är viktigast!
Våra egna barn har tillexempel aldrig skolkat, och så får man en tjurig tonåring som
genast rymmer från skolan och så rusar man dit, försöker med alla medel uppfostra placeringen, diskutera med soc, ja , jag la i alla fall för mycket energi på alla bagateller i början.
Nu vet jag att det är snarare regel än undantag att de skolkar, tjuvröker, ljuger och vissa till och med stjäl.
Så jag låter inte plånboken ligga framme, tror inte på allt de säger, har tät kontakt med skolan och ringer inte till soc för minsta lilla. Det ska ganska mycket till.
Jag har slutat uppfostra de äldre barnen som kommer ,och kliver ur min "mamma"roll, försöker istället vara en klok vuxen som de kan få förtroende för. Inte heller tar jag på mig ansvaret om de gör dumheter när de bor hos mig, det är soc som har ansvaret, jag står för mat och tak över huvudet och erbjuder en trygg miljö om de vill ta emot den.
Ungefär så ser jag på mitt jobb som jour"mamma".
Jag håller lagom mycket distans och vet att jag bara har ungarna till låns, de ska vidare i livet efter utredning och jag hoppas att de tar med sig något gott från mig och min familj när de flyttar vidare.
mvh sara